Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steve Maxwell van Worldwide Fruit

"Binnen zeven jaar verdubbelen we de verkoop van Jazz appelen"

De import van ready-to-eat fruit is een uitdaging. Worldwide Fruit heeft zichzelf bewezen als marktleider in het snel importeren van de juiste soorten en het investeren in de juiste rijpingsmethode, bedrijfsprocessen en mensen. Directeur Steve Maxwell sprak met Fresh Plaza over de hoogtepunten in het seizoen en de meest belangrijke producten: avocado's, appelen en peren.

Bij Worldwide Fruit wordt elke stap van het fruit genoteerd van levering, rijping, verpakking en distributie. Lean management is geïntegreerd in de organisatie. Om voor te lopen op de ready-to-eat trend investeerde het bedrijf in een state-of-art opslag en rijpingskamers. De nieuwe faciliteit geeft tevens een beter overzicht en controle over de voorraden. Het bedrijf ontwikkelde protocollen zodat elke medewerker precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt.

Klik hier voor de fotoreportage

Avocado's
Een paar weken terug zorgde een dreigend tekort aan avocado's voor torenhoge prijzen en er was angst dat de wisseling van het seizoen zou zorgen voor een aanvoertekort. "De markt is stabiel maar het was zeker niet makkelijk," aldus Maxwell. "Seizoenswisselingen zijn altijd moeilijk. In tegenstelling tot andere markten willen we altijd gerijpt fruit leveren. Met avocado's is dat lastig omdat de rijpingstijd verschilt. Daarom moet je altijd zeker zijn van het uitvoeren van de juiste procedures zodat je zeker weet wat je aan het doen bent."



De teelt van avocado's neemt toe op het zuidelijk halfrond maar is de markt wel opgewassen tegen die extra aanvoer? "Ik denk dat er genoeg ruimte is voor avocado's. Ik zie niets dat de dubbele cijfers kan stoppen," zegt Maxwell. "Het draait allemaal om Hass. Er zijn anderen maar het draait vooral om Hass."

Appelen
Volgens Maxwell verliep het seizoen voor Jazz en Envy boven verwachting. "Bij een lastige markt en deflatie bewijzen de producten zich die de klanten willen. Dat gold dus ook voor de Pink Lady en de Jazz."




De Jazz heeft een marktaandeel van 4%. De Gala en Braburn zijn nummer 1 en 2, terwijl Pink Lady sterker groeit. "In zeven jaar willen we de verkoop van de Jazz verdubbelen naar een marktaandeel van 7%," aldus Maxwell. "Voor zowel telers als consumenten is dit altijd beter dan de gewone appel."

Het Envy soort is niet echt bekend in het Verenigd Koninkrijk en dit gaat ook niet op zeer korte termijn veranderen. De zoete appel doet het beter op de Aziatische en Amerikaanse markt. Maxwell: "We hebben een meer zurige smaak profiel in Noord Europa maar steeds meer zoete soorten vinden hun weg naar de schappen en Envy is de beste soort in dit assortiment." Envy groeit in het Verenigd Koninkrijk en Wordwide Fruit regelt het programma.

Klik hier voor de fotoreportage

Peren
Engelse conference peren waren niet zo overvloedig als gewenst en de Nederlandse en Belgische oogst drukte de prijzen. Italian Williams hield volgens Maxwell de rug recht: "Mensen willen het kopen. Williams werkte hard aan het leveren van een goede smaak en goede verkopen. Nu zitten we middenin het seizoen van het Zuidelijk Halfrond en we zijn het enige bedrijf dat Williams 52 weken per jaar levert."



Al met al hadden de peren te leiden onder de deflationerende prijzen. Sommige consumenten zijn volgens Maxwell licht verward door het aanbieden van verschillende merken onder de marketingterm 'blozend'. Dit leidde tot een algemeen marktaandeel van minder dan 10% van de blozende soorten. "Van alle ready-to-eat soorten verkoopt de conference het beste. "De overstap van hard naar ready-to-eat zorgde voor een verkoopstijging van avocado's en peren." Dat stimuleerde investeringen in rijpingstechnologie, de implementatie van een een zogenaamd stoplichtsysteem voor avocado's en bespaart geld en verspilling van voeding. "Zo is de consument tevreden en wij doen het goedkoper."

Wat betreft de koersschommelingen monitort Worldwide Fruit en haar partners de stand van de rand, de Amerikaanse dollar en de Nieuw Zeelandse dollar. Ze ervoeren ook deflationerende prijzen na de invoering van de Russische boycot. Dit betekende volgens Maxwell een trage start van het seizoen en sloom herstel. "Ik denk dat de Gala het slechter deed dan eigenlijk nodig was en de Conference startte ook al deflationair. Dat drukt het resultaat van iedere handelaar." Al met al draaide het allemaal om begrijpen, managen, het maximaal aanwenden van onze invloed om grip te krijgen op de wisselende omstandigheden en het 52 weken per jaar leveren van goed smakend fruit."

Klik hier voor de fotoreportage

Meer informatie:
Steve Maxwell
Worldwide Fruit
T: +44 1775 717000
E: steve.maxwell@worldwidefruit.co.uk
www.worldwidefruit.co.uk
Publicatiedatum: