Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VK Stijgende supermarktomzet / Coop bevestigt leiderschapspositie in Italië

Prijzenoorlog doodsteek voor supermarktketens

"Prijzenoorlog doodsteek voor supermarktketens"
De directeur van supermarktketen Waitrose waarschuwt dat de Britse supermarkten zichzelf in de vingers snijden in de race om de laagste prijs, zo meldt thisismoney.co.uk. Het onophoudelijke snijden in de prijs om Duitse goedkope ketens als Aldi en Lidl bij te benen, beschadigt de keuzevrijheid van consumenten en kan zelfs leiden tot faillissementen tenzij de grootste ketens van strategie veranderen. "Supermarkten zeggen dat als de prijs maar verlaagd wordt, alles weer goed zal komen. Maar in werkelijkheid gaan consumenten niet meer eten als je de prijs verlaagt. Als iedereen de prijzen blijft verlagen, wordt het een zero-sum-game. (Klik hier om verder te lezen)

Pick n Pay ontwikkelt zich verder in Zimbabwe
Pick n Pay krijgt meer grip op de markt in Zimbabwe, waar het bedrijf samen met Meikles de TM supermarktketen in bezit heeft, zo meldt iol.co.za. Onlangs gaf Pick n Play aan dat de omzet tot en met maart met 8% gestegen was tot $360 miljoen (€326 miljoen). De Zuid-Afrikaanse keten is begonnen met een ambitieus uitbreidingsprogramma buiten de thuismarkt. In april zei het bedrijf dat het van plan is om meer dan 5 miljard rand (€365 miljoen) te investeren in projecten in de rest van Afrika, zoals Zimbabwe.

Lidl overweegt verkoop online wijn
Lidl overweegt een plan om in het Verenigd Koninkrijk online wijn te verkopen, waarmee het bedrijf een nieuwe manier zou hebben om de concurrentie met andere ketens aan te gaan, zo meldt theguardian.com. Ben Hulme, een woordvoerder van Lidl, zei tegen vakblad The Drinks Business dat hij enthousiast was over het plan. "De groei in wijn is sterk aanwezig en we zouden het graag doen. Echter, ik heb niet een volledig beeld over wat dit zou betekenen voor onze bedrijfsvoering." Ben was vorig jaar verantwoordelijk voor de introductie van Lidl als speler op de wijnmarkt.

Coop bevestigt status als marktleider in Italië
Coop Italia heeft zijn positie als marktleider in de Italiaanse retailmarkt bevestigd met een aandeel van 19%. Dit aandeel is praktisch hetzelfde als vorig jaar, aldus esmmagazine.com. Coop's resultaten in 2014 laten ook een stabiele omzet zien met €12,4 miljard, terwijl producten met eigen merk goed waren voor meer dan 26% van de totale omzet (+1% on 2013). Aan het einde van vorig jaar had Coop 1.189 vestigingen in Italië. In een poging om het concurrentievermogen te verbeteren heeft Coop de internationale samenwerking versterkt, zoals door middel van Coopernic, wat als doel heeft om de grootste Europese supermarktketen te worden (omzet van €130 miljard en meer dan 20.000 verkooppunten). Bij dit samenwerkingsverband zijn onder andere Leclerc, Delhaize en Rewe betrokken.

Supermarktomzet stijgt, maar Asda loopt achter op
In juni is voor de zevende maand op rij de supermarktomzet gestegen. Supermarktketen Asda loopt echter volgens de nieuwe cijfers van Nielsen achter op zijn concurrentie, zo meldt retail-week.com. Gedurende de vier weken tot 20 juni was het volume van de omzet gestegen met 0,3%, maar was ook de omzet in geld uitgedrukt gedaald met 0,3%. Dit was de derde maand waarin de omzet is gedaald door deflatie en promotie-acties binnen de winkel. Asda zag binnen de top tien van supermarkten de grootste vermindering in jaar-op-jaar omzet, met een daling van 3,8% in de twaalf weken tot 20 juni. Volgens een woordvoerder van Nielsen gaat een derde van de uitgave door klanten op aan promoties en afgeprijsde producten. De mate van promotionele activiteiten zorgden er vorig jaar voor dat klanten vaker boodschappen deden, maar ook dat bij veel supermarkten per bezoek er minder werd uitgegeven.


Bron: retail-week.com

U2 Supermercato krijgt onderscheiding
Het Italiaanse U2 Supermercato heeft een onderscheiding gewonnen op de Milan Expo 2015 in de categorie 'Essentiële Supermarkt' voor het aanbieden van een simpel en goedkoop assortiment zonder compromissen te sluiten voor kwaliteit, zo meldt esmmagazine.com. De supermarktketen ontving de onderscheiding op de Expo van Alimentiamo en Deloitte als erkenning voor het "bereiden van de weg voor een nieuwe retail model". U2 Supermercato gebruikt een EDLP-zakenmodel ("every day low price) en geldt al vier jaar op rij (2011-2014) als de goedkoopste keten in Italië voor zowel eigen merk als normale merkproducten. De prijs werd toegekend naar aanleiding van een onderzoek dat werd uitgevoerd door een consumentenbond dat naar ruim 909 supermarkten keek.

Selex investeerts €135miljoen in nieuwe vestigingen
De Italiaanse supermarktketen Selex heeft aangekondigd om dit jaar €135 miljoen te investeren in het openen van nieuwe vestigingen en het renoveren van bestaande locaties, zo meldt esmmagazine.com. In de eerste zes maanden van het jaar heeft Selex al elf nieuwe winkels geopend, wat neerkomt op ongeveer 20.000 vierkante meter. De geschatte omzet voor het huidige jaar is €9.95 miljard, vergeleken met €8.85 miljard in 2014. De resultaten van de eerste maanden in 2015 lieten een toename zien in zowel omzet (0,7%) als winkels (2,1%), deels door de opname van het Il Gigante-netwerk van supermarkten (voornamelijk aanwezig in Milaan en Brianza) in januari 2015.

Roemeense supermarktomzet groeit langzamer
De omzet van supermarkten in Roemenië steeg in mei, maar in een trager tempo dan in vorige maand, die het hoogste was van de afgelopen tien maanden. Dit laten cijfers van het Nationaal Instituut voor Statistieken zien, zo meldt rttnews.com reports. De retailomzet steeg in mei met 4,2% na de stijging van 7,4% in april. De omzet van voedingsmiddelen, drank en tabak versnelden van 8,6% naar 9,4%. De retailomzet in mei was echter van maand tot maand afgenomen met 0,8% toename van 3,1% de maand daarvoor. In maart was de omzet gedaald met 0,5%

Online supermarkt-startup VeggyKart wil €3.7m ophalen
De recent gelanceerde online supermarkt VeggyKart.com is vergevorderde onderhandeling met een aantal investeerders om ongeveer Rs 26 crore (€3.7 miljoen) bij elkaar te krijgen, aldus indiatimes.com. Het bedrijf verwacht om met het einde van deze maand de financiering rond te hebben. Veggykart geeft aan met vier investeerders in gesprek te zijn, zonder verder aan te geven wie dit zijn.


Interesante links over retail:

Kannibaliseert click-and-collect retailers?
Klik hier om het artikel te lezen.

Supermarkten willen klantentrouw terug
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: