Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Winst Chiquita verdriedubbeld in Q2

Chiquita heeft de winst over het tweede kwartaal, dat eindigt op 30 juni, van dit jaar zien verdriedubbelen. De stijging is te danken aan een verbetering in het bedrijfsresultaat in de kernactiviteiten van het bedrijf.

Het bedrijfsresultaat voor het bananensegment steeg met 52,3% naar $66 miljoen over het kwartaal. Het salades en gezonde snacks segment zag een verbetering van 284,9% naar $28 miljoen dollar. Beide divisies presteerden beter dan in dezelfde periode in 2014, aldus het bedrijf.

In de documenten, die overhandigd zijn aan de SEC (Securities and Exchange Commission) boekte het private bedrijf een winst van $59,6 miljoen. Een jaar eerder was dat nog $17,8 miljoen.

De omzet in de drie divisies van het bedrijf kwam uit op $776,6 miljoen. Verdeeld naar divisie was de omzet:
  • Bananen: $502,2 miljoen ($537 miljoen in Q2 2014)
  • Salades en gezonde snacks: $248,1 miljoen ($249 miljoen in Q2 2014)
  • Overig: $26,3 miljoen ($39 miljoen in Q2 2014)
Als gevolg van de mislukte fusie met Fyffes moest Chiquita $12 miljoen aan extra kosten afboeken. Daarnaast heeft het bedrijf plannen bekend gemaakt om het hoofdkantoor te verhuizen naar Orlando, Florida.

Andere hoogtepunten:
  • De netto omzet daalde op een geconsolideerde basis met 6%. Voor de bananen werd de daling veroorzaakt door een lager afzetvolume in Noord-Amerika en de impact van wisselkoersen, wat gedeeltelijk werd gecompenseerd door hogere prijzen.
  • De verkoop in salades en gezonde snacks segment bleef stabiel, jaar-op-jaar. Dit werd veroorzaakt door een groter volume in de retail, een uitgebreidere product mix en een efficiĆ«ntere handel. De volumes in gezonde snacks, food service en bewerkt fruit daalden.
  • Door kleinere volumes daalde de omzet in andere productgroepen.
  • De verkoopkosten lagen 10,9% lager op een geconsolideerde basis. Het weer had minder impact dan vorig jaar, de volumes lagen lager, net als de brandstofkosten.
Lees hier het uitgebreide verslag op globenewswire.com.
Publicatiedatum: