Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een kijkje in de toekomstige supermarkt



Als je een pak koekjes uit de schappen neemt, informeert een display over de afkomst, voedings samenstelling, allergenen en 'carbon footprint' van het gekozen product. De toekomst van voeding op de Wereldtentoonstelling in Milaan is gebaseerd op het informeren van consument. 

Volgens Carlo Ratti, verantwoordelijk voor de stand #Future Food District (#fff), zullen de supermarkten van morgen nieuwe technologieën gebruiken om consumenten met producenten te verbinden en hen te informeren over de voedingswaarde van de producten. De voedselketen wint aan complexiteit in de twintigste eeuw, benadrukt Ratti, directeur van SENSEable City Lab bij het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).

"Paradoxaal genoeg was de productie en distributie in het verleden veel duidelijker. Hierdoor was de consument veel beter op de hoogte." Terwijl korte distributiekanalen trendy zijn geworden (directe verkoop op de boerderij, de markten of internet) wordt het grootste deel bewerkstelligd door middel van retailers. Momenteel is de voedingssector een van de meest ondoorzichtige. Volgens Ratti zullen nieuwe technologieën dienen om "vele barrières tussen consumenten en producenten te verwijderen."



De toekomst ligt in consumentennetwerken
De topattractie van zijn stand op de Expo is de interactieve supermarkt waar bezoekers werkelijk boodschappen kunnen kopen en verzenden via UPS. Andrea Galanti, verantwoordelijk voor het project, bevestigt dat "als je vandaag de dag in een supermarkt bent, probeer je er zo snel mogelijk weg te gaan. U neemt de producten en gaat naar de kassa in een haast zonder zelfs de etiketten of productinformatie te lezen, omdat de winkel niet een zeer gastvrije plek is om te zijn," legt Galanti uit.

In Italië worden salades en andere Italiaanse voedselproducten steeds meer via coöperatieve consumentennetwerken verkocht. Netwerken met in totaal 8 miljoen leden. "Wij produceren niets, maar we vormen groepen om en kopen samen en onderhandelen over prijzen met de grote commodity-merken," zo stelt William Socovino, vertegenwoordiger van de grote Coop Lombardia (regio Milaan).

Voordat producten onder de merknaam worden verkocht (Coop, Fior Fiore of Vivi Verde) selecteert het netwerk en contacteert de producenten voor de instelling van de gewenste specificaties en prijzen. "Onze Coop-consumenten delen een filosofie van gemeenschappelijke behoeften, principes en waarden," zegt William Socovino. Er zijn meer dan 70 leden wereldwijd. Deze initiatieven werden geboren in Italië in 1948 onder auspiciën van de Communistische Partij (rood coop) en de Kerk (wit coop). In Milaan doen de initiatieven oude tijden herleven.

Bron: El Tiempo
Publicatiedatum: