Rappe rationalisatie zet rol traditionele groothandel onder druk
Prijsverschillen
De totale grossiersmarkt zal dit jaar naar verwachting minimaal stijgen, te weten met 1,1% van €6.380 naar €6.449 miljoen. Marktleider Sligro eist die groei volledig op en snoept opnieuw marktaandeel weg bij veel andere spelers in deze markt, hoewel ook een aantal kleinere grossiers erin slaagt de marktgroei ruimschoots bij te benen. Na Sligro groeien echter vooral de logistiek service providers, zo blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2016, waarin we de belangrijkste (toekomstige) ontwikkelingen in de horecagroothandel schetsen, mede op basis van interviews met directieleden van grossiersbedrijven.
Prijs blijft belangrijk in deze markt. Veel outlets doen behalve bij hun (vaste) grossiers dan ook steeds vaker inkopen in het retailkanaal (supermarkt). Grossiers zien de prijsverschillen tussen Foodservice en Foodretail dan ook al jaren met lede ogen aan. Naarmate de markt transparanter wordt, kanalen meer vervagen en outlets hun inkooppositie verder versterken – want ook die ontwikkeling is gaande – zullen die verschillen voor een deel van het assortiment afnemen, is de verwachting.
E-commerce
Belangrijke zaken die bij de grossiers op de agenda staan, zijn de vergrijzing, de veranderingen in de zorg en de toetreding van (online) retailers binnen de zakelijke markt (denk aan boodschappen- en maaltijdbezorging). Ook de oprukkende digitalisering en de omslag van online bestellen naar e-commerce houdt hen bezig. In online liggen veel kansen. 'Hoewel we meer en meer gaan concurreren met de lokale versspecialist', stelt een van hen. De rappe rationalisatie van de grossiersmarkt vraagt om expertise en excellentie en zet de rol van de traditionele groothandel(sfunctie) onder druk. Moderne horeca-ondernemers zijn veeleisend en beslissen vaker op basis van ratio. De tijd van gelukszoekers in de horeca is voorbij, aldus een grossier over een van de oorzaken van verandering. Grossiers zullen vaker scherpere, strategische keuzes maken, voor bepaalde markten (denk aan blurring), assortimenten (biologisch), doelgroepen (bijvoorbeeld in de zorg) en diensten (zoals het ontwikkelen van concepten).
Bron: Food Service Instituut