Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Lidl heeft de beste eigen merken

Het onafhankelijke Duitse vergelijkingsportaal Vergleich.org stelde uit meer dan 60 testberichten van de Duitse 'Stiftung Warentest' uit de periode 2011-2015 de beste eigen merken van Duitse supermarkten samen.

Het marktaandeel van de in Duitse supermarkten verkochte eigen merken groeit gestaag. Sinds 2009 nam het marktaandeel volgens een onderzoek van Nielsen met meer dan 6% toe en ligt momenteel op meer dan 34% - tendens stijgend: volgens Wolfgang Adlwarth van het Duitse marktonderzoeksinstituut GfK is de stijgende populariteit van eigen merken een "langdurige trend".



Alleen in Groot-Brittannië, Spanje en Zwitserland belanden er nog meer eigen merken in de winkelmandjes: hier stamt bijna de helft van de verkochte producten niet van klassieke merkproducenten, maar van de eigen merken van de supermarkten.

Bijna altijd besteden de supermarkten de productie uit aan producenten. Vergleich.org heeft uitgezocht welke supermarkt hierin de beste hand heeft voor de keuze van de producent. Uit meer dan 60 afzonderlijke testberichten van Stiftung Warentest uit 2011-2015 heeft het onafhankelijke consumentenportaal gemiddelde cijfers aan elke supermarktketen gegeven. Daarbij staat 2,05 voor het beste cijfer en 3,1 voor het slechtste cijfer.

Hierbij kwam Lidl het beste uit de bus (cijfer 2,49), gevolgd door eigenmerkproducten van Aldi Nord en supermarkt Rewe met de cijfers 2,56 en 2,61. De eigen merken van real vormden de hekkensluiter: zij behaalden slechts een gemiddelde beoordeling van 2,99. In het middenveld vindt men Edeka en de discounters Penny, Aldi Süd en Netto Marken-Discount. Merkproducten werden kwalitatief gezien echter nog steeds als beste beoordeeld en leveren gemiddeld genomen de beste kwaliteit (beoordelingscijfer 2,05).

Luxere eigenmerken zijn vaak duurder zonder betere kwaliteit te leveren
Bij de traditionele supermarkten observeerden de testers de invoering van luxere eigenmerken zoals bijvoorbeeld 'Rewe Beste Wahl' en 'real,- Quality'. In de test (augustus 2015) was 'real,- Quality' gemiddeld 110% duurder dan de voordelige 'TIP'-producten, terwijl 'REWE Beste Wahl' gemiddeld 73,3% duurder was dan de goedkopere 'ja!'-tegenhanger. Een hogere kwaliteit leveren deze duurdere merken echter maar zelden: "Luxere eigen merken dienen vooral voor het behalen van een hogere winst in het voordeel van de handelaren", aldus Stefan Häusler, redacteur bij vergleich.org en handelsspecialist.

Tot deze conclusie kwam het ARD-programma 'Markencheck' ook al in 2013: de gekookte ham van Rewe werd in verschillende prijsklassen getest - van budgetproduct van het merk 'ja!', het luxere eigenmerk 'Wilhelm Brandenburg' tot het verse product van de slagerijafdeling - en als kwalitatief gelijkwaardig beoordeeld, want de producten stamden allen uit precies dezelfde productie.

Bron: vergleich.org
Publicatiedatum: