Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Branche-rapport ABN-Amro: Opmars clubrassen zal doorzetten

"Groeiende groep hardfruittelers kiest voor eigen afzet"

Nederlandse hardfruittelers hebben een moeilijk jaar achter de rug. De Russische voedselboycot heeft er in combinatie met overcapaciteit in de Europese hardfruitmarkt voor gezorgd dat het rendement, met name in de eerste helft van het seizoen, sterk onder druk stond. De opbrengsten lagen ruim 19 procent lager dan een jaar geleden. ABN AMRO denkt dat telers het rendement kunnen verbeteren door hun focus te verschuiven naar nieuwe rassen en afzetmarkten, of door een betere verwaarding van traditionele rassen. Zo winnen clubrassen aan populariteit, onder meer door de gemiddeld hogere opbrengstprijzen. Bij de appelteelt beslaan clubrassen inmiddels 15 procent van het totale areaal en ook bij peren ontstaan geleidelijk meer introducties van nieuwe rassen. ABN AMRO verwacht dat de opmars van clubrassen in de komende jaren zal doorzetten. De keuze voor het ras gaat hand in hand met de keuze voor een afzetmarkt en de wijze van afzetten. Voor clubrassen geldt dat de keuzevrijheid beperkt is. Naast telers die ervoor kiezen via afzetorganisaties te leveren, is er een groeiende groep die kiest voor 'eigen afzet', onder meer via tussenpersonen of via het online verkoopkanaal.

Op een andere manier met fruit de markt op
Vrije telers zoeken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om hun product beter te kunnen verwaarden. Om zich te onttrekken aan de grillen van de kostprijsmarkt zoeken ondernemers alternatieven voor de afzet van hun product. Dit doen zij bijvoorbeeld door fruit niet langer als bulkproduct te verkopen, maar waarde toe te voegen door het te schillen, snijden of tot sap te persen. Zo kunnen zij nieuwe afzetmarkten aanboren die een impuls kunnen geven aan het rendement. Naast ondernemerschap zijn hiervoor investeringen en voldoende schaalomvang nodig. Telers die deze investeringen niet kunnen doen, zoeken andere manieren om hun producten in de markt te zetten, bijvoorbeeld door een landwinkel te beginnen of afspraken te maken met lokale ondernemers over de afzet van hun fruit.

Minder appelen dan peren
Hoewel het totale areaal in de fruitteelt redelijk stabiel is, is het areaal appelbomen sinds 2004 met maar liefst 23 procent gedaald. Dit komt vooral door een afname van de inplant van traditionele appelrassen als Elstar en Jonagold. Deze rassen zijn te weinig onderscheidend en hebben daardoor te kampen met concurrentie vanuit andere Europese landen, waar de kostprijs aanzienlijk lager ligt. Hierdoor gaan telers op zoek naar alternatieven. De teelt van peren zit juist in de lift, mede dankzij het voor peren gunstige klimaat in Nederland. Zo is het areaal peren na 2004 met 32 procent gestegen. Ruim 70 procent van de totale pereninplant betreft het ras Conference. Voor zowel appelen als peren verwacht ABN AMRO dat de productie in Europa lager uitvalt dan vorig jaar. De productie van appelen zal waarschijnlijk met 5 procent dalen en naar verwachting zullen 4 procent minder peren worden geteeld.

Klik hier voor de volledige branche-update
Publicatiedatum: