Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Greenberg, CEO Capespan Noord-Amerika:

"Fytosanitare regels Zuid-Afrikaans citrus reguleert import"

Capespan North America is een dochteronderneming van de Zuid Afrikaanse Capespan Group en importeert AGF in de Verenigde Staten waarbij de focus ligt op citrus, druiven, appelen en peren. In zowel waarde als in volumes zijn citrus en druiven de belangrijkste producten.

Fytosanitaire regels voor Zuid Afrika
"Citrus wordt in veel landen geteeld maar Capespan importeert vooral uit Zuid Afrika en Chili. Zachtfruit halen we voornamelijk uit Peru. De aanvoer van Californische citrus zorgt ervoor dat we supermarkten twaalf maanden per jaar van premium citrus kunnen voorzien", vertelt Mark Greenber, president en CEO van Capespan North America.

Qua volume levert Zuid Afrika de meeste citrus aan Capespan North America. 60% daarvan wordt verkocht in de Verenigde Staten. Maar Zuid Afrikaans citrus kan alleen geleverd worden door telers in de Westkaap en sommige streken van de Noordkaap. De oorzaak voor deze beperkte export ligt in de strenge Amerikaanse fytosanitaire regels. Greenberg: "De regels zijn bedoeld om de citrusteelt in Florida, Californië en Texas te beschermen tegen buitenlandse ziekten. Canada teelt echter zelf geen citrus en kan dus importeren vanuit alle regio's in Zuid-Afrika."

Meer export mogelijk
"We verwachten dat de fytosanitaire regels komend seizoen versoepelen. Onder strenge voorwaarden mogen we dan ook citrus uit andere Zuid Afrikaanse regio's importeren. Deze verandering geeft kansen aan Zuid Afrikaanse telers maar veroorzaakt ook wantrouwen bij telers uit de Westkaap en Chili. Het volume zal toenemen zodra de nieuwe groep telers alle eisen voor teelt en verpakking op orde heeft. Door de veranderingen zal de huidige markt veranderen maar zeker niet ten onder gaan."



Chili belangrijk voor easy peelers en soorten uit het late seizoen
"Het seizoen voor importsinaasappels begint met de aankomst van de sinaasappelen uit Zuid Afrika eind juni. Dit kan ook later zijn als de binnenlandse sinaasappelen ook voorradig zijn. Met uitzondering van een klein volume vroeg fruit verwachten we vanuit Chili geen sinaasappelen tot laat juli. De verkoop van importsinaasappelen gaat door tot de start van het seizoen in Californië ergens in november", zegt Greenberg.

Wat betreft de easy peelers is Capespan afhankelijk van fruit uit het vroege seizoen in Peru en Chili en het late seizoensfruit uit Zuid Afrika en Chili. Greenberg: "De Peruaanse easy peelers arriveren halverwege mei, op de hielen gezeten door Chileense clementines. Chili levert zachtfruit over een lange periode per jaar."

Easy peelers uit Zuid Afrika arriveren in een lastige verkooptijd waarbij in juli grote hoeveelheden fruit arriveren voor de verkoop in juli en begin augustus. Peruaanse W. Murcotts zijn beschikbaar vanaf midden juli tot begin september. In het late seizoen, van september tot de derde week van november, is Chili een belangrijke leverancier. Greenberg: "Volumes vanuit Zuid Afrika zijn doorgaans wat kleiner omdat Zuid Afrika zich ook richt op andere markten."

Al het fruit wordt bij aankomst door Capespan verpakt in verpakkingen met een vastgesteld gewicht en easy peelers krijgen het merk CLEM GEMS™ mee. Zoals alle importeurs ziet Capespan North America een toename in directe verkoop tussen telers en retailers. Greenberg ziet dit als een positieve ontwikkeling: "Het dwingt ons te focussen op kwaliteit en service en het heroverwegen van onze marketingstrategie. We spelen in op het concept door te bemiddelen tussen de telers en de retailers. Zo lang we hierin een waardevolle rol spelen, zullen zowel retailers, klanten als telers hiervan profiteren."

Voor meer informatie:
Mark Greenberg
Capespan North America
Tel: (+1) 514 739 9181
Publicatiedatum: