Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Met zachtfruit kun je kinderen sneller overtuigen"

REO Veiling groeit in aardbeien en ander zachtfruit

Tholen - De REO Veiling staat vooral bekend als de veiling van vollegrondsgroenten, maar de laatste jaren is daar duidelijk een verschuiving in gekomen. Met name aardbeien heeft de laatste tien jaar een vlucht genomen. Dit product wordt quasi jaarrond geleverd en staat ondertussen al in de top vijf van de veiling als het over de omzet gaat. " Telers die al van oudsher aardbeien teelden, zijn zich nog verder gaan specialiseren en zijn ook uitgebreid, maar daarnaast schakelden ook diverse serresla- en vruchtgroententelers om naar de teelt van aardbeien en daarnaast zien we ook een groei in ander zachtfruit, zoals frambozen", vertelt Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van de REO Veiling.

"Ten opzichte van vorig jaar is een groei te zien van 13% in volume", vervolgt Dominiek. "Momenteel zitten we tot nu toe dit seizoen op een kleine 2,8 miljoen kilo aanvoer. Qua afnemers is ongeveer 50% bestemd voor het binnenland en 50% voor het buitenland. In sommige periodes is het aandeel voor export zelfs 60%. We zijn blij dat het aandeel groeit, zo kunnen we echt een rol gaan spelen in de aanvoer naar Belgische retailers."



Drie merken

"We zitten in de unieke positie met drie merken. Tomabel-telers voeren ruim de helft van de aardbeien aan bij de veiling. Zij zijn in de afgelopen twintig jaar een vaste waarde geworden. Daarnaast worden aardbeien vermarkt onder Flandria. Sinds dit jaar hebben we ook aardbeien onder Fine Fleur. Dit zijn specifiek de authentieke grondaardbeien, die een beperkte periode worden geleverd."

Niet alleen de aardbeien, maar ook met andere zachtfruitsoorten is de REO Veiling langzaam aan het ontwikkelen. We zijn nog klein in frambozen en andere bessen, maar er is een groeiende interesse vanuit de telers om zachtfruit te produceren. We kunnen het alleen maar toejuichen. Zachtfruit is echt een dankbare productgroep, waarmee je kinderen ook sneller mee kunt overtuigen dan met andere groenten of fruit."

Potentieel
Een hogere aanvoer in zachtfruit hoeft volgens hem niet direct een negatieve prijsvorming te betekenen. "Zeker als je kijkt naar de laatste cijfers van het Gfk. Sommige fruitsoorten hebben het moeilijk, maar bij aardbeien is duidelijk een stijging te zien. In Belgiƫ eten we gemiddeld 1,7 kilo per jaar. Vijf jaar geleden was dat 1,5 kilogram. Daarnaast zijn er ook meer gezinnen die aardbeien aanschaffen. De penetratie was vorig jaar 74% en vijf jaar geleden was dat nog geen 70%. Bij frambozen was de penetratie vorig jaar 23%. Dat wil dus zeggen dat er nog een potentieel is van 77%. Wellicht heeft de hogere prijs in de winkel ermee te maken dat mensen minder snel frambozen aanschaffen en eerder naar andere producten grijpen. Maar er zit zeker nog evolutie in."

Voor meer informatie:
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare - Belgiƫ
+32 51 23 12 11
www.reo.be
info@reo.be