Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anton Filippo (LBP Rotterdam) was in Colombia voor Agrofuturo:

"Colombia heeft grote kansen op AGF-gebied"

Samen met vertegenwoordigers van Scelta Mushrooms, UnieKaas en andere bedrijven, vertegenwoordigers van NCH, RVO , het Holland House Colombia, Rabo Bank en het Ministerie van Buitenlandse Zaken nam LBP Rotterdam BV vorige week deel aan de Handelsmissie naar Medellin in Colombia. Deelname aan de beurs AGROFUTURO was een van de doelen maar voor wat betreft LBP was het door het Holland House samengestelde matchmaking programma de belangrijkste reden van de reis.


Grote belangstelling voor het Holland-paviljoen

Anton Filippo was namens de logistieke dienstverlener in Colombia. "Het was wederom een interessante reis naar dit land. Colombia heeft een fantastische economie, heeft op het gebied van veiligheid enorme stappen gemaakt en heeft grote kansen op het gebied van AGF, vooral naar Europa." Tijdens de drie dagen durende beurs, evenals een extra dag in Bogota, sprak hij met verschillende bedrijven die zich bezig houden met de export van vers fruit. "De kansen zijn enorm, de vraag uit Europa naar bijvoorbeeld avocado's en limes is groeiend en dus is het zaak dat de Colombianen gebruik maken van die kansen."

Zover lijkt het echter nog niet te zijn. Hoewel de meeste exporteurs en export coöperaties de kansen wel degelijk zien zijn er eerst nog wat andere uitdagingen die de ontwikkelingen in de weg staan. "Standaardverhalen zijn dat de regering stroef werkt, dat het lang duurt om GlobalGAP-certificeringen rond te krijgen en dat de infrastructuur niet ingericht is om de groei te faciliteren", vervolgt Anton. "Daarom is volgens sommige exporteurs Colombia pas over minstens een jaar of vijf zo ver om aan de vraag tegemoet te kunnen komen. Tot die tijd denkt men dat de groei mondjesmaat zal zijn."

Of de Europese markt dat geduld kan opbrengen om op de groei in dit tempo te wachten, dat is natuurlijk de vraag. "Mexico ligt bijvoorbeeld gretig op de loer", stelt Anton vast.Volgens hem spelen er meer factoren. "De Colombiaan is ingetogen en soms verlegen zelfs. Daarom is het nemen van grote beslissingen niet zelden een sinecure. Dat zou de groei in hetzelfde tempo als de vraag weleens in de weg kunnen staan."

LBP doet al jarenlang zaken met het Zuid Amerikaanse land vooral voor klanten met oorspronkelijke Colombiaanse producten als physalis en passiefruit. "De Colombianen die wij momenteel tot onze klanten mogen rekenen zijn stuk voor stuk professionele bedrijven, dat moeten we wel zeggen. Er gaat in Colombia echt heel veel goed, het land is daarnaast ook nog eens prachtig en de meeste Colombianen zijn ook erg aardige mensen. Maar wat is er nog winst te behalen, wat zijn er nog stappen te maken. Maar dat zegt dus ook dat er volop kansen voor ons zijn in dit land en dus zijn we blij zijn dat we wederom met allerlei exporteurs en kandidaat exporteurs kennis hebben mogen maken om te bekijken waar we elkaar de komende tijd kunnen versterken."

Voor meer informatie:
Anton Filippo
L.B.P. Rotterdam BV
Honderdland 50,
2676 LS Maasdijk
Tel: 0174 - 530545
afi@lbprotterdam.nl
www.lbprotterdam.nl
Publicatiedatum: