Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coles betaalt leveranciers terug | Waitrose introduceert 'Pick Your Own Offers'

Asda goedkoper dan zijn rivalen

Bernstein: Tesco's Dave Lewis 'Still On Track'
De retailanalisten Bruno Monteyne en Richard J. Clarke van Bernstein Research stellen dat hoewel de recente gegevens van Kantar laten zien dat het herstel van Tesco in het Verenigd Koninkrijk traag verloopt, dit niet een teken is dat het 'turnaround'-plan van de nieuwe CEO Dave Lewis stagneert, zo meldt checkout.ie. "Verre van dat," zeiden de analisten op 15 mei. "Het bewijs wijst op een nieuwe reeks van gerichte, strategische en geselecteerde prijsdalingen waardoor het prijsverschil tussen het eigen label en de Aldi van 24% naar 11% gaat.

Coles betaalt leveranciers terug
Coles heeft de leveranciers bijna 8,8 miljoen euro terugbetaald onder leiding van onafhankelijke arbiter Jeff Kennett. De voormalige Victoriaanse premier werd augustus vorig jaar benoemd en is sindsdien aanbevolen om telers en voedselverwerkingsbedrijven financiële compensatie aan te bieden als onderdeel van een geschillenregeling, zo meldt weeklytimesnow.com.au. Dit komt bovenop de 8,8 miljoen euro aan boetes die Coles al moest betalen als gevolg van een verloren rechtszaak vorig jaar, geïnitieerd door de Australische Mededinging en Consumentenbescherming Commissie. De ACCC beweerde dat Coles concurrentieverstorend gedrag en 'pest'-tactieken tegen telers en andere leveranciers van levensmiddelen toepaste in haar supply chain-programma. Coles verontschuldigde zich en betaalde de boetes.

Asda goedkoper dan zijn rivalen
Een gemiddeld winkelbezoek bij Asda is momenteel tot 5% goedkoper dan bij de rivalen Sainsbury's en Tesco, aldus het laatste onderzoek van Morgan Stanley, zo meldt bt.com. Het winkelmandje van Asda is 5,1% goedkoper dan Tesco en 4,6% goedkoper dan Sainsbury's. De winkelmandjes van Sainsbury's en Tesco verschillen minder dan 1% van elkaar. Morrisons is de duurste met een gemiddelde mand die 2,6% meer kost dan bij Tesco. Morgan Stanley stelde dat de Asda's prijzen vóór april "vervaagden": de grotere ketens presteerden beter wanneer 500 merkproducten werden vergeleken. Echter, sindsdien heeft Asda aanzienlijke prijsverlagingen geïntroduceerd. De positie van Asda als de goedkoopste grote supermarkt wordt ondersteund door afzonderlijk onderzoek van The Grocer magazine.

Weis Markets krijgt nieuwe SVP
Weis Markets kondigde onlangs aan dat Richard Gunn aan de slag gaat als Senior Vice President Merchandising en Marketing. In deze functie zal hij de center store merchandising van de vers- en centrale afdelingen, verkoop en inkoop, marketing en reclame overzien.

Singapore: Retailomzet voedsel omlaag
De retailomzet in Singapore steeg in maart 2,1% ten opzichte van het voorgaande jaar, zo meldt channelnewsasia.com. De voedsel- en drankomzet daalde 1,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. De totale waarde van de voedsel- en drankomzet in maart werd geschat op 428 miljoen euro, een daling van de 435 miljoen euro in het voorgaande jaar.

Waitrose introduceert 'Pick Your Own Offers'
De Britse retailer Waitrose test een nieuwe 'loyalty card'-regeling die klanten de mogelijkheid biedt om bij promotionele aanbiedingen zelf de producten te kiezen, zo meldt bt.com. Volgens The Grocer wordt deze nieuwe regeling momenteel getest in vijf van zijn winkels.

India: Overheid staat verrassend achter FDI
De Indiase regering heeft besloten om het huidige beleid ten aanzien van buitenlandse directe investeringen (FDI) te handhaven waardoor buitenlandse retailers hun meerderheidsbelang in een 'multi-brand' retailer kunnen behouden, zo meldt retailanalysis.igd.com.
 
Migros lanceert nieuw supermarktconcept
De Turkse retailer Migros Ticaret opende onlangs een nieuwe conceptstore in Istanbul, zo meldt retailanalysis.igd.com. De winkel valt onder de 'Fine Food'-banner en is gelegen op twee verdiepingen. De winkel heeft een 'exclusief productportfolio': naast een assortiment van verse levensmiddelen en kruidenierswaren biedt het ook delicatessen en producten die vers worden bereid in de winkel.
Publicatiedatum: