Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online verkoop AGF niet rendabel in België

In België maakt nog geen enkele retailer winst met online verkoop van AGF. Dat blijkt uit een onderzoek van de Solvay Brussels School bij zes grote retailers.

Niet rendabel
In samenwerking met de betrokken ketens, Carrefour, Delhaize, Colruyt, Match, Cora en Louis Delhaize (Wink), bekeken de onderzoekers alle kosten: van de informatica over de tijd die het personeel aan elke bestelling besteedt tot de benodigde infrastructuur (diepvriezers, aparte kassa, eventuele extra rijstrook, betaalpalen enz.) De verklaring ligt in de te lage volumes, amper 1% van de voeding wordt in België online gekocht (tegenover 6,5% voor de totale handel), en de te hoge kosten, vooral dan qua personeel. "Elk effectief gepresteerd uur kost 25 tot 30 euro", zegt professor Boffa in zakenkrant L'Echo. "Maar bij deze formules doet de supermarkt het werk van de klant. Een bestelling klaarmaken kan een half uur duren. Reken zelf: met de 5 of 6 euro bijdrage die de winkels vragen, kun je onmogelijk deze service rendabel maken. Bij sommige ketens kost het personeel dat zich met de online bestelling bezighoudt, liefst zeven keer meer." Daar komt nog bij dat de meeste winkels de bijdrage in de kosten laten vallen vanaf een bepaald minimumbedrag, meestal 100 à 150 euro. Volgens het onderzoek gebeurt dat ook bij 70% van alle bestellingen. En 'last but not least' profiteren de supermarkten ook niet langer van de zogeheten impulsaankopen of last-minutebeslissingen, waartoe klanten die zelf hun winkelkarretje vullen zich wél laten verleiden.

Imago en marktaandeel
Volgens Boffa bieden retailers online-shopping aan voor het eigentijdse imago en een hoger marktaandeel in een verzadigde markt. Om de online verkoop van voeding toch ietwat rendabel te maken geven de onderzoekers drie adviezen: de dienst aanbieden tegen reële kostprijs (al is dat, gezien de huidige concurrentiedruk op de prijzen, weinig realistisch), grotere volumes draaien (zodat de vaste kosten verhoudingsgewijs afnemen) en meer inzetten op producten die grotere winstmarges genereren of die bijvoorbeeld niet via het klassieke circuit te verkrijgen zijn.

Bron: retaildetail.be
Publicatiedatum: