Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
koffie en bananen meest populair in fairtrade

VK: Fairtrade lijdt onder prijzenoorlog

De prijzenoorlog in Britse supermarkten en een aankomende verandering in de EU tarieven voor suiker heeft ervoor gezorgd dat de Fairtrade Foundation in zwaar water terecht is gekomen. Om voorbereid te zijn op de toekomst heeft de organisatie €3,4 miljoen opzij gezet.

De liefdadigheidsinstelling heeft in 2014 haar verkoop met 3,7% zien dalen, de eerste daling in haar 20-jarig bestaan. Toen de daling in februari werd aangekondigd noemde de organisatie de harde concurrentie in Britse supermarkten waardoor prijzen alsmaar lager worden. Hierdoor worden Fairtrade producten relatief duur.

Donaties aan de Fairtrade Foundation zijn ook met 13% afgenomen in 2014 naar €140.000. Het grootste deel van inkomsten komt van de licenties om de Fairtrade naam te mogen gebruiken. De organisatie is in overleg met het Departement van Internationale Ontwikkelingshulp om ook na 2016 steun te krijgen.

Koffie en bananen waren afgelopen jaar de meest populaire producten. De prijs van suiker daalde sterk nadat de EU haar suikerquotums heeft bijgesteld. De Fairtrade Foundation heeft haar winstvoorspelling voor 2015 omlaag bijgesteld naar minder dan €2,9 miljoen. Ondanks de moeilijkheden heeft de organisatie geen ontslagen aangekondigd.

Publicatiedatum: