Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi beste supermarkt in Australië | Geen fusie Carrefour en Piccadilly

Stop & Shop van Ahold neemt A&P over

Coop test controversieel prijsbeleid
De grootste supermarktketen van Zwitserland, Coop, voert tests uit met gepersonaliseerde korting in zijn online winkel. Hiermee krijgen sommige consumenten hogere kortingen dan andere consumenten, zo meldt thelocal.ch. De tests worden uitgevoerd in een periode waarin de omzet daalt, omdat consumenten gebruik maken van lagere prijzen net over de landsgrenzen. Volgens een woordvoerder van Coop wordt de nieuwe software ontwikkeld in Duitsland en wordt deze gebruikt om individueel koopgedrag van consumenten te analyseren. 

Australië: Aldi heeft de meest tevreden klanten

Prijsbewuste Australische consumenten hebben voor de tweede jaar op rij Aldi genoemd als de beste supermarkt. Hiervoor krijgt Aldi van consumentenorganisatie Canstar Blue een onderscheiding, zo meldt news.com.au. In het onderzoek werden de vijf grootste Australische supermarktketens onderzocht op een aantal verschillende categoriën. Aldi scoorde met name in de categoriën voor prijs/kwaliteitverhouding, aanbiedingen en eigen merk en was de enige supermarkt die een topscore haalde voor algemene tevredenheid. De prestaties van Aldi waren dit jaar nog sterker dan vorig jaar. De laagste score werd gehaald door Woolworths.

VS: Ahold's Stop & Shop-afdeling neemt 25 A&P-vestigingen over
Ahold's Stop & Shop-afdeling is bezig een overeenkomst te sluiten met A&P om voor $146 miloen (€133 miljoen) 25 vestigingen over te nemen rondom New York, aldus finance.yahoo.com . Stop & Shop zal de winkels die nu nog het merk Waldbaums, Pathmark of A&P dragen renoveren tot Stop & Shop-zaken. de overeenkomst zal naar verwachting in de tweede helft van 2015 afgerond worden. Deze ontwikkelingen zijn onderdeel van de faillissementsaanvraag van A&P van 19 juli 2015. 

Fusie Piccadilly en Carrefour in Bulgarije afgelast
Een fusie tussen de eigenaar van Bulgaarse supermarktketen Piccadilly en de Bulgaarse franchisenemer van Carrefour is afgelast, meldt dnevnik.bg. Volgens KMB, het bedrijf dat de Carrefour-franschise in Bulgarije beheert zal de fusie niet doorgaan. "KMB zal doorgaan met het autonoom beheren van zijn netwerk een nieuw, ervaren management team dat onmiddelijk het actieplan voor verdere ontwikkeling in gang zet, waarbij de behoeftes van de klant centraal worden gezet in de zaken van het bedrijf," aldus een woordvoerder van KMB.

Verenigd Koninkrijk: Kopers van Tesco's data unit moeten nieuw contract opstellen
Kopers vanTesco's Clubcard data unit worden gedwongen om een nieuw contract te bedingen met de supermarktketen, binnen nu en vijf jaar. Dit vooruitzicht tempert de hoop op een stimulering van de prijs voor deze onderneming, zo meldt news.sky.com

Aldi stapt volledig over op duurzame cacao
Aldi gaat het gebruik opvoeren van cacao die aantoonbaar van duurzame teelt afkomstig is. 90% tot 100% van de cacao die gebruikt wordt voor huismerkproducten zal duurzame cacao zijn, zo meldt Reuters.

VS: 7-Eleven tilt winkelgemak naar een hoger niveau

7-Eleven gaat een on-demand een-uursservice verlenen, meldt risnews.edgl.com. Een aantal winkels in San Francisco en Oakland bieden nu on-demand levering aan via iOS, Android of internet door middel van een app van Postmates. Een assortiment van 7-eleven kan met een paar klikken binnen een uur of minder aan de deur geleverd worden.

Retailomzet in Rusland dalen voor acht maanden op rij
De Russische retailomzet blijft voor de achtste maand op rij dalen, zo meldt gazeta.ru. De constatering volgt op vrijgegeven data van het overheidsbureau voor statistieken. De retailomzet van januari tot juni 2015 daalde met 8% tot €209.22 biljoen. Met het einde van juni steeg de omzet op jaarbasis met 9,4% tot 36,13 biljoen. In termen van maanden steeg de retailomzet voor de tweede maand op rij: 0,4% in juni en 2,1% in mei. Het aandeel van voedingsmiddelen, met inbegrip van drank en tabak, was 48,7%.

Retailomzet in Oekraïne stort in
De retailomzet in Oekraïne (met de regio's van de Krim, Donetsk en Luhansk niet inbegrepen) daalde in de periode van januari tot juni met 24,6% tot €19,6 miljard, aldus news.finance.ua. De grootste daling van retailomzet vonden plaats in de regio's van Luhansk en Donetsk, respectievelijk 84,2% tot €170 miljoen en 71,5% tot €710 miljoen. De kleinste daling in deze periode werd genoteerd in Lviv (10,3%), Rivne (11,7%) en Chernivtsi (12,6%). De retailomzet in Kiev nam af met 13,9% tot €3 miljard. Vorig jaar nam de totale retailomzet in Oekraïne af met 8,6% tot €378 miljard.

Pingo Doce krijgt boete van €500.000
De Portugese supermarktketen Pingo Doce heeft een boete gekregen van €500.000 van het Bureau voor Economische, Voedsel- en Volksgezondheid (ASAE) voor het verkopen van producten onder de afgesproken prijzen, meldt esmmagazine.com. De boete heeft verband met een promotionele campagne die op 1 mei 2014 werd uitgevoerd. Pingo Doce gaf toen 50% korting voor iedereen die meer dan €10 uitgaf. De beslissing van het ASAE is gebaseerd op wetgeving voor handelsbeperkende praktijken in 2013, dat contacten tussen distributeurs en leveranciers en telers van landbouwproducten reguleert. Volgens deze wetgeving is het verboden om producten te verkopen onder de eigenlijke verkoopprijs.

Australië: Woolworths' eigen schuld, zegt AFIC
Woolworths liet ademruimte vrij voor concurrenten door te focussen op winst ten koste van consumenten in de afgelopen jaren. Dit zegt Ross Barker, het hoofd van AFIC, een van Australië's grootste investeringsmaatschappijen, aldus heraldsun.com.au. Hij zegt ook dat de nationale economie niet in staat is om weer op te leven als er geen sprake is van hervormingen voor belastingen en de arbeidsmarkt. Verder gaf hij aan dat AFIC teleurgesteld was in de prestaties van Woolworths.

Gruppo Pam focust op lokale teelt 
De Italiaanse supermarktketen Gruppo Pam heeft een campagne opgezet genaamd Selezionamo da Italiani, waarmee Italiaanse producten worden gepromoot in de Pam- en Panoramawinkels, aldus igd.com. De campagne laat zich vertalen als "We selecteren Italiaans" en bestaat uit vier video's die verschillende leveranciers laten zien: groenten en fruit, vis, kaas en vlees. Eerder dit jaar lanceerde Pam een biologisch huismerk genaamd Veg&Veg, dat gericht was op vegetariërs en veganisten. Het assortiment bestaat uit 150 producten.

Meer dan 200 vestigingen Amanhecer minimarkt
De keten Amanhecer, dat in Portugal een netwerk van minimarkten beherrt, heeft momenteel meer dan 200 franchise-vestigingen op het vaste land en op het eiland Madeira, meldt esmmagazine.com. Sinds het begin van dit jaar opende Amanhecer met een gemiddelde van twee winkels per week in totaal 67 buurtwinkels, naast de 150 vestigingen die het eind 2014 al had.
Publicatiedatum: