Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frans Schwiebbe, R&F Import Export:

"Komend seizoen 35.000 ton Turks citrus te vermarkten"

Tholen - Op 1 februari 2014 ging R&F Import Export BV van start. Vanuit Maasland verzorgen Frans Schwiebbe en zijn compagnon de verkoop van Turks citrus van een negental tuinders aan de Europese retail. R&F Import Export is eigenaar van pakstation en telerscoöperatie Agromall in Mersin, waar het citrus wordt verpakt volgens de Westerse normen. Inmiddels staat het nieuwe Turkse citrusseizoen op punt van beginnen. "We hebben aankomend seizoen - van september tot en met mei - 35.000 ton citrus te verkopen!"


Frans Schwiebbe met zijn compagnon Ruhi Ayyildiz

Keten van A-Z in eigen beheer
De belangrijkste producten die R&F Import Export vermarkt zijn citroenen, rode en witte grapefruit, mandarijnen, sinaasappelen en granaatappelen. Daarnaast maakte het bedrijf dit jaar een start met de verkoop van 15.000 ton Turkse watermeloenen, abrikozen, nectarines, kersen en vijgen in het zomerseizoen. "Agromall is de bron en daardoor kunnen we onze klanten product leveren vanaf de tuin, zonder tussenhandelaar. Van A tot Z hebben we alles in eigen hand. We begeleiden de tuinders, we plukken, verkopen en leveren alles ingeklaard en wel bij de klant. Juist omdat we alles in eigen hand hebben, kunnen we snel nieuwe ideeën en nieuwe verpakkingen toepassen", vertelt Frans.

"We starten in week 39 met citroenen, granaatappelen en Okitsu-mandarijnen, gevolgd door rode grapefruit in week 43, witte grapefruit in week 45 en sinaasappelen in week 44-45", vertelt Frans. "Het citrus arriveert op een lege markt, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Momenteel sluiten we seizoensprogramma's af met retailers in heel Europa. Daarbij zoeken we partners met wie we wat speciaal kunnen creëren, hetzij met nieuwe verpakkingen, leuke promoties en door mee te denken met onze partners. Hoe kunnen we zorgen voor een mooier en beter product en hoe kunnen we ervoor zorgen dat er extra vraag ontstaat bij de consument? Dat is een continue proces. Zo houden we ons volop bezig met de ontwikkeling van een zoetere grapefruit of een zomervariëteit voor citroenen."



Partners in elk EU-land
"Ons doel is om in elk EU-land een partner te vinden om ons product de retailprogramma's in te krijgen, direct of indirect. En daarmee zijn we hard op weg. Het is bij ons mogelijk om grote programma's en promoties vast te leggen, maar het is ook mogelijk een mixauto of tien pallets te bestellen. We hebben een samenwerking met een drietal transportbedrijven en beschikken met onze logistieke partners Mestur, Özçelik en Sümbül Transport over 137 geconditioneerde vrachtwagens om dagelijks onze klanten van vers product, direct van de bron, te voorzien. We hebben daarnaast logistieke partners in Roemenië, Polen, Duitsland en Nederland. In elke hoek van Europa kunnen we leveren, zelfs als het om een pallet gaat."



Agromall is BRC-, IFS- en BRCI- voor social compliance - gecertificeerd. "In het hele proces wordt volgens de Europese mentaliteit en eisen gewerkt. In februari zijn we al gestart met de begeleiding van onze tuinders. Onze kwaliteitsmedewerkers controleren en adviseren de tuinders in zaken als irrigatie en bschermingsmiddelengebruik, waarbij de EU-specificaties met betrekking tot kwaliteit en MRL-waarden centraal staat. Zo garanderen we dat al onze producten EU-geschikt zijn", vertelt Frans. "Wij denken ons citrus goed kwijt te kunnen binnen de retail en daar ligt onze focus volledig op. Het Turkse citrus is in opmars binnen de Europese retail. Onze filosofie is om met 85% van het assortiment rechtstreeks de retail te bedienen."

Principe trouw blijven
In de toekomst sluit Frans niet uit dat R&F Import Export ook producten uit andere landen betrekt. "Eerst willen we de Europese afzet van ons huidige assortiment op de rit hebben, maar binnen onze productgroepen liggen er zeker mogelijkheden om jaarrond aan de retail te leveren. Hierbij zullen we ons principe altijd trouw blijven en dat is direct producten van eigen telers te betrekken. Je zult ons niet zomaar een paar pallets sinaasappelen uit Zuid-Afrika bij zien kopen."

Vanwege de Russische boycot voor citrus uit de EU, zou de verleiding misschien groot zijn om vol te richten op de Russische markt, maar dat is Frans niet van plan. "Turkije heeft een enorme stijging van de economie gerealiseerd zonder Rusland. Daarbij er afgelopen jaar weer enkele Turkse verladers failliet gegaan of hebben ze een uitstaand saldo staan in Rusland. Wij hebben een langetermijnvisie en willen oud worden met dit bedrijf. Het zou kortzichtig zijn om die overboord te gooien en een incident als de boycot aan te grijpen om een paar euro extra te verdienen."

Voor meer informatie:
Agromall / R&F Import Export BV
Oud Camp 8a
3155 DL Maasland
+31 - 174 760006
Frans@rf-imex.nl
www.rf-imex.nl
www.agromall.com.tr