Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco gefrustreerd door Koreaanse valuta

Lidl breidt uit in de Balkan

Rusland voert druk op Auchan op
Bfm Business meldt dat Russische autoriteiten een aantal controles uit gaat voeren bij vestigingen van Auchan in Moskou. Deze winkels werden al beschuldigd van het overtreden van gezondheidsvoorschriften wat betreft voedselafval, houdbaarheidsdata en het verkopen van onduidelijke mengsels van vlees onder de noemer rundergehakt. De supermarktketen heeft geen commentaar op de beschuldigingen gegeven en wacht de controles af. Het bedrijf heeft echter wel al maatregelen getroffen en heeft aangegeven open te staan voor constructieve samenwerking met de autoriteiten om de kwaliteit te verbeteren. Auchan heeft sinds 2002 88 vestigingen in Rusland.

Jerónimo Martins meldt 3,2% stijging in winst in het eerste halve jaar
De Portugese retailer Jerónimo Martins eindigde de eerste helft van het fiscale jaar met een netto winst van €150 miljoen, 3,2% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 9,8% tot €6..644 miljoen, volgens esmmagazine.com. De activiteiten in Polen vormen nog steeds een belangrijke bijdrage aan de resultaten van de retailketen. De omzet van Biedronka steeg met 11,7% tot €4.499 miljoen, ondersteund door een 2,6% stijging in like-for-like omzet en een uitbreidingsprogramma. In de eerste zes maanden van dit jaar werden 83 winkels geopend, waarvan er 68 internet-toevoegingen waren.

Lidl top retailer voor social media in Italië

Lidl is in Italië de grootste supermarktketen wat betreft social media, met 5.838 meldingen op social media-platformen. Dit blijkt uit een studie door het bedrijf Digimind, dat social media onderzoekt, aldus esmmagazine.com. Het onderzoek analyseerde de acht grootste ketens van Italië (Lidl Italia, Carrefour Italia, Auchan Italia, Coop, Conad, Esselunga, Eurospin en Sigma) met een specifieke focus op meldingen op de zes grootste sociale netwerken (Facebook, Twitter, YouTube, Google Plus, LinkedIn en Instagram). Het resultaat is geen verrassing, omdat Lidl een actief en creatief sociaal beleid heeft. Het is de enige keten met een online aanwezigheid in alle grote sociale netwerken, wat ledit tot 1,52 miljoen interacties per maand. Carrefour (5.467) en Auchan (2.181) plaatsten zich op de tweede en derde plaats, gevolgd door Coop Italia met 1.560 meldingen. Coop heeft met twee accounts de meeste posts (386), gevolgd door Lidl (180) en Carrefour (99). Twitter komt naar voren als de belangrijkste social media:: 56% van de meldingen bestaat uit tweets, gevolgd door posts op Facebook (22%) en door internetnieuws (12%). 

Woolworths CEO vertrekt
Alistair McGeorge, de CEO van Big W, heeft plotseling zijn vertrek aangekondigd, meldt pressreader.com. Mr McGeorge was in juni benoemd tot uitvoerend directeur van de in zwaar weer verkerende winkelketen. Hij heeft ontslag genomen wegens gezondheidsredenen. Woolworths, het moederbedrijf waaronder Big W valt, gaf echter ook aan dat er over hem geklaagd werd door zijn werknemers.

Drie Dunnes Stores-vestigingen gesloten

De Ierse retailer Dunnes Stores heeft in drie weken tijd drie vestigingen gesloten, meldt irishnews.com. Hiermee komt het aantal opgedoekte vestigingen van Dunnes in Noord-Ierland op vier. In februari werd een vestiging gesloten in het oosten van Belfast.

Costcutter valt in de rode cijfers
Costcutter, een van de grootste Britse buurtwinkelketens, heeft een bruto verlies van £25 miljoen (€34,2 miljoen). De reden hiervan wordt gezocht bij de overname van de Mace- en Supershopmerken, meldt insidermedia.com. Scherpe concurrentie van goedkope rivalen heeft ook geleid tot een omzetdaling, maar Costcutter heeft aangegeven dat het winst zal draaien in 2015. In het jaar tot 27 december 2014 was er sprake van een omzetdaling van £775,7 miljoen (€1062,3 miljoen) naar £766,5 miljoen (€1049,7 miljoen). Tijdens deze periode zijn 830 vestigingen onder de merken Mace, Supershop en Yourstore overgenomen van Palmer & Harvey om zo tot een keten van 2.600 winkels te komen.

Lidl doet proef met met klantenbinding in Schotland
Lidl is begonnen met experimenten voor klantenbinding in Schotland. Hiermee wil de winkelketen het tempo bij houden in de aanhoudende prijzenoorlog, zo meldt theguardian.com.

Wall Street bezorgd over resultaten The Fresh Market 

Analisten van Wall Street hebben hun zorgen geuit over The Fresh Market, nadat de keten meldde dat de winst per aandeel gelijk bleef en de vergelijkende winkelomzet negatief uitviel, aldus supermarketnews.com. "De resultaten stelden nog meer teleur dan verwacht en geven de indruk dat het bedrijf niet snel genoeg werkt om zich aan te passen aan het snel veranderende landschap van de retailsector voor voedingsmiddelen," zei een analist van BMO Capital Markets.

Tesco gefrustreerd door Koreaanse valuta
De plannen van Tesco om een schuld van £22 miljard (€30,1 miljard) aan te pakken door zijn Zuid-Koreaanse bedrijfsactiviteiten te verkopen, maken misschien de verwachtingen niet waar wegens een koersdaling van de Zuid-Koreaanse valuta, meldt telegraph.co.uk. Tesco zal binnenkort een shortlist laten zien van de overnameboden voor zijn Zuid-Koreaanse supermarktketen Homeplus, in een overeenkomst die geschat wordt op £4 miljard (€5,48 miljard). Naar verluid hebben participatiefirma's zich georganiseerd in drie aparte teams voor wat gezien wordt als de grootste private equity deal in Azië ooit. De kandidaten zijn het Aziatische bedrijf Affinity Equity dat samenwerkt met de Amerikaanse KKR, Carlyle Group dat samenwerkt met GIC in Singapore en MBK Partners dat een fonds heeft opgesteld met het Zuid-Koreaanse National Pension Service. Echter, door de zwakke Koreaanse won denken analisten dat de kandidaten wachten op een betere prijs. Als de won zo laag blijft staan, kan Tesco besluiten om de verkoop uit te stellen of af te blazen.

Safeway moet Michael Jordan $9 mln betalen voor gebruik naam
Safeway moet Michael Jordan $8,9 miljoen (€7,7 miljoen) betalen voor het gebruik van zijn naam in promotieactiviteiten, zonder dat hiervoor toestemming was gegeven, meldt espn.go.com. Een jury zat zes uur in overleg voor ze tot hun oordeel kwamen in een federaal Hof in Chicago. Advocaten van Safeway beargumenteerden dat Jordan $126.900 (€110.377) betaald moest worden voor het gebruik van zijn naam in een sportblad waarin door een dochteronderneming van Safeway werd geadverteerd. Jordan en zijn advocatenteam brachten daar tegenin dat Michael Jordan's verleden wat endorsement betreft aantoont dat hij nooit voor zo'n overeenkomst zou tekenen.

Instacart komt naar Indianapolis
Instacart wil boodschappen bezorgen in Indianapolis, meldt indystar.com. De snelgroeiende boodschappenleveringsdienst, die nu in 16 steden opereert, kondigde de uitbreidingsplannen aan in recente tweets met de boodschap "Coming soon to Indy!"

Lidl breidt uit in de Balkan

De Balkan is een belangrijke regio voor zowel Lidl als zusteronderneming Kaufland wat betreft uitbreiding, meldt igd.com. Moederbedrijf Schwarz Group heeft onlangs een Wereldbanklening van €350 miljoen gekregen om activiteiten te financieren in Roemenië, Servië, Polen, Bulgarije en Kroatië. De Roemeense tak zal €60 miljoen krijgen, waarmee uitbreidingsplannen kunnen worden uitgevoerd in een markt waar al meer dan 200 Lidl- en Kauflandvestigingen werkzaam zijn. Er wordt verwacht dat Roemenië een van de vijf snelste groeiende markten in de komende drie jaar zal zijn wat betreft omzet.

Coop Danmark's nieuwe buurtwinkelformat
Supermarktketen Coop Danmark heeft de introductie aangekondigd van een nieuw format voor buurtwinkels genaamd Lille Irma, meldt igd.com. De winkels zullen een nadruk leggen op biologische en verse producten. Over de komende twee jaar zullen 15 tot 20 vestigingen geopend worden in de regio van Kopenhagen.

Interessante links over retail:

Investeringen in supermarkt op hoogste punt sinds 2007

Klik hier om het artikel te lezen.


WalMart neemt het op tegen Shoprite in Nigeriaanse markt 
Klik hier om het artikel te lezen. 


WalMart's hervormingen zullen lang duren
Klik hier om het artikel te lezen. 


Supermarkten zijn er niet meer voor boodschappen
Klik hier om het artikel te lezen.


Buurtwinkels knokken terug

Klik hier om het artikel te lezen. 




Publicatiedatum: