Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Langzaam herstel Argentijnse citroenteelt en -export



In een interview met Walter Ojeda, een sales manager van San Miguel van de All Lemon-groep, bespraken we de huidige en toekomstige stand van zaken voor de markt voor citroenen. De All Lemon-groep is verantwoordelijk voor 80% van de export van alle Argentijnse citroenen.

Over het huidige seizoen zegt Ojeda: "Het is niet veel beter dan het vorige seizoen. Tot week 25 van 2014 was er 68.000 ton geëxporteerd. Nu zitten we op ongeveer 70.000 ton." Hij merkt echter op dat dit aantal lager is vergeleken met 2013, waarin rond de 130.000 ton werd verscheept, maar benadrukt ook dat dit aantal aan het einde van het seizoen bereikt zal worden.

Wat is de oorzaak van deze afname? "De oogst is vertraagd wegens regenval. Verder was er in de lente van 2013 sprake van zware vorst, die invloed op de gehele teelt van 2014. Veel planten zijn nog steeds niet biologisch in balans, waarbij ook nog eens sprake was van droogtes in de lente en de zomer."

De provincie van Tucuman bijvoorbeeld produceert in een normaal jaar rond de 1,3 miljoen ton fruit, waarvan 280.000 wordt geëxporteerd. Dit jaar wordt er slechts 1,1 miljoen ton verwacht. "Dit betekent een verbetering van vorig jaar toen er 750.000 ton werd geproduceerd, maar nog steeds is het minder dan de normaal," zegt Walter.

Terwijl de opbrengst beter is dan vorig jaar, is een deel van dit fruit niet van de kwaliteit die door All Lemon vereist wordt om het te exporteren. Hierdoor bereiken inpakkers niet de gewenste opbrengst. Het fruit dat niet de gewenste kwaliteit heeft, wordt verkocht aan de lokale verwerkingssector. Die betaalt er goed genoeg voor om het niet nodig te laten zijn om inferieure citroenen te vermarkten.

Wat betreft de citroenprijzen van de Europese markt en de dalende waarde van de euro, verwacht All Lemon een gemiddelde van 22 euro per pakket van 18 kilo. Walter meldt dat "een pakket tussen de 22 en 27 euro waard is, afhankelijk van de regio". Dit zou overeenkomen met prijzen van vorig jaar, hoewel men gelooft dat de prijs kan stijgen wegens de lage volumes die worden geëxporteerd en het einde van het Spaanse seizoen.

Als het op de Russische markt aankomt, blijft Walter liever voorzichtig. Hij zegt dat hij stappen heeft genomen wat betreft hoe die markt werkt. Verder legt hij uit dat de Zuid-Afrikaanse export is gedaald en dat er hierdoor sprake is van betere marktomstandigheden.

Wat betreft de toekomst van Argentijnse citroenen benadrukt Walter dat de opbrengst terug zou kunnen keren naar het normale niveau van voorgaande jaren, maar gelooft hij dat dit zal blijven stagneren. "In Tucuman is niet veel ruimte voor groei, omdat er wat de teelt betreft zeer weinig geschikte gebieden nog onontdekt zijn."
Publicatiedatum: