Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
loopt achter op het Verenigd Koninkrijk

Nederlandse land- en tuinbouw moet online verkoop serieus nemen

Een op de acht Nederlandse consumenten doet ook dagelijkse boodschappen online. De verwachting is dat online in 2020 bijna een kwart van de markt uitmaakt. Onder meer vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast richt de agrofoodsector zich vaak nog op één afzetkanaal, waar de consument al naadloos tussen on- en offline kanalen heen een weer springt (omni-channel). Online verkoop ontwikkelt zich van niche tot potentieel en biedt de sector nieuwe kansen.

De scheiding tussen recreatief en functioneel winkelen zet door en de mogelijkheden van e-commerce nemen toe. Tegelijkertijd groeit de concurrentie onder meer door nieuwe toetreders en bestaande spelers, die er bijvoorbeeld voor kiezen horeca-elementen toe te voegen of fysieke winkels die een online (bezorg)dienst beginnen. Jezelf onderscheiden richting consumenten wordt nog belangrijker. Verse producten bieden, mits juist ingezet, de belevingen waar bedrijven en consumenten naar op zoek zijn. Daar kunnen agrarisch ondernemers op inspelen.

De nieuwe markt heeft behoefte aan andere vormen van samenwerking en concepten, zoals in verpakking, die de online verkoop en thuisbezorging ondersteunen. Online is ook een veel groter aanbod mogelijk omdat schapruimte niet beperkend is en ingespeeld kan worden op wensen van kleine segmenten. Er is ruimte voor bijvoorbeeld streekproducten en producten van de boerderij; producten die rechtstreeks van het boerenerf via een paar muisklikken naar het bord van de consument gaan.

Online verkoop maakt het ook makkelijker consumentengedrag te analyseren en zo directer in te spelen op de vraag. Door inzet van ICT wordt dit vervolgens gekoppeld aan de verschillende ketenonderdelen. Dit draagt bij aan kortere ketens en meer toegevoegde waarde: 'het verhaal' van het product kan aan de bron worden gekoppeld. Zo kunnen ondernemers zich meer concentreren op het bieden van meerwaarde of inspelen op een belangrijke consumententrend: transparantie.
Nederland is geen voorloper in vergelijking met ons omringende Europese landen in online verkoop. Binnen e-commerce loopt de online verkoop van food achter op andere producten. De grootste uitdaging bij voedsel is het transport en het bewaren van producten (diepvries, gekoeld en kamertemperatuur). Dat bemoeilijkt de logistieke afhandeling en daarmee de rentabiliteit voor aanbieders. Duidelijk is ook dat de opkomst van e-commerce verkoopvolume weghaalt uit fysieke winkels. Voedsel kopen ín de winkel wordt een keuze.

Publicatiedatum: