Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voorkeur voor groenten en fruit in golfkarton

Uit een representatief onderzoek in zeven Europese landen is gebleken dat consumenten de voorkeur geven aan groenten en fruit dat wordt aangeboden in golfkarton, meldt de Duitse website wellpappen-industrie.de. De marktonderzoekers van het Britse instituut YouGov vroegen aan meer dan 7.000 Belgen, Fransen, Duitsers, Italianen, Nederlanders, Polen en Spanjaarden of zij de voorkeur zouden geven aan golfkarton of kunststof. Minder dan één derde van de ondervraagden was het om het even in welke verpakking zij hun groenten en fruit gepresenteerd kregen. Van degenen die een voorkeur hadden voor een verpakkingssoort gaf 68 procent de voorkeur aan golfkarton en slechts 32 procent de voorkeur aan kunststof. De consumenten werden ook gevraagd naar hun verpakkingsvoorkeur bij groenten en fruit dat zowel kwalitatief als qua prijs identiek was. Bij 41 procent van de ondervraagden had de verpakking daarbij geen invloed op de aankoopbeslissing. Van de overigen zou echter 85 procent zijn of haar groenten en fruit liever uit golfkarton kopen dan uit kunststof.

"De resultaten tonen aan dat producten, die in golfkarton worden aangeboden beter door de Europese consument ontvangen worden dan producten die in kunststof gepresenteerd worden", zegt dr. Oliver Wolfrum van het 'Verband der Wellpappen-Industrie'. Dit bleek echter ook al uit andere Europese onderzoeken die in Groot-Brittannië en Duitsland werden gehouden. Reeds in 2014 stelde YouGov bij de ondervraging van 2.200 Britten vast dat 57 procent van hen de voorkeur geeft aan golfkarton als verpakking van groenten en fruit, terwijl slechts 8 procent de voorkeur geeft aan kunststof en 31 procent geen voorkeur heeft.

In Duitsland bleek ook al uit een representatief onderzoek van meningsonderzoekinstituut TNS Emnid dat consumenten levensmiddelen verpakt in golfkarton prefereerden boven levensmiddelen in kunststof : vier op de vijf ondervraagden zouden de levensmiddelen eerder kopen uit een verpakking van golfkarton. Slechts 12 procent gaf de voorkeur aan groente en fruit uit plastic. Volgens TNS Emnid verhogen verpakkingen van golfkarton de waarde van de aangeboden producten. Het goede imago van het verpakkingsmateriaal wordt klaarblijkelijk overgedragen op de daarin aangeboden producten. In cijfers betekent dat: de helft van de consumenten beoordeelt groenten en fruit in golfkarton als hoogwaardiger dan groenten en fruit in kunststof. Een ander interessant resultaat: twee derde van de consumenten beoordeelt golfkarton als hygiënischer dan meermaals gebruikte kunststof. "De reden ligt in de versheid van de verpakking", legt Wolfrum uit. " Golfkarton worden slechts één keer gebruikt en aansluitend gerecycled. Kunststof wordt daarentegen vaker opnieuw gebruikt."
Publicatiedatum: