"Groeiende groep hardfruittelers kiest voor eigen afzet"
Op een andere manier met fruit de markt op
Vrije telers zoeken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om hun product beter te kunnen verwaarden. Om zich te onttrekken aan de grillen van de kostprijsmarkt zoeken ondernemers alternatieven voor de afzet van hun product. Dit doen zij bijvoorbeeld door fruit niet langer als bulkproduct te verkopen, maar waarde toe te voegen door het te schillen, snijden of tot sap te persen. Zo kunnen zij nieuwe afzetmarkten aanboren die een impuls kunnen geven aan het rendement. Naast ondernemerschap zijn hiervoor investeringen en voldoende schaalomvang nodig. Telers die deze investeringen niet kunnen doen, zoeken andere manieren om hun producten in de markt te zetten, bijvoorbeeld door een landwinkel te beginnen of afspraken te maken met lokale ondernemers over de afzet van hun fruit.
Minder appelen dan peren
Hoewel het totale areaal in de fruitteelt redelijk stabiel is, is het areaal appelbomen sinds 2004 met maar liefst 23 procent gedaald. Dit komt vooral door een afname van de inplant van traditionele appelrassen als Elstar en Jonagold. Deze rassen zijn te weinig onderscheidend en hebben daardoor te kampen met concurrentie vanuit andere Europese landen, waar de kostprijs aanzienlijk lager ligt. Hierdoor gaan telers op zoek naar alternatieven. De teelt van peren zit juist in de lift, mede dankzij het voor peren gunstige klimaat in Nederland. Zo is het areaal peren na 2004 met 32 procent gestegen. Ruim 70 procent van de totale pereninplant betreft het ras Conference. Voor zowel appelen als peren verwacht ABN AMRO dat de productie in Europa lager uitvalt dan vorig jaar. De productie van appelen zal waarschijnlijk met 5 procent dalen en naar verwachting zullen 4 procent minder peren worden geteeld.
Klik hier voor de volledige branche-update