Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Australië sterk op Aziatische markt

Peru zet in op pitloze rassen na overschot Red Globe

De druivenmarkt kent een duidelijke tweedeling in seizoenen. Het noordelijk halfrond is van grofweg mei tot december, met een piek in september en oktober. Het zuidelijk halfrond is tegengesteld en loopt van oktober tot mei, met een piek in maart. Grote spelers op de internationale markt zijn Italië, Chili, Zuid-Afrika en de VS. Californië, Italië en Spanje zijn onder andere in productie. De drie landen verwachten een goed seizoen. Australië heeft een sterke voet aan de grond op de Aziatische markt. Het land kreeg dit jaar toegang tot Japan en Zuid-Korea maar heeft een stevige basis in andere landen in Zuidoost-Azië. In Peru zetten telers in op nieuwe rassen, waarbij men vooral geïnteresseerd is in de pitloze rassen. Door een overschot van de Red Globe, een veel geteeld ras in Peru, levert de telers zorgen op.


bron: www.fruitandvegetablefacts.com


bron: www.fruitandvegetablefacts.com

Californië verwacht goede oogst
Na een recordoogst vorig jaar verwachten telers in Californië voor dit jaar wederom een goede oogst met een vergelijkbaar volume. De raming staat op 110 miljoen dozen. Op dit moment is de Central San Joaquin Valley in productie. De oogst in de vallei begon op 22 juni, 10 dagen eerder dan normaal. De regen, ongebruikelijk voor juli, heeft de oogst niet beïnvloedt. Er worden wel nieuwe variëteiten aangeplant, maar onder de telers is geen duidelijke trend te zien naar bepaalde rassen, maten, of smaak. Uiteraard spelen deze criteria wel bij de keuze voor aanplant. In de afzet is een duidelijke tweedeling te zien. De binnenlandse markt prefereert de pitloze rassen, de pitdragende druiven worden veelal geëxporteerd naar de Pacific Rim, in deze regio is China de grootste markt. Op 21 juli lagen de prijzen voor Sugar One tussen de $16,95-$20,95, Flame Seedless $16,95-$18,95, Summer Royal $18,95-$20,95.

Australië sterk op Aziatische markt
Naar verwachting exporteert Australië dit jaar 88.000 ton druiven, vorig jaar kwam de teller uit op 87.000 ton. De belangrijkste exportmarkten zijn in Zuidoost-Azië te vinden. Dit jaar opende Japan voor het eerste volledige seizoen de grenzen voor de Australische druiven. Rond de 160 containers Thompson Seedless en Crimson Seedless werden naar deze markten geëxporteerd. Naast Japan sloot Australië ook een handelsakkoord met Zuid-Korea, waardoor invoertarieven werden afgebouwd. De sector ziet veel potentieel in deze markten. Daarnaast ging Vietnam weer open.
China nam 45% van de druivenexport af. Andere grote markten zijn Indonesië, Thailand, Japan, Singapore en de Filipijnen. De Aziatische markt ontwikkeld zich goed en staat open voor nieuwe rassen, vertelt een Australische teler en exporteur. De markt leidt te verschuiven naar de pitloze rassen.

Voor de binnenlandse markt waren er enkele maanden geleden wel zorgen onder de telers. Amerikaanse druiven kregen toegang tot de markt tijdens het Australisch seizoen. In Queensland zou de toegenomen concurrentie al geleid hebben tot faillissementen onder de telers.

Tot slot werd in maart van dit jaar het nieuwe ras Sweet Angie commercieel op de markt gebracht. Sydney en Melbourne waren de eerste twee binnenlandse markten waar de druif verkrijgbaar was. Daarnaast werd de pitloze druif naar Aziatische markten verscheept.



Peru zet in op diversificatie
In Peru wacht men gespannen af tot de start van het nieuwe seizoen. In september worden de eerste druiven uit het noorden van het land verwacht. Peru is grofweg op te delen in twee teeltgebieden, in het noorden en het zuiden. Deze regio's vullen elkaar aan. Waar het seizoen in Noord-Peru van september tot december loopt, komt Zuid-Peru in november aan de markt en blijft tot maart. De export is redelijk gelijk verdeeld een aandeel van 30% voor zowel Europa en Rusland, Amerika als Azië.

Tussen de 70 en 80% van de teelt bestaat uit Red Globes, de rest wordt gevuld met de pitloze variëteiten. Crimson is het meest geteelde ras van de rode druiven, voor de witte druiven zijn Flame en Sugraone populair. Op dit moment zijn telers in het zuiden bezig met de ontwikkeling van nieuwe rassen, een groep probeert zo'n 20 nieuwe rassen uit. De focus ligt op de pitloze rassen, mede doordat de afgelopen twee seizoenen voor de Red Globe tegenvielen.

Peru kampt met overproductie wat de stemming op de markt bepaalt. "Dit resulteerde in lage prijzen en het is waarschijnlijk moeilijk geweest om echt te verdienen met de Red Globe," vertelt een Peruaanse handelaar. In de verwachtingen blijft de situatie stabiel.

Voor de export zijn er wel uitdagingen. De Russische boycot beïnvloedt de situatie in Europa, waar veel product binnen Europa zal blijven. Door de devaluatie van de roebel is Rusland geen aantrekkelijke exportmarkt en de VS neemt beperkte volumes af. Net als vorig jaar verschuift de blik van de exporteurs naar Azië en de Verenigde Arabische Emiraten als bestemming voor de Red Globe. Ook zijn er zorgen onder telers over de mogelijke effecten van El Niño. Desondanks verwacht de Peruaanse handelaar een gemiddeld seizoen.

Goede start seizoen in Italië
Italië staat derde op de wereldranglijst van grootste duivenproducenten. China en Turkije nemen de eerste twee plekken in met respectievelijk 4,9 miljoen ton en 1,6 miljoen ton. Italië volgt met een kleine achterstand op 1,4 miljoen ton. Het grootste deel van de teelt, 70%, is in Puglia te vinden. Puglia en Sicilië zijn samen goed voor 93,8% van het volume.

Het seizoen begon halverwege mei in Mazzarrone (Sicilië), de start werd was 10-15 dagen lager dan vorig jaar. In de afgelopen weken was de Siciliaanse druivenmarkt niet optimaal. De rijpheid van het product was niet altijd perfect en de vraag bleef steken, mede door de hoge prijzen. Een handelaar vertelt dat de Victoria druiven tot week 29 tussen de €1,80-1,70 opbrachten, met de start van het seizoen in Apulia zijn de prijzen gedaald naar €1,30. Het Italia 2 ras bracht tussen de €1,50-1,60 op, het ras is ongeveer een maand beschikbaar. De export richt zich op Spanje, Frankrijk, België, Duitsland en Zwitserland.

De start van het seizoen in Apulië was goed, met hogere prijzen dan vorig jaar. De start was op 13 juli wel zo'n 10 dagen later, veroorzaakt door het koele weer in mei en juni. In de ramingen rekent men op een lager volume. Exportbestemmingen zijn Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Tsjechië. Het areaal voor de pitloze variëteiten is in de afgelopen jaren wel gestegen, maar de pitdragende rassen houden toch de overhand. Noord-Europa, vooral Groot-Brittannië en Duitsland, geeft de voorkeur aan de pitloze rassen.

Spanje kijkt naar Emiraten
Het seizoen in Murcia verloopt voorspoedig, na een lagere oogst vorig jaar zijn de verwachtingen voor dit jaar normaal. De regio is de grootste in de druiventeelt, gevolgd door Alicante. De hittegolf van de afgelopen weken vertraagde de oogst enigszins, om het gewenste Brix-niveau te bereiken zijn koele nachten nodig. In week 28 kwamen de eerste Superior druiven op de markt.

Langzaam komt de teelt van pitloze rassen op, dat gaat ten koste van de pitdragende rassen. Op de Europese markt is beperkt ruimte voor de pitdragende druiven, alleen als de kleur goed is en het aanbod niet te groot worden deze druiven goed afgenomen. De Spaanse telers kunnen de concurrentie met Italië nauwelijks aan als het om deze druiven gaat. Rusland was een belangrijke afnemer van de druiven met pit, sinds het embargo kijken Spaanse exporteurs naar de Verenigde Arabische Emiraten. "Dat is een groeimarkt en ze betalen beter dan bijvoorbeeld in Algerije, een andere grote exportbestemming," aldus een Spaanse exporteur.

Nederland rust keert terug op de markt
Na een periode van enkele maanden waarin de vraag op de Nederlandse markt groot was, is de rust weer teruggekeerd. Met de start van de zomervakantie en een groter aanbod zijn de prijzen gestabiliseerd. Import komt momenteel uit Italië, Spanje en Portugal, de prijzen lopen op tot 13 euro. Hoewel er een trend zichtbaar is in de markt naar de pitloze variëteiten, weten kenners de pitdragende rassen te waarderen, vertelt een handelaar. Olympic Fruit sloot een exclusieve overeenkomst met het Italiaanse Apirene Puglia, onderdeel van Alma Seges. Het Nederlandse bedrijf neemt de vermarkting van 1 miljoen kilo pitloze druiven op zich.

Duitsland import vooral uit Spanje en Italië
Op de Duitse groothandelsmarkten zijn vooral druiven uit Zuid-Europese landen te vinden. De aanvoer uit Egypte loopt op zijn einde, een handelaar in Düsseldorf vertelt een van de weinigen te zijn die nog Egyptische druiven in het assortiment heeft. De meeste handelaren zijn al omgeschakeld naar Spaanse druiven, aldus de handelaar. De Egyptische druiven is recent verbeterd, na een periode waarin de hoge prijzen de vraag drukten. Wel ziet hij dat het lastig is om de druiven aan de man te brengen. "Als bij een supermarkt een kilo perziken 99 cent kost en druiven €2,49 per 500 gram, dan verkopen de druiven minder goed." De Duitse consument heeft een duidelijke voorkeur voor de pitloze variëteiten. Prijzen op de groothandelsmarkt liggen op €4 per kilo voor Italiaanse Summer Royal. Voor andere rassen zijn de prijzen: Michele Palieri €3,30, Spaanse Fantasy €3,10, Flame Seedless €4,40.


klik hier voor een vergroting. bron: BLE

Israël grote markt voor eigen teelt
De Israëlische druivenexport is de laatste tien jaar aanzienlijk gedaald. Van 7000 ton in 2006 naar een verwacht volume tussen de 2500 en 2800 ton dit seizoen. In verhouding tot de totale oogstraming van 50.000-60.000 ton is de export een klein onderdeel van de handel.

Het Israëlisch areaal telt zo'n 3000 hectare, daarvan is ongeveer 15% beplant met vroege rassen. Deze laatste hectaren liggen vooral in het Jordaandal. Israël verwacht een goed seizoen door een lagere aanvoer uit India en Chili. De periode dat Israël druiven kan exporteren naar Europa is kort. Slechts drie tot vijf weken per jaar springt Israël in het gat dat tussen de aanvoer van andere bestemmingen valt. De concurrentie uit Chili, Zuid-Afrika, Turkije en Spanje is te groot voor het Midden-Oosterse land. Dit seizoen viel de export uit Zuid-Amerika terug, waarschijnlijk vanwege de in waarde gedaalde euro, waardoor Israël meer exportkansen kreeg. Natuurlijk speelden de valutakoersen ook de Israëlische exporteurs parten, desondanks zegt een teler dat dit het beste seizoen in de afgelopen vijf jaar is.
De importmarkt voor druiven zou volgens berichten groeien, mede doordat importrestricties zijn opgeheven of versoepeld.

Zuid-Afrika kleine importmarkt
Het Afrikaanse land is een bekende speler in de wereldhandel in druiven, vooral met de export tijdens het seizoen. Buiten het seizoen verandert Zuid-Afrika niet in een grote importeur. Alleen enkele luxe supermarkten importeren druiven uit Noord-Afrika of Zuid-Europa. Spanje is een belangrijke leverancier, daarna schakelen de retailers over naar Mexico of Californië, een enkele keer Italië. De Zuid-Afrikaanse markt lijkt wel steeds verder open te gaan voor druivenimport. Waar eerst alleen de ketens als Woolworths die het fruit importeerden, nu neemt ook de interesse van andere spelers toe.