Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oplossingen om op toekomstige levensmiddelencrises voorbereid te zijn

Levensmiddelcrises veroorzaken jaarlijks miljoenen schade. Of het nu gaat om de EHEC-crisis of virussen op aardbeien uit China, krantenkoppen over zulke onderwerpen veroorzaken paniek onder de consumenten en leiden tot problemen en schade.

Het 'Cluster Bonn.realis e.V.' probeert door middel van innovatieve concepten en IT-oplossingen de veiligheid van levensmiddelen te vergroten en snelle en optimale oplossingsaanzetten te ontwikkelen. Onlangs vond er in het Duitse Rheinbach een bijeenkomst plaats waarin werd besproken hoe men in de groente- en fruitbranche met zulke levensmiddelcrises omgaat. Tot de deelnemers en leden hoorden bekende deskundigen en instellingen uit onder meer de levensmiddelenbranche.

Enkele oplossingsaanzetten leverde onder andere dr. Martin Hamer, van het IZNE (internationaal centrum voor duurzame ontwikkeling) van de Hogeschool Bonn-Rhein-Sieg. In een voordracht besprak Hamer wat de branche en de politiek geleerd hebben van de EHEC-uitbraak in 2011 en hoe men in de toekomst met zulke crisissen om kan gaan. "Complexe waardeketens en decentrale systemen bemoeilijken een optimaal crisismanagement", legt dr. Martin Hamer uit, "De communicatie tussen instanties, bedrijven en de samenleving moet geoptimaliseerd worden. Het moet ons lukken om systemen te creƫren die harmoniseren en een optimale informatie-uitwisseling mogelijk maken."

Een reeds bestaande oplossingsaanzet presenteerde Bettina Hundt van ChainPoint GmbH. Het softwarebedrijf biedt een veilig online softwareplatform voor de administratie en het doorgeven van informatie over producten, processen en leveranciers met als doel een duurzame waardeketen. "De gegevens van de gebruiker worden geregistreerd en geanalyseerd. Aansluitend kan de gebruiker de gegevens anoniem aan andere gebruikers ter beschikking stellen. Dit moet in geval van een crisis helpen om de gegevens snel te evalueren en de oorzaak van de crisis te vinden", beschrijft Bettina Hundt. ChainPoint denkt dat samenwerking en informatie-uitwisseling binnen de leveringsketen veel voordelen biedt.

"De economie en politiek hebben van de verschillende crisissen geleerd". Daar is dr. Hanns-Christoph Eiden, voorzitter van de BLE en bestuursvoorzitter van Bonn.realis, zeker van. "In de afgelopen jaren is er veel gebeurd", beschrijft hij. "Er werden diverse oplossingen en systemen ter preventie van levensmiddelcrisissen ontwikkeld. Bijvoorbeeld de documentatie en registratie van diverse onderzoeksparameters van groenten en fruit." Desondanks zijn Eiden en de leden van Bonn.realis er zeker van dat er vooral op het gebied van traceerbaarheid nog een en ander te doen valt. Dr. Martin Hamer: "De gevolgen van een levensmiddelcrisis worden ook door de crisiscommunicatie bepaald. Men moet weten hoe crisissen door de bevolking worden waargenomen en hoe men als bedrijf daarop moet reageren."

De volgende bijeenkomst van Bonn.realis zal in november 2015 plaatsvinden.
Publicatiedatum: