Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Voor steenfruitexport naar China is luchtvracht enige optie"

Spanje heeft naast Azië ook Midden-Oosten in het vizier

De Spaanse fruitsector is bijna klaar met het opstellen van een protocol die export naar China en andere potentiële Aziatische markten mogelijk moet maken. "We hebben onze zinnen gezet op de Aziatische markt, hoewel we ook moeten letten op wat voor producten wel of niet verscheept kunnen worden naar deze landen. Dit in verband met de lange doorvoertijden, die een grote hindernis vormen. We kunnen appelen en peren per zeevracht zonder problemen leveren, maar steenfruit is bederfelijk," licht Josep Presseguer van Fruits de Ponent toe.

"Als we in staat zijn deze markt te openen en om transporteurs te vinden die in een relatief kort tijdsbestek het fruit kunnen leveren, dan kan het een markt zijn met grote mogelijkheden voor ons. En dan niet alleen in China, maar ook Singapore, Maleisië, Hong Kong, etc."Volgens Josep is momenteel alleen luchtvracht een realistische optie om steenfruit van hoge kwaliteit te verschepen, waar in deze markten vraag naar is.

"We zouden ongeëvenaard zijn wat kwaliteit betreft als we de knowhow van de steenfruitsector zouden combineren met verbeterde doorvoertijden. Ondertussen is er nog veel werk te verzetten voor er echt een handelsroute is geopend. Het tekenen van het protocol betekent niet dat we meteen gaan exporteren. Rusland duurde tien jaar om te openen en slechts een middag om te sluiten."

Verder wijst Josep het Midden-Oosten aan als een markt om te overwegen. "Daar zijn landen die halverwege Europa en Azië zitten, zoals de nieuw geopende markt van Iran. Die hebben niet alleen een hoge bevolkingsdichtheid, maar ze houden nu al van ons fruit. Er liggen geweldige mogelijkheden in deze markten."

Piel de Sapo-meloenen steeds meer aanwezig in Azië
Er is op dit moment een significante toename van het aantal containers met Piel de Sapo-meloenen die naar Azië verzonden worden. Hier was echter een poos geleden al sprake van en het aantal werd verminderd door de recessie.

Met de dalende koers van de Euro is er een opleving van bedrijven die exporteren naar markten als Singapore, Maleisië en Hong Kong. Piel de Sapo-Meloenen winnen hier terrein en leveren interessante winstmarges.

Ondanks dat hebben meloenen hier dezelfde logistieke problemen, als ook lompe omgang met de producten bij de aankomst op de havens van bestemming. Als voorbeeld wordt Singapore genoemd, waarna een doorvoerperiode van 22 dagen de containers worden geopend en ook geopend blijven. Daardoor wordt het product blootgesteld aan hoge temperaturen en een luchtvochtigheid van 95%, dat allerlei soorten fruit aantast. De sector zou ook stappen moeten ondernemen in het ontwikkelen van nieuwe variëteiten die deze omstandigheden aankunnen.
Publicatiedatum: