“Focus op kernactiviteit en ketensamenwerking”
Ton heeft een achtergrond in de retail. De overstap naar de AGF-sector was "een sprong in het diepe. Met mijn retailachtergrond kende ik de sector en de mensen niet. Dat was natuurlijk ook een risico. Ik ben afhankelijk van kennis en ervaring van die mensen, maar met mijn ervaring in de retail kan ik wel iets toevoegen."
De reorganisatie verloopt volgens plan. "We hebben onszelf twee jaar de tijd gegeven om de financiƫle huishouding op orde te brengen en we liggen op koers. Er is bewust gekozen voor een retailstrategie gebaseerd op ketensamenwerking. Daar kan ik aan bijdragen met mijn retail achtergrond."
Die focus op de kernactiviteit betekent ook dat mogelijk verschillende bedrijfsonderdelen verkocht worden. Ton Wortel is concreet en noemt namen van onderdelen die niet tot de kernactiviteit behoren: Mulder Onions, bijvoorbeeld, en de teeltbedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Mexico. Wagenaar, Hoogsteder en Naturelle horen wel tot de kernactiviteit. "Wagenaar en Hoogsteder zijn juist complementair aan de kernactiviteit en passen goed in onze strategie. Net als Naturelle, de biologische tak."
Ook wat vastgoed betreft vaart The Greenery een nieuwe koers. "We zijn geen vastgoedontwikkelaar of verhuurder. We gebruiken de verkoop van deze activa om de balans op orde te krijgen." Eerder deze week kwam naar buiten dat het bedrijf een deal heeft gesloten met een vastgoedontwikkelaar. In het interview met Primeur vertelt Ton over de plannen: "voor de importtak zijn er nieuwbouwplannen naast de retailloods in Barendrecht. Daar willen we ook de focus op leggen. Onze zachtfruit activiteiten blijven wel in Breda."
Lees het volledige interview met Ton Wortel in Primeur van april. Deze editie valt vandaag bij abonnees op de mat. Ook Primeur ontvangen? Sluit hier een abonnement af en je krijgt de editie met de visie van Ton toegestuurd.