Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse campagne voor Conference-peer werpt vruchten af

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, en het Nederlandse GroentenFruit Bureau hebben drie jaar geleden de krachten gebundeld om de Conference-peer in Duitsland te lanceren. De balans van de campagne: de Conference-peer is een vaste waarde geworden in het Duitse winkelschap. Dit bemoedigend resultaat heeft de twee partners overtuigd om de samenwerking voor een jaar te verlengen. De vervolgcampagne kan opnieuw rekenen op Europese subsidies.

Degustatieacties zijn de kern van de campagne

Tijdens de voorbije drie jaar vonden er maar liefst 1.600 proeverijen van Conference-peren plaats in Duitsland. De hoofdmoot hiervan werd georganiseerd in Noordrijn-Westfalen. Verschillende winkelketens zetten hun deuren open voor onze promodames, waaronder Globus, Edeka, Penny, Real, Doego Dortmund, Dohle Hit, Bunting Famila, Kaiser's Tengelmann, Wasgau en Klaas & Kock. Onze promodames lieten de shoppers proeven van de heerlijke Conference-peer en gaven meer uitleg over deze veelzijdige peer. Deze tactiek wierp zijn vruchten af: tot wel 45% van de proevers kochten effectief Conference-peren!


Campagne breidt uit naar Duitsland.

Van 'preference' peer tot retro-peer
De campagne verleidt niet enkel de smaakpapillen van de Duitse consumenten, ook online worden ze geïnspireerd. Zo speelde de Duitse Facebook-fanpagina in 2014 in op de veelzijdigheid van de Conference-peer: de "Préference Peer" werd gelanceerd. Elke post polste naar de voorkeur van de fans omtrent één bepaald aspect van de Conference-peer. Leuke beelden brachten diverse thema's als smaak, bereiding en seizoen aan bod. In 2015 werd er opnieuw ingezet op sociale media. Deze keer werden de fans verwend met leuke retro-beelden van de Conference-peer die inspeelden op de actualiteit. Zo werd er o.a. aandacht besteed aan Wereldvrouwendag, Dag tegen Racisme, start van het wielerseizoen, etc. Deze inspanningen leverden een mooi resultaat op: elk berichtje bereikte gemiddeld 80.000 Facebook-gebruikers, kreeg 900 "vind-ik-leuk's" en werd 40 keer verder gedeeld.


Tot 45% van de proevers kocht ook effectief Conference-peren.

Thuismatch in België en Nederland
De campagne liep niet enkel in Duitsland, want de Conference-peer speelde ook een thuismatch in België en Nederland. Radiospots op MNM en Studio Brussel vestigden de aandacht op de start van het Conference-seizoen in België. In Nederland liepen er tv-spotjes voor en na populaire programma's. De Conference-peer was in Nederland ook present op de horecabeurs Gastvrij Rotterdam en onlangs op de Libelle zomerweek. Daarnaast werd er gezamenlijk ingezet op Facebook met leuke berichtjes rond de actualiteit en met focus op de veelzijdigheid van de Conference-peer. Ook deze gezamenlijke inspanning kon op veel bijval rekenen: elke post op Facebook bereikte gemiddeld 120.000 Nederlandse en Belgische consumenten, kreeg 2.000 "vind-ik-leuk" en werd maar liefst 130 keer verder gedeeld.

Campagne werpt vruchten af
De bemoedigende resultaten van de degustatieacties en van de Facebook-campagne werden doorgetrokken tot in de consumptiecijfers. Terwijl een Duits gezin in 2013 slechts 0,32 kg Conference-peren kocht, steeg dit in 2014 tot 0,45 kg per gezin. De kwalitatieve evaluatie toont aan dat de Conference-peer het derde favoriete perenras is in Noordrijn-Westfalen, waar het merendeel van de degustatieacties plaatsvonden. In het eerste campagnejaar kocht 36% van de ondervraagde Duitse consumenten wel eens Conference-peren. Op het einde van het derde campagnejaar was dit gestegen naar maar liefst 46%.
Ook in Nederland en België is deze klassieker in opmars: in België werd er in 2013 per huishouden 4,27 kg Conference-peren aangekocht en in 2014 steeg dit naar 5,66 kg. In Nederland steeg de consumptie van Conference van 2,57 kg per huishouden naar 3,19 kg. Deze positieve evoluties dragen alvast bij tot een oplossing voor de
Rusland-boycot.


Conference-campagne in Duitsland werpt vruchten af.

Campagne breidt uit naar de rest van Duitsland
Deze positieve resultaten hebben VLAM en GroentenFruit Bureau gemotiveerd om de samenwerking voor een jaar te verlengen. De campagne zal zich nu focussen op gans Duitsland, waarbij we deze keer verder gaan dan de grenzen van het bondsland Noordrijn-Westfalen. Met maar liefst 1.300 degustaties zit de agenda van seizoen 2015-2016 alvast goed vol. Klik hier voor meer informatie.

Meer informatie:
Vlam.be
Leen Guffens, Persvoorlichter B-to-B
Tel +32 2 552 80 75
E: leen.guffens@vlam.be


Publicatiedatum: