Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aardappel wint aan populariteit bij jongeren

De verse aardappelen blijven prominent aanwezig in de thuiskeuken. Met twee derde van het volume van deze maaltijdbegeleiders lopen verse aardappelen ver voor op diepgevroren verwerkte aardappelen, droge deegwaren, droge rijst en verse verwerkte aardappelen. Dat concludeert GfK Panel Services Belgium, dat de aankopen voor thuisverbruik bij 5.000 Belgische gezinnen dagelijks volgt in opdracht van VLAM.



Kleinere verpakkingen winnen terrein

De aankopen van verse aardappelen daalden vorig jaar met 5% tot 25 kg per capita. Dit ondanks een lagere gemiddelde prijs. We zien zowel een daling in het aantal kopers als in de aankoopfrequentie. De verpakkingen van 5 kg blijven de norm en nemen 53% van het aardappelvolume voor hun rekening. Het zijn de kleinere verpakkingen en vooral die van minder dan 2,5 kg, die vorig jaar en het jaar daarvoor terrein wonnen. Dit laatste segment steeg van 6,9% aandeel in 2012 tot bijna 10% in 2014. Deze evolutie naar kleinere verpakkingen past ook in de trend naar minder voedselverspilling.

Generatie Y en aardappelen
Het volume per capita steeg bij de <30-jarigen. De jonge consument heeft ontdekt dat aardappelen ook snel bereid kunnen worden en thuishoren in allerlei soorten keukens. Ook de Belgische herkomst wint verder aandeel. 79% van het aangekochte aardappelvolume is van eigen bodem. Door de groeiende belangstelling van consumenten voor producten van bij ons, doen de supermarkten meer inspanningen om Belgische aardappelen aan te bieden.

Kooktype belangrijk aankoopcriteria
Het Bintje blijft de meest aangekochte aardappelvariëteit in België: net geen 25% in 2014. Nicola is de tweede belangrijkste variëteit met een aandeel van bijna 17%. Charlotte maakt de top drie compleet met een aandeel van 8%. Deze drie variëteiten zijn ook bijna de enige die de gemiddelde Vlaming kent. De variëteit is voor de Vlaming dan ook een minder belangrijk aankoopcriterium. Het kooktype (vastkokend, bloemig) scoort op dat vlak hoger en is na het uitzicht en het verpakkingsgewicht het derde belangrijkste aankoopcriterium.
Publicatiedatum: