Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage Whole Foods Market Californië

Hoe lokaal is lokaal?

Whole Foods Market heeft een voorkeur aan producten van lokale telers, maar hoe lokaal is lokaal nu eigenlijk? Volgens Jill Miller van Whole Foods Market verschilt het per product. "Als we spreken over noten, kunnen ze van een boomgaard uit de buurt komen, terwijl avocado's uit Zuid-Californië komen. Een maximum van een dag rijden is ons criterium voor lokaal. De meerderheid van de producten in deze winkel is afkomstig uit Californië."

Onlangs bezocht Freshplaza de Whole Foods Market in Noord-Californië en sprak daar met Jill Miller over lokale producten, bio-certificering en het nieuwe systeem om leveranciers te beoordelen. Ook maakten wij een fotoreportage.



"Ons productteam gaat niet op zoek naar versproducten, die in alle veertig winkels van Whole Foods in de regio verkocht worden. Wij werken met een bessenteler, die alleen onze winkel kan bevoorraden. Zijn oogst is zo klein dat hij alleen aan ons kan verkopen. Binnen twee weken heeft hij al zijn bessen verkocht. Als we echter een mooie samenwerking of een goed product kunnen krijgen, werken we wel samen met andere winkels van Whole Foods Market. Zo hebben we telers zien groeien van de verkoop aan individuele winkels tot aan de Whole Foods Market op nationaal niveau." 

Biologisch gecertificeerd
"Het is een misvatting dat al onze producten biologisch gecertificeerd zijn, maar we zijn wel Amerika's eerste gecertificeerde biologische supermarkt (sinds 2003). Hierdoor hebben we veel klanten, die kiezen voor een goede selectie van biologische producten. Klanten betalen extra voor biologische producten en wij willen zeker maken dat de integriteit van die producten behouden blijft. Er is veel ruimte voor contaminatie tussen het plukken, vervoeren, wassen en verhandelen van appelen. Als gecertificeerd biologisch teler hebben we bepaalde procedures om ervoor te zorgen dat een biologische appel ook echt biologisch is."



Alle 420 winkels van Whole Foods Market over het hele land moeten in overeenstemming zijn om de biologische certificering te behouden. Een derde partij controleert op jaarlijkse basis en als één winkel niet overeenstemt met de rest, verliezen alle winkels hun certificering.

Leveranciersbeoordelingssysteem
Ongeveer zes maanden geleden lanceerde Whole Foods Market het programma 'Verantwoordelijk geteeld' om een impact op het milieu te maken. Het is een beoordelingssysteem van leveranciers dat drie niveaus omvat: goed, beter en best. 



"We beoordelen onze telers en laten onze klanten beslissen van wie ze willen kopen: alle informatie wordt bekendgemaakt", zei Miller. "Met de bewegwijzering in de winkel onderwijzen we onze klanten en creëren we bewustzijn. Uiteindelijk kiezen ze wat voor hen belangrijk is. Indien nodig coachen we onze leveranciers door het proces heen en we geven ze de kans hun beoordeling te verhogen", besloot Miller.

Voor meer informatie:
Jill Miller
Whole Foods Market
Tel: (+1) 916-781-5300
Publicatiedatum: