Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder Florida grapefruit naar Europa door dollarkoers en citrusgreening

Tholen - Er komt minder grapefruit uit Florida onze kant op. Niet alleen de wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar is hierop van invloed. Ook citrusgreening zorgt ervoor dat het volume terugloopt. Michael D. Schadler van Florida Department of Citrus is echter positief gestemd. "Florida grapefruit heeft nog altijd een toppositie in Europa."



Het seizoen voor Florida grapefruit is nagenoeg afgelopen. Michael D. Schadler, International Marketing Director van Florida Department of Citrus (FDOC), laat weten dat de weersomstandigheden gedurende het groeiseizoen gunstig zijn geweest met voldoende regenval in de zomer en herfst en stabiele temperaturen in de winter. Wel ligt het oogstvolume dit seizoen 10% lager dan vorig jaar als gevolg van citrusgreening. "Deze ziekte blijft een uitdaging voor de telers in Florida, maar de sector en de overheid doen er alles aan om hier een oplossing voor te zoeken", verklaart Michael. "Ondanks de kleinere oogst is de kwaliteit van het fruit erg goed geweest met een relatief hoge brixwaarden."

Europese import daalt
De verkoop naar Europa is een uitdaging. Dit komt vooral door de dollarkoers. "De waarde van de dollar ten opzichte van de euro is flink gestegen en ook gedurende de winter hebben we te maken gehad met onverwachte koersschommelingen", legt Michael uit. "Het is moeilijk voor de Europese importeurs. De import van Florida grapefruit is voor hen duurder geworden." Michael laat weten dat de verkoop naar Europa ongeveer 10% is afgenomen. Dit staat gelijk aan de gedaalde productie. Bovendien zijn de productiekosten voor de telers gestegen in verband met de bestrijding van citrusgreening. Deze hogere kosten in combinatie met de kleinere oogst en de wisselkoers hebben geleid tot prijsstijgingen.




Fransen eten meeste grapefruit
Frankrijk is de grootste afzetmarkt in Europa. Ongeveer 50% van al de grapefruit die richting Europa gaat, wordt geconsumeerd door de Fransen. Andere belangrijke markten zijn Nederland, België en Verenigd Koninkrijk. Ook Polen, Zweden, Denemarken en Zwitserland zijn interessant voor Florida grapefruit. Europa blijft een stabiele markt voor Florida grapefruit. De marketingdirecteur van FDOC merkt op dat de citrusexporteurs een goede relatie hebben met de Europese handel. "Europese consumenten, met name die in Frankrijk en de Benelux, herkennen de kwaliteit van Florida grapefruit. De vraag blijft dan ook sterk ondanks enkele tegenslagen in de Franse economie en in de productie van Florida grapefruit." De consumptiedaling is volgens Micheal dan ook vooral toe te wijzen aan de oogstdaling in Florida. Als er eenmaal een oplossing is gevonden om de citrusgreening te bestrijden, is hij optimistisch wat betreft een uitbreiding van de consumptie in West-Europa. Ook verwacht hij dan dat opkomende markten in Oost-Europa uitgebreid kunnen worden.


Toppositie behouden
Florida blijft de nummer één grapefruit leverancier voor Europa in de periode november tot april. Men ondervindt wel enige concurrentie vanuit Israël, Turkije, Mexico en Spanje, maar deze is volgens Michael niet dreigend. "In sommige van deze landen zijn er productiebeperkingen. Wij hebben het volste vertrouwen in onze positie als de meest premium grapefruit in de wereld." FDOC blijft daarom investeren in de belangrijkste Europese markten, waaronder Nederland, Frankrijk, België, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. "Nu onze productie kleiner wordt en de prijzen stijgen, willen we het onderscheidend vermogen van Florida grapefruit als meest premium in de markt nog meer onder de aandacht te brengen. We willen dat consumenten zich realiseren dat het niet gewoon grapefruit, maar Florida grapefruit is. De regio Florida is nog altijd één van de grootste producenten in de wereld en we zien de toekomst positief in, zeker zodra we kunnen afrekenen met citrusgreening."




Florida grapefruit wordt in Nederland op verschillende manieren gepromoot. Zo worden alle verkooppunten voorzien van promotiemateriaal, inclusief recepten om uit te delen. In samenwerking met tv-chef Mathijs Vrieze zijn er recepten met Florida grapefruit ontwikkeld, die in de media verspreid worden. Ook is er een Nederlandse Facebookpagina voor Florida citrus, waarop regelmatig updates worden geplaatst.

Voor meer informatie:
Eline Badoux
Golin
Tel +31 (0)70 312 10 70