Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carrefour keert terug op Russische markt | Aldi wil naar Italië

Aldi richt zich op huishoudens met hoger inkomen

Aldi richt zich op "middle market"
Aldi is op zoek naar meer luxe na de lancering vorige maand van nieuwe 'posh'-displays, gericht op shoppers met een ​​hoger inkomen, zo meldt ews.com.au. De lancering van vier aantrekkelijke nieuwe "trial" winkels in Australië heeft de discounter de speculatie aangewakkerd. Aldi richt zich op de "middle market" die normaliter winkelen bij Coles en Woolworths. Aan de voorzijde van de nieuwe winkels zal Aldi verse groenten en fruit gebruiken om de aandacht van passerende klanten te trekken. Volgens een rapport van Nielsen kwam slechts 30% van de shoppers in 2014 uit gezinnen met lage inkomens. Sinds 2011 steeg het groeipercentage van shoppers met hoge inkomens met 6,7%. Iets meer dan een derde, 34,3%, zat ergens in het midden. "Dit betekent dat het merendeel van de shoppers in 2014 afkomstig was uit de groep met hoge inkomens", aldus de woordvoerder.

Target Corporation verschuift focus naar frisse, gezondere voeding
Verwerkt, ingeblikt voedsel zal niet langer de eerste prioriteit van Target zijn, zo meldt businessfinancenews.com. Target Corporation verschuift de focus naar het bevorderen van gezondere voeding. Target zag recentelijk dat klanten minder geïnteresseerd zijn in verwerkt voedsel en meer in verse en natuurlijke producten. Target is zich bewust van dit feit. De retailer vertelde haar prominente leveranciers dat het van plan is om een switch te maken.

Carrefour keert terug op Russische markt
Carrefour, eigendom van Majid Al Futtaim van de VAE, wil "voet aan de grond in Rusland" krijgen na het binnenhalen van een licentie voor de ontwikkeling in 38 landen, zo meldt fruitnews.info. Frank Witek, CEO van Dubai Majid Al Futtaim Retail LLC (Marf), was reeds aanwezig op een bijeenkomst met de minister-president van Tatarstan, Ildar Khalikov. Volgens de persdienst van de regionale overheid zijn de onderhandelingen gericht op projecten: de eventuele bouw en verhuur van commerciële gebieden in Kazan. Carrefour weigerde commentaar te geven op de "geruchten".

Discounter Aldi wil naar Italië
Aldi zet zijn Europese expansie voort door de opening van winkels in Italië, zo meldt europeonline-magazine.eu. Aldi Sued stelde dat de Oostenrijkse dochteronderneming, Hofer, het hoofd van de verhuizing naar Italië zal worden.

Supermarktretailomzet overtreft alle retail in periode van 5 jaar
De supermarktretailomzet overtreft volgens voorlopige bevindingen van de "2012 Census of Retail Trade", uitgevoerd door de
Amerikaanse overheid, de totale retailomzet tussen 2007 en 2012, hoewel de omzet bij supercenters en warenhuizen nog sneller groeide,(supermarketnews.com). De omzet van supermarkten, met uitzondering van convenience stores, groeide met 15,2% tijdens de periode van vijf jaar - bijna twee keer zo veel als alle retailomzet die groeide met 7,8%.

Lidl breidt logistiek centrum uit
Lidl Group breidt haar logistieke centrum in Waldenburg uit, zo meldt swp.de. Het logistiek centrum zal na de uitbreiding bijna verdubbeld worden in omvang. In het businesspark Hohenlohe, in de omgeving van Waldenburg, ligt een van de 39 regionale faciliteiten - inclusief logistiek centrum - van de derde grootste retailer in Duitsland. Van daaruit worden de 82 winkels in het noordoosten van Baden-Württemberg voorzien van goederen en producten.

Nieuwe naam voor Winn-Dixie, Bi-Lo
Bi-Lo Holdings, het moederbedrijf van de Winn-Dixie, Bi-Lo en Harveys ketens, heeft zichzelf omgedoopt tot Southeastern Grocers, zo meldt supermarketnews.com. Dit ging gepaard met het ontwerpen van een nieuw logo. "Deze verandering symboliseert dat, ongeacht of we werken voor BI-LO, Harveys of Winn-Dixie, we allemaal deel zijn van een familie met een gemeenschappelijk doel.

Woolworths'prijsverlaging kosten miljoenen
Woolworths' plan om in de prijzen van het eigen label te snijden om beter te concurreren met Aldi en Coles kan leiden tot een verlies van 900 miljoen euro. Dit zal de winst op voedsel- en drankomzet met bijna een derde reduceren, zo meldt afr.com.

Woolworths herinnert leveranciers aan 'morele verplichting'
Woolworths stelt dat het al haar leveranciers van vers voedsel eraan heeft herinnerd dat ze verplichtingen hebben om werknemers in de landbouw legaal te behandelen. De managers zeggen echter dat het niet de taak van Woolworths is om dit af te dwingen, zo meldt abc.net.au.

Aldi gaat naar Mallorca
Aldi heeft zicht geuit over hun strategie in Mallorca: "We willen niet een Duitse supermarkt zijn in Mallorca, maar een Mallorcaanse supermarkt voor de locals," zo meldt mallorcazeitung.es. Aldi Nord is van plan om de winkels op 20 mei te openen. De belangrijkste concurrent Lidl heeft al een stevige positie op het eiland met 14 supermarkten. De discounter begint met 43 lokale leveranciers van het eiland. Groenten en fruit zullen komen van het vasteland. Slechts een klein deel van het assortiment is afkomstig uit Duitsland.

Meijer kondigt eerste openingsdata supercenters in Wisconsin
Meijer opent twee supercenters in Wisconsin: De Grand Rapids zal haar Grafton- en Kenosha-winkels openen op dinsdag 23 juni, zo meldt fox6now.com.

Gedragscode supermarkten blijft ongewijzigd
Coles en Woolworths krijgen te maken met de ombudsman als zij niet binnen drie jaar voldoen aan de principes van de vrijwillige gedragscode. De 'code of conduct' wordt volgende maand naar verwachting goedgekeurd door het parlement, zo meldt smh.com.au. De grote supermarktketens zijn onder druk van de retailsector bijeengekomen om de gedragscode te ondertekenen. Ondanks oproepen van leveranciers voor een verplichte in plaats van een vrijwillige code blijft de verordening ongewijzigd. Een rapport van de Senaat: "Gezien de verschillen tussen de leveranciers aan de ene kant en de grote supermarkten aan de andere kant - in termen van macht op de markt, de financiële middelen, alsmede de ervaring en expertise in het omgaan met conflicten - hangt het vermogen van de code om effectief te opereren af van de aanwezigheid van effectieve, toegankelijke en tijdige mechanismen voor geschillenbeslechting."

CEO van Nisa wil terug naar groei en winst
De nieuwe CEO van Nisa, Nick Read, zegt dat zijn eerste prioriteit is om met de retailer terug te keren naar groei en winstgevendheid na het verlies van afgelopen zomer van zijn Costcutter-account, zo meldt Independent Retail News verslagen. Costcutter was ongeveer 700 miljoen euro waard, ongeveer een derde van Nisa's omzet, zo meldt talkingretail.com. Read vertelde Independent Retail News dat, ondanks het feit dat 390 miljoen euro van de verloren omzet is terugverdiend via haar deal met de Martin McColl en 140 miljoen euro met andere nieuwe zaken, bleef de omzet laag. Read ontkende dat de omzet ongeveer 20% lager is dan in het algemeen.

7-Eleven neemt Tedeschi over
7-Eleven Inc stelde afgelopen maandag dat de retailer 182 winkels van Tedeschi overneemt in de omgeving van Boston en New Hampshire, zo meldt bizjournals.com. De voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt en het is niet meteen duidelijk of Tedeschi zal worden omgedoopt tot 7-Eleven.

Zwitserse retailvoedselomzet daalt
Zwitserse retailvoedselomzet daalde in maart voor de derde achtereenvolgende maand, maar in een langzamer tempo dan de vorige maand, zo meldt ttnews.com. De omzet daalde in maart 2,8% jaar-op-jaar. De omzet van voedsel, drank en tabak daalde 2,6% en de omzet van non-food daalde met 2,3%.

Retailomzet lager dan vorig jaar
De retailomzet in Portugal daalde volgens APED vorig jaar met 1% ten opzichte van 2013, tot onder de 19 miljard euro, zo meldt esmmagazine.com. Het meest getroffen segment is voedsel met een omzetdaling van 1,2% tot bijna 10 miljard euro. Volgens APED was 36,7% van de verkochte producten promotioneel, in vergelijking met 27,4% een jaar eerder. Hypermarkten (+ 0,7%) en supermarkten (+ 0,9%) waren de enige distributiekanalen om te groeien, maar zelfs discounters zagen hun marktaandeel kleiner worden.

X5 winsten overtreffen Magnit
Beide Russische retailers, die handelen in Londen, verloren ongeveer 30% in 2014 tijdens een sell-off op de markt door de keldering van olieprijzen en sancties gekoppeld aan het conflict in Oekraïne, zo meldt esmmagazine.com . Dit jaar steeg de omzet van X5 met 73% steeg, terwijl de omzetgroei van Magnit trager was met 30%. X5 verkoopt voor 15 keer de verwachte winst, vergeleken met een veelvoud van 22 voor Magnit.

India: Askme.com verwerft onlinesupermarkt
Askme.com heeft de onlinesupermarkt BestAtLowest.com gekocht om haar marktdiensten uit te breiden, zo meldt inc42.com. De deal wordt geschat op ongeveer 9 miljoen euro.

Sonae opent meer dan 20 Bom Dia winkels in Portugal
De Portugese retailer Sonae is van plan om meer dan 20 nieuwe Continente Bom Dia-supermarkten te openen in 2015, zo meldt esmmagazine.com. De voedseldistributie, die goed was voor 69,1% van de geconsolideerde omzet in het eerste kwartaal van 2015, zal onderdeel blijven van Sonae's expansiestrategie in Portugal.

Raley's meerderheidsbelang gaat naar de 3e generatie
Het meerderheidsbelang van Raley's Supermarkets is overgedragen aan Michael Teel, president en CEO. Dit is de derde generatie van de familie Raley, die het bedrijf zal bezitten, zo meldt supermarketnews.com.

Twee Safeway-winkels sluiten
Safeway sluit medio juni twee winkels in Arizona, één in Peoria en de andere in Claypool, zo meldt azcentral.com. De retailer anticipeert niet op eventuele ontslagen als gevolg van de sluitingen, die worden uitgevoerd om de operationele efficiëntie te versterken, aldus Albertsons-Safeway.

Zambiaanse overheid zal winkelketens verbieden om chips te importeren
De Zambiaanse regering zal winkelketens verbieden om bepaalde verwerkte voedingsmiddelen zoals aardappelen te importeren als ze niet voldoen aan de richtlijnen, die door door president Lungu zijn opgesteld voor geproduceerde goederen in voorraad, zo meldt lusakatimes.com.
Publicatiedatum: