Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo geeft toe dat 'ambachtelijk' vooral commercieel is

Supermarktproducten waarop de term ambachtelijk prijkt, zijn vaak lang niet zo ambachtelijk als wordt gesuggereerd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De term ambachtelijk is nog vogelvrij, maar de Consumentenbond pleit ervoor dat er duidelijke richtlijnen komen voor het gebruik van de term 'ambachtelijk'. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Nederland kan een voorbeeld nemen aan Ierland. Daar heeft de toezichthouder onlangs voorgeschreven wanneer een fabrikant een product ambachtelijk mag noemen.' Consumenten verwachten bij een ambachtelijk product authentieke ingrediënten, een bereiding door ambachtslieden en handwerk in plaats van fabrieksproductie.

Marketingterm
Uit een enquête van de Consumentenbond onder 700 consumenten blijkt dat consumenten er weinig vertrouwen in hebben dat ambachtelijke producten in de supermarkt ook daadwerkelijk ambachtelijk gemaakt zijn. Ze ergeren zich er aan, vinden de producten misleidend en onnodig duur. Ruim twee derde van de respondenten vindt 'ambachtelijk' in de supermarkt een marketingbegrip. Jumbo geeft aan de Consumentenbond als enige ruiterlijk toe dat het gebruik van het woord ambachtelijk een commerciële keuze is.

Bron: consumentenbond.nl
Publicatiedatum: