Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers kopen producten voor alledag nog niet vaak online

De digitalisering verandert de handel sterk en zorgt ervoor dat de grenzen tussen onlinehandel en stationaire handel steeds meer vervagen. Desondanks geeft slechts 17 procent van de Duitsers aan dat zij producten voor dagelijks gebruik online kopen. 35 procent kan zich echter wel voorstellen dat zij in de toekomst dergelijke producten online zouden kopen. Als men deze cijfers vergelijkt met het Europese gemiddelde (26% koopt producten voor dagelijks gebruik online, 40% kan zich voorstellen dit te doen), dan blijkt dat Duitse consumenten eerder traditionalisten zijn bij de aankoop van alledaagse producten en dit voornamelijk in de stationaire handel doen. Dat is de uitkomst van een actueel onderzoek van Nielsen, een vooraanstaande aanbieder van informatie en kennis over het media- en consumptiegedrag van consumenten.



Thuis bestellen en laten leveren: het oude principe van de melkboer wordt weer tot leven gewekt en wel digitaal. De gratis levering aan huis leeft weer op. Echter grijpen de consumenten daarvoor niet meer naar de telefoonhoorn, zij maken nu gebruik van websites of apps van de handelaar. 43 procent van de Duitsers kan zich voorstellen zijn of haar supermarktaankopen online te bestellen en de spullen kosteloos aan huis geleverd te krijgen. 12 procent van de Duitsers maakt hier reeds gebruik van.

De Duitsers staan echter afwijzend tegenover een persoonlijke inkoper, zoals sommige start-ups aanbieden. 65 procent van de ondervraagden wil niet dat een vreemde persoon voor hem of haar in de supermarkt boodschappen doet en deze aankopen aansluitend aan huis levert. Slechts 18 procent kan zich voorstellen van een dergelijk aanbod gebruik te maken. Ook veel andere digitale opties zijn eerder ongeliefd.

Duitsers houden nog steeds erg van de stationaire handel. Bijna de helft (47%) van de ondervraagden ziet het bezoeken van de supermarkt als een aangename of zelfs zeer aangename bezigheid. Slechts 19 procent van de Duitsers geeft aan dat zij een supermarktbezoek onaangenaam of zeer onaangenaam vinden. 33 procent beoordeeld een supermarktbezoek als neutraal. 37 procent van de ondervraagden gaf bovendien aan dat inkopen doen in de supermarkt voor hen en hun gezin een leuke gebeurtenis is die meerdere uren kan duren.

Het complete internationale verslag van het onderzoek is gratis op te vragen via http://www.nielsen.com/de/de/insights/reports/2015/zukunft-des-handels.html
Publicatiedatum: