Wat betekent prijzenoorlog in Britse retail voor leveranciers?
Prijzenoorlog Britse retail
Nieuwe realiteit
De economische crisis heeft de branche stevig opgeschud. Door de crisis is de koopkracht van de Britse consument gedaald. Voor veel consumenten geldt dat hun reële inkomens sinds 2008 niet tot nauwelijks zijn gestegen. Het besteedbare inkomen van Britse huishoudens neemt weliswaar sinds enige tijd weer toe, maar de markt is structureel veranderd: consumenten hebben hun koopgedrag aangepast. De gedaalde koopkracht heeft geleid tot spaarzaam gedrag. De alledaagse bestedingen van Britse huishoudens waren vorig jaar nog altijd lager dan voor de economische crisis. Consumenten zijn vaker op koopjesjacht, kiezen vaker voor goedkopere alternatieven zoals huismerkartikelen, en verspillen minder voedsel. De markt is verzadigd en de omzetgroei is gestagneerd. In het afgelopen najaar daalde de omzet van de supermarktbranche voor het eerst in 20 jaar, met 0,2% op jaarbasis.
Strijd om marktaandeel
De low cost retailers Aldi en Lidl profiteren van de nieuwe marktrealiteit. Deze relatief nieuwe spelers in het Verenigd Koninkrijk zijn de afgelopen jaren meer gaan investeren in uitbreiding. Met succes, want de prijsvechters hebben sterk aan marktaandeel gewonnen ten koste van de traditionele big four retailers, Tesco, Asda, Sainsbury's en Morissons.
De omzet van Aldi en Lidl groeide het afgelopen jaar met respectievelijk 15,4 en 9,1%. De omzet van Tesco, Asda en Sainsbury's kromp het afgelopen jaar met respectievelijk 1,3, 3,5 en 1, 3%. De analisten van Moody's verwachten dat het gezamenlijke marktaandeel van de big four de komende vijf jaar met 4 procent zal krimpen. Om de concurrentie aan te binden met de low cost retailers hebben de big four sinds vorig jaar veel geïnvesteerd in prijsverlagingen.
Uitdagende markt
Wat betekent deze nieuwe marktrealiteit voor toeleveranciers? Volgens de consultant Alistair Robinson kijken retailers naar de leveranciers voor het realiseren van grotere marges. Tegelijkertijd consolideren de grote retailketens het winkelassortiment ten gunste van producten met een hogere marge. Zo verkleint Tesco het eigen assortiment van 90.000 stock keeping units met circa 30%. Dat betekent dat er minder plek wordt ingeruimd voor nieuwe leveranciers.
Kortom, de big four staan onder druk om betere marges te realiseren. Ze zoeken naar manieren om kosten te besparen. Zo vraagt Tesco aan toeleveranciers om mede te investeren in prijsverlagingen.
Nieuwe kansen en betere afspraken
De veranderingen die de grote supermarkten doorvoeren betekenen nieuwe kansen. De prijzenoorlog is geen simpele race to the bottom: retailers willen zich onderscheiden door middel van productkwaliteit en innovaties.
Daarnaast heerst het beeld onder Britse toeleveranciers dat de supermarkten zich in sommige opzichten beter gaan gedragen tegenover toeleveranciers. Zo belooft Tesco betere en langer durende contracten met belangrijke toeleveranciers, bijvoorbeeld van huismerkartikelen, die voortaan kunnen rekenen op duidelijkere afspraken.
Bron: Holland-UK Trade/Rijksoverheid