Voorkeur voor groenten en fruit in golfkarton
"De resultaten tonen aan dat producten, die in golfkarton worden aangeboden beter door de Europese consument ontvangen worden dan producten die in kunststof gepresenteerd worden", zegt dr. Oliver Wolfrum van het 'Verband der Wellpappen-Industrie'. Dit bleek echter ook al uit andere Europese onderzoeken die in Groot-Brittannië en Duitsland werden gehouden. Reeds in 2014 stelde YouGov bij de ondervraging van 2.200 Britten vast dat 57 procent van hen de voorkeur geeft aan golfkarton als verpakking van groenten en fruit, terwijl slechts 8 procent de voorkeur geeft aan kunststof en 31 procent geen voorkeur heeft.
In Duitsland bleek ook al uit een representatief onderzoek van meningsonderzoekinstituut TNS Emnid dat consumenten levensmiddelen verpakt in golfkarton prefereerden boven levensmiddelen in kunststof : vier op de vijf ondervraagden zouden de levensmiddelen eerder kopen uit een verpakking van golfkarton. Slechts 12 procent gaf de voorkeur aan groente en fruit uit plastic. Volgens TNS Emnid verhogen verpakkingen van golfkarton de waarde van de aangeboden producten. Het goede imago van het verpakkingsmateriaal wordt klaarblijkelijk overgedragen op de daarin aangeboden producten. In cijfers betekent dat: de helft van de consumenten beoordeelt groenten en fruit in golfkarton als hoogwaardiger dan groenten en fruit in kunststof. Een ander interessant resultaat: twee derde van de consumenten beoordeelt golfkarton als hygiënischer dan meermaals gebruikte kunststof. "De reden ligt in de versheid van de verpakking", legt Wolfrum uit. " Golfkarton worden slechts één keer gebruikt en aansluitend gerecycled. Kunststof wordt daarentegen vaker opnieuw gebruikt."