VK: Fairtrade lijdt onder prijzenoorlog
De liefdadigheidsinstelling heeft in 2014 haar verkoop met 3,7% zien dalen, de eerste daling in haar 20-jarig bestaan. Toen de daling in februari werd aangekondigd noemde de organisatie de harde concurrentie in Britse supermarkten waardoor prijzen alsmaar lager worden. Hierdoor worden Fairtrade producten relatief duur.
Donaties aan de Fairtrade Foundation zijn ook met 13% afgenomen in 2014 naar €140.000. Het grootste deel van inkomsten komt van de licenties om de Fairtrade naam te mogen gebruiken. De organisatie is in overleg met het Departement van Internationale Ontwikkelingshulp om ook na 2016 steun te krijgen.
Koffie en bananen waren afgelopen jaar de meest populaire producten. De prijs van suiker daalde sterk nadat de EU haar suikerquotums heeft bijgesteld. De Fairtrade Foundation heeft haar winstvoorspelling voor 2015 omlaag bijgesteld naar minder dan €2,9 miljoen. Ondanks de moeilijkheden heeft de organisatie geen ontslagen aangekondigd.