Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers willen meer lege schappen en minder plastic

Duitse consumenten zouden graag meer regionale AGF in de supermarkten zien. De producten mogen krom en scheef zijn en mogen wat de consument betreft onverpakt aangeboden worden. Dit blijkt uit een onderzoek van de Duitse natuurbescherming (NABU) onder duizend Duitse consumenten dat gehouden werd in december 2014.

Plasticvrije verkoop gewenst
Ook uit eerdere onderzoeken blijken regionale producten populair te zijn bij de consumenten. Drie op de vier klanten hebben interesse in regionale producten en 76% geeft een voorkeur aan onverpakte producten. Maar liefst 85% van de klanten wil plastic vermijden door eigen verpakkingen mee te nemen naar de winkel. Op basis van deze gegevens adviseert NABU de handel om verpakkingsvrije verkoop mogelijk te maken.

Minder weggooien
Verder schrikt 90% van de consumenten niet van 'lelijke' groenten. 49% wil de misvormde groenten kopen als die goedkoper zouden zijn en 42% wil de groenten kopen voor dezelfde prijs als de 'mooie' groenten. Soortgelijke acties hadden al een positief resultaat in de Franse supermarkten.

Ook het taboe op lege schappen kan in de toekomst tot het verleden behoren. 80% van de ondervraagden zou afzien van een aankoop als voedselverspilling voorkomen kan worden. De NABU dringt er daarom aan om het dogma van de lege schappen los te laten om voedselverspilling tegen te gaan.

Het volledige onderzoek is hier in te zien
Publicatiedatum: