Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kijk met een frisse blik naar je bedrijf

U komt tijdens een vakantie vaak tot de beste ideeën en oplossingen. Herkenbaar? Ondernemers die regelmatig afstand nemen van hun bedrijf zijn beter in staat om hoofd- en bijzaken te onderscheiden. En dat is noodzakelijk om als bedrijf te (blijven) groeien en gezond te blijven.

Toch laten ondernemers vaak de waan van de dag regeren en nemen niet altijd een moment om eens een spiegel voor te houden en vragen te beantwoorden als:
o Weet ik goed wie mijn klanten zijn, maar ook wie het niet zijn?
o Is mijn verdienmodel nog wel optimaal?
o Werk ik samen met de juiste partners?
o Haal ik het maximale uit mijn medewerkers?

Een spiegel voorhouden is niet eenvoudig. De volgende drie methoden kunnen hierin ondersteunen en zijn door ons succesvol ingezet:

  1. Business Model Canvas - Dit is een methode om op overzichtelijke wijze het hele businessmodel te beschrijven en te heroverwegen. Deze methode is met name geschikt om nieuwe businessmodellen en kansen te identificeren en dwingt om op hoofdlijnen te denken.
  2. Value Stream Mapping – Een techniek afkomstig uit de Lean gedachte en een methode om de processen van uw bedrijf in kaart te brengen en te verbinden met de klant. Door de klantwaarde in kaart te brengen en het huidige proces te tekenen wordt snel duidelijk of uw bedrijf optimaal is ingericht en waar eventueel 'verspillingen' zitten.
  3. Bedrijfsscan – Aan de hand van een gestructureerde vragenlijst worden de prestatievelden van een bedrijf beoordeeld ten opzichte van de norm (benchmark) en ambitie. Deze methodiek is met name geschikt om de brede aspecten van een bedrijf in kaart te brengen en verbetermogelijkheden te bepalen.
BDO heeft speciaal voor haar relaties in de hortisector een bedrijfsscan ontwikkeld: de Flowers & Foodmonitor. Samen met een adviseur van BDO houdt u alle aspecten van uw eigen business tegen het licht, waarmee u direct inzicht verkrijgt in de potentiële verbetermogelijkheden in uw organisatie.



Voor alle methoden geldt dat het aan te raden is om ze in te zetten met meerdere directieleden of medewerkers binnen uw organisatie. Bij voorkeur worden ook klanten of andere stakeholders betrokken. Een gespecialiseerde externe partij kan u helpen bij het ordenen van uw gedachten, als sparringpartner voor u fungeren én u voorzien van gerichte adviezen.

De adviseurs van BDO hebben ruimschootse ervaring met het begeleiden van ondernemers om bedrijven verder te kunnen laten groeien. Bent u benieuwd op welke wijze u een verder groei voor uw organisatie kunt realiseren? Of wilt u meer informatie over één van deze methoden? Neem dan vrijblijvend contact op met Annemarie Forman van BDO via annemarie.forman@bdo.nl of via 070 - 338 08 08.
Publicatiedatum: