Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties uit AGF- en supermarktbranche op fusie Ahold en Delhaize:

"Nog lastigere onderhandelingspositie AGF-leveranciers na fusie"

Tholen - Dat de fusie van Ahold en Delhaize ook voor AGF-leveranciers gevolgen gaat hebben, staat als een paal boven water. "Ahold-Delhaize verwacht € 500 miljoen te besparen door voor 80% goedkoper in te kopen. Geen efficiency dus, maar nog meer macht", concludeerde vollegrondsgroenteteler en LTO-bestuurder Jan Roefs vanmorgen na bekendmaking op twitter.

Filip Fontaine van BelOrta bekijkt de fusie Ahold Delhaize voorzichtig en geeft aan dat hij nog veel vragen heeft en weinig antwoorden. "Mogelijk hebben Ahold en Delhaize die antwoorden zelf nog niet eens." Hij heeft nog niet de conclusie getrokken of het nieuws nu slecht is of juist goed voor de veiling. "Je hoort veel negatieve geluiden, maar dat relativeer ik. Natuurlijk: hoe meer kopers wij hebben, hoe beter voor ons. Onze onderhandelingspositie gaat er in ieder geval niet op vooruit." Delhaize is een vaste klant bij BelOrta en AH neemt bescheiden volumes af. "Het positieve is dat we groot genoeg zijn om met een dergelijke retailer rond de tafel te zitten. Wij zijn een professionele partner in de AGF-sector en geloven in onze sterkte. Deze retailer is ook professioneel, dus ik verwacht dat we elkaar wel blijven vinden."

"Ahold-Delhaize zal voor leveranciers een nog lastigere onderhandelingspartner worden", beaamt prof. dr. Cor Molenaar in een reactie. Volgens hem is de fusie een logisch gevolg op de verschuivingen in het retaillandschap. "Marktleiders zien hun aandeel verliezen, Tesco heeft met hetzelfde te maken in het Verenigd Koninkrijk. We hebben te maken met budgettaire verschuivingen bij de consument. Door de opkomst van de Aldi's en Lidl's moeten de gevestigde spelers kijken hoe ze in staat zijn een efficiëntere operatie te leiden die minder kost, zodat ze kunnen concurreren tegen de prijsvechters in deze markt."

Ook marketingprofessor Gino van Ossel geeft aan dat er vooral voor de leveranciersnadelen zitten in de fusie. "Ahold en Delhaize zoeken synergie en gaan kostenbesparen. Kostenbesparingen zullen waarschijnlijk richting de inkoop gaan: menwil op betere voorwaarden gaan inkopen. En dat gaat natuurlijk ook voor AGFgebeuren. Het wordt onvermijdelijk moeilijker voor AGF-leveranciers om nu tegaan onderhandelen. Het spel dat gespeeld wordt in dit soort situaties is heelklassiek: je vergelijkt aan welke voorwaarden je beide inkoopt, aan welke prijsbetaalt AH aan en welke prijs Delhaize. Dan komt de vraag: waar heb ik hetgoedkoopste en kan ik dat ook van de ene markt naar de andere markt omzetten?Dat lukt natuurlijk niet altijd. Er zijn ook leveranciers die bijvoorbeeld geengrotere volumes aankunnen. Er zijn ook kansen voor handelaren: als je levertaan AH in Nederland, krijg je nu misschien de kans om ook in België te leveren.Dat automatisme zit er niet meteen in, omdat Delhaize en Albert Heijn alswinkelformule onafhankelijk naast elkaar blijven bestaan. Zolang die onafhankelijkheid er is, gaat de uitwisseling van dat soort zaken niet vanzelf."

Wel prijsbewust, niet de goedkoopste
"Delhaize zal doorgaan met hetgeen het nu al doet: prijzen verlagen en nieuwe winkels uitrollen. Grote prijsverlagingen zullen dat niet zijn, omdat Delhaize zijn profiel niet zal veranderen. Net als Albert Heijn in Nederland wil het wel prijsbewust zijn, zonder de goedkoopste te zijn. Beide zullen ook kijken of en hoe ze de assortimenten op elkaar kunnen afstemmen. Nu hebben Albert Heijn en Delhaize elk hun eigen budgetmerk", voegt Van Ossel daaraan toe in dagblad De Morgen.

Cor Molenaar verwacht dat voor de consument de verschillen beperkt zullen blijven. "Delhaize blijft een Belgische supermarkt met een Belgische uitstraling en Belgische producten en hetzelfde geldt voor AH in Nederland. Hooguit zal men lering van elkaar trekken en zal het assortiment uitgebreid worden met bepaalde producten die in het verleden niet werden aangeboden, maar die verschillen zullen marginaal zijn. Maar vooral aan de achterkant zal de efficiencyslag gemaakt worden door het bundelen van het hoofdkantoor, de logistieke stromen en de inkoopkracht. Daarnaast kan men de buitenlandse activiteiten, zoals in de Verenigde Staten beter bundelen en hier veel meer efficiency bereiken. Ik verwacht dat dit de grote focus is."

Heel veel zullen wij bij de filialen van Albert Heijn hier niet gaan merken van de overname van Delhaize door Ahold, denkt ook analist Thijs Buitenhuis. "Vooral de Belgen hebben financieel voordeel. Nederlanders zullen het op hun beurt moeten doen met enkele culturele veranderingen. Delhaize is op het gebied van luxe en beleving verder dan Albert Heijn", zegt Buitenhuis in het NOS Radio 1 Journaal. "Het beste voorbeeld wat ik qua verandering kan bedenken is dat we hier binnenkort een kreeft kunnen kopen in de Bonus."

Bol.com e-commerce kolos in Benelux
Voor de consumenten zal het samengaan van Delhaize en Ahold positieve gevolgen hebben, zegt Jorg Snoeck, hoofdredacteur van vakblad RetailDetail. "De prijzen van Delhaize zullen naar beneden gaan. Dat is logisch, want in één klap worden ze nu meer dan dubbel zo groot. Ze kunnen samen inkopen en zo de prijzen drukken. Al denk ik niet dat ze een prijzenslag met discounters zullen aangaan. Ahold Delhaize zal op twee fronten de druk op de Belgische concurrentie opvoeren. In de eerste plaats in verkoop van voedingsproducten. De kleine leveranciers in de Benelux zullen het moeilijk krijgen. Het aankoopvolume wordt fors groter, dat maakt een prijsoffensief mogelijk. En dan is er de non-food. Als Bol.com geïntegreerd wordt in de 800 winkels van Delhaize, dat vallen ze de Belgische concurrenten ook op dat front aan. Bol.com wordt zo zeker de e-commerce kolos in de Benelux."

Ook Cor Molenaar verwacht dat op het gebied van e-commerce beide retailers elkaar zullen versterken. "BOL.com is marktleider in Nederland en België, door die activiteiten te bundelen, staat men veel sterker. E-commerce staat nu voor levensmiddelen nog in een pril stadium. Daarbij heeft op AGF-gebied de retailer nu nog een belangrijke sociale functie en speelt de versheid een belangrijke rol. Maar in 2020 stijgt het aantal eenpersoonshuishoudens naar 45%. Deze mensen hebben een behoorlijke tijdsdruk en vooral voor deze groep gaat een fysieke supermarkt steeds minder relevant worden."

Mededingingstechnisch verwacht Cor Molenaar geen problemen. "De consument heeft genoeg alternatieven. Je kunt marktleider zijn, maar het is niet zo dat AH de markt domineert. Ik verwacht hier geen enkele reactie van andere retailers op." De les die de AGF-sector uit de fusie kan trekken, is volgens de professor om veel meer samen te werken. "Dat kan binnen de AGF-sector, maar ook buiten de branche om. Ik geloof heilig in platformen. Zo heb ik enkele jaren geleden op een bakkerscongres het voorstel gedaan om veel meer ideeën te delen. Nu delen 250 bakkers uit heel Nederland samen informatie met elkaar via facebook. Dat zou veel meer moeten plaatsvinden op alle niveaus."

Auteurs: Gertrude Snoei en Izak Heijboer
Bron: www.agf.nl
Publicatiedatum: