Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties van Rene van Geest, Johan Vrijland en Britse ondernemers

Acties Calais opgeschort tot 7 juli

Tholen - De acties in de haven van Calais zijn voorlopig tot aanstaande dinsdag 7 juli opgeschort. Dat meldt de ANWB. De dienstregeling van de veerdiensten tussen Calais en Dover is daarom weer normaal. Wel staan er aan beide zijden van het kanaal nog honderden wachtende vrachtwagens. Volgens transportautoriteiten kan het wel 48 uur duren voordat die lange rijen zijn verdwenen.



In Frankrijk zijn langs de A16 parkeerplaatsen voor vrachtwagens ingericht. Onder andere bij Offenkerque en Marck. Aan Engelse zijde van het kanaal worden vrachtwagens bij Folkestone op een deel van de M20 geparkeerd.

Verkeer dat dit weekend onderweg is naar Calais voor een overtocht met de veerdienst of Eurotunnel moet dan ook wel extra reistijd inplannen om op tijd op de terminal te zijn. Via Belgiƫ is er kans op vertraging door wachtend vrachtverkeer op de A18 en ook op de A26 naar Calais moet verkeer met vertraging rekening houden.

Voorlopig geen ritten
Normaal gezien gaan er elke dag zo'n 10 tot 12 vrachtwagens met AGF van Van Geest International naar Engeland. Rene van Geest: "Nu mogen we al blij zijn als dat een derde is." Van Geest maakt voorlopig geen gebruik van de overtochten bij Calais: "De files, de migranten, het kost 2000 euro aan sloten, laat staan het omzetverlies door de vertragingen. De schade is lastig in te schatten. Het kost iedereen geld behalve de bedrijven als Stena-Line. Als alternatieve vervoerders zijn zij de enigen die van de crisis profiteren."

Vertraagde leveringstijd
JNV Produce Marketing exporteert met een vertraagde leveringstijd. Johan Vrijland: "Nu wordt de lading 48 uur na vertrek gelost terwijl dat normaal 12 tot 16 uur is." Ook van JNV Produce Marketing staat de lading te wachten in de rij voor Calais. "De kwaliteit van gekoelde producten staat wel onder druk maar de klanten stellen zich coulant op. Zij hebben immers ook geen alternatief. Er worden wel wat orders aangenomen maar de vooralsnog werken we eerst het achterstallig onderhoud weg."
Volgens Johan is de directe en indirecte schade nog niet te bepalen: "Er zal geen sprake zijn van imagoschade voor de Nederlandse export. Dit probleem ligt in Frankrijk. Overigens vraag ik mij af of het stakingsrecht nu niet in strijd is met het recht van vrije doorgang van personen en goederen binnen de EU."

Zorgen over kwaliteit
Antony Butler de Britse fruithandel Jem Fruits LTD zegt dat de situatie redelijk te doen is: " Maar het is erg lastig. Onze vracht wordt tegengehouden in de havens en daarnaast zijn er natuurlijk de problemen met de migranten. De aanvoer is redelijk maar zowel de import als de export lopen veel vertraging op." Hij maakt zich zorgen over de kwaliteit van versproducten als zachtfruit bij aankomst. "We hopen dat de situatie zich tot maandag herstelt maar het blijft onzeker. Het kan best dat voor die tijd al weer gestaakt wordt."

Politie werkt media tegen
Graham Eardley van het engelse transportbedrijf Eardley International zegt dat hun vrachtwagens 25 uur stil stonden. "Het is absoluut verwerpelijk dat onze vrachtwagens in principe gegijzeld worden. Op den duur stonden er 5000 vrachtwagens geparkeerd op de M20 zonder water, zonder sanitaire voorzieningen of enige vermelding in de Engelse pers. Sterker nog, de politie hield journalisten tegen die met de chauffeurs wilden praten." Graham heeft zoals verwacht geen goed woord over voor de stakers: "Er moeten maatregelen komen om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. Daar zal de Franse politiek bij betrokken moeten worden. Het is voor het Verenigd Koninkrijk van levensbelang dat de havens toegankelijk blijven. Als mensen problemen hebben moeten ze hun onvrede op een andere manier of op een andere plaats uiten."


JNV Produce Marketing: johan@jnvproduce.nl
Van Geest International: info@vgibv.nl






Publicatiedatum:
Auteur:
©