Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: supermarkten groeien twee keer zo sterk als discounters

De Duitsers staan bekend als uiterst prijsgevoelig, met name als het om levensmiddelen gaat. Dit heeft decennialang voor een zegerijke opmars van de levensmiddelendiscounters gezorgd en de supermarkten uiteindelijk tot herpositionering gedwongen. Met succes, want nu groeien de supermarkten dubbel zo sterk als hun discounterconcurrenten, zo blijkt uit de "EHI handelsdaten aktuell 2015", actuele handelsgegevens van het Duitse EHI Retail Institute.

Het consumptiegedrag van de Duitsers lijkt niet meer voornamelijk op de prijs gericht te zijn. Daarvan profiteren de supermarkten. De groei van de supermarkten, zowel bij kleine als bij grote supermarkten, valt in 2014 met gemiddeld 2,8% dubbel zo groot uit als bij de discounters. Dit kan als een duidelijke indicator gezien worden voor het feit dat consumenten een uitgebreid aanbod en de winkelsfeer weer meer weten te waarderen bij het boodschappen doen. De herpositionering van de supermarkten met de focus op kwaliteit, versheid, sfeer, advies etc. loont zich dus.

Deze maatschappelijke ontwikkeling naar meer waardering van levensmiddelen weerspiegelt zich ook in de totale economische cijfers. Het aandeel van de levensmiddelenhandel aan de privé-consumptie is volgens het Duitse Bureau voor de Statistiek namelijk met 9,11% gestegen. Dat betekent dat de Duitsers inmiddels zo'n 20 miljard euro meer uitgeven in de levensmiddelenhandel dan in 2011.
Publicatiedatum: