Duitsland: supermarkten groeien twee keer zo sterk als discounters
Het consumptiegedrag van de Duitsers lijkt niet meer voornamelijk op de prijs gericht te zijn. Daarvan profiteren de supermarkten. De groei van de supermarkten, zowel bij kleine als bij grote supermarkten, valt in 2014 met gemiddeld 2,8% dubbel zo groot uit als bij de discounters. Dit kan als een duidelijke indicator gezien worden voor het feit dat consumenten een uitgebreid aanbod en de winkelsfeer weer meer weten te waarderen bij het boodschappen doen. De herpositionering van de supermarkten met de focus op kwaliteit, versheid, sfeer, advies etc. loont zich dus.
Deze maatschappelijke ontwikkeling naar meer waardering van levensmiddelen weerspiegelt zich ook in de totale economische cijfers. Het aandeel van de levensmiddelenhandel aan de privé-consumptie is volgens het Duitse Bureau voor de Statistiek namelijk met 9,11% gestegen. Dat betekent dat de Duitsers inmiddels zo'n 20 miljard euro meer uitgeven in de levensmiddelenhandel dan in 2011.