"Een kwart van al het falen in het bedrijfsleven is direct te wijten aan openstaande schulden", zegt Michel Bianchini van Euler Hermes. "Dat houdt in dat 25% van alle zakelijke fiasco's niet veroorzaakt worden door vergissingen in management of legale problemen, maar omdat een klant niet betaalde." Daarom gelooft Bianchini dat het soort verzekering dat zijn bedrijf levert voor alle exporteurs noodzakelijk is.
Bijna alle landen worden gedekt
"Het is onze taak om cliënten te beschermen tegen het risico van faillissement door openstaande schulden", zegt Bianchini. "In het geval van een openstaande schuld stellen we doorgaans voor 90% van deze schuld onze cliënt schadeloos." Dit is mogelijk omdat Euler Hermes bedrijven uitvoerig onderzoekt en gebaseerd op dit onderzoek passende kredietlimieten bepaalt. Euler Hermes adviseert dan zijn cliënten over wat voor risico's aanvaardbaar zijn met betrekking tot het handelen met afnemers overzee. Op negen landen na wordt elk land ter wereld gedekt door de diensten van Euler Hermes en Bianchini is van mening dat dit bereik het bedrijf onderscheidt van de concurrentie.
"Om op dit terrein efficiënt zaken te doen, moet je veel informatiekoppelingen hebben", legt hij uit. "We hebben 6.000 man in onze groep, bestaande uit bankiers, verzekeraars, bedrijven en zakelijke informatiediensten. 3.000 hiervan verzamelt informatie." Euler Hermes kan deze informatie gebruiken om bedrijven te laten groeien en ze te beschermen als de groei gestuit wordt.
"Bedrijven moeten meer klanten krijgen en dat lukt ze alleen als ze meer omzet genereren", zegt Bianchini. "Wij kunnen alle informatie krijgen die nodig is voor meer handel."
Voor meer informatie: