Omzet Ahold in eerste kwartaal 2015 fors gestegen door sterke dollar
Ahold USA
De totale netto-omzet van 7.026 miljoen euro over het eerste kwartaal betekende een stijging van 19,9%, 2,1% lager dan vorig jaar tegen constante wisselkoersen, beïnvloed door een lagere omzet van benzineverkopen. Exclusief benzineverkopen was de netto-omzet tegen constante wisselkoersen 0,4% hoger dan vorig jaar en bedroeg de identieke omzetgroei 0,1%. De onderliggende operationele marge van Ahold USA bedroeg 3,7%, een daling van 0,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. De oorzaak van die daling is dat de kostprijsinflatie hoger was dan de verkoopprijsinflatie, met name bij de houdbare producten en dat Ahold ervoor heeft gekozen een deel van deze kosten niet door te berekenen.
Nederland
De netto-omzet over het eerste kwartaal was met 3.748 miljoen euro 5,7% hoger dan vorig jaar. De identieke omzet steeg met 2,5%, ondanks het feit dat de week na Pasen in het eerste kwartaal viel. Bij de online-activiteiten via bol.com en ah.nl bedroeg de omzetgroei meer dan 20%. De onderliggende operationele marge van 4,4% werd beïnvloed door de kosten van de spaaractie voor glazen en door hogere pensioenkosten als gevolg van een lagere rente.
Tsjechië
Exclusief benzineverkopen was de netto-omzet tegen constante wisselkoersen 26,3% hoger dan vorig jaar. De totale netto-omzet van 515 miljoen euro over het eerste kwartaal was 24,8% hoger dan vorig jaar tegen constante wisselkoersen. Deze stijging kan worden toegeschreven aan de meegenomen resultaten van de 49 SPAR-winkels die per 1 augustus 2014 zijn overgenomen. De identieke omzet exclusief benzineverkopen daalde met 2,1%. Dit was inclusief een ongunstig kalendereffect: de week na Pasen viel dit jaar in het eerste kwartaal. De onderliggende operationele marge van 0,4% in het eerste kwartaal werd negatief beïnvloed door eenmalige kosten van 4 miljoen euro voor de integratie van SPAR.
Vooruitzichten
De prestaties zijn volgens Ahold nog steeds in lijn met de verwachtingen voor heel 2015. De hogere pensioenkosten en grotere investeringen in de online-activiteiten in Nederland zullen een dempend effect hebben op de marges in Nederland: 40 tot 50 basispunten ten opzichte van vorig jaar. In Tsjechië verwacht Ahold voor 2015 een licht verwaterend effect op de marge door de overname van SPAR, met extra eenmalige kosten van 40 miljoen euro, waarvan 4 miljoen euro is verantwoord in het onderliggend bedrijfsresultaat.