"Citrus wordt in veel landen geteeld maar Capespan importeert vooral uit Zuid Afrika en Chili. Zachtfruit halen we voornamelijk uit Peru. De aanvoer van Californische citrus zorgt ervoor dat we supermarkten twaalf maanden per jaar van premium citrus kunnen voorzien", vertelt Mark Greenber, president en CEO van Capespan North America.
"We verwachten dat de fytosanitaire regels komend seizoen versoepelen. Onder strenge voorwaarden mogen we dan ook citrus uit andere Zuid Afrikaanse regio's importeren. Deze verandering geeft kansen aan Zuid Afrikaanse telers maar veroorzaakt ook wantrouwen bij telers uit de Westkaap en Chili. Het volume zal toenemen zodra de nieuwe groep telers alle eisen voor teelt en verpakking op orde heeft. Door de veranderingen zal de huidige markt veranderen maar zeker niet ten onder gaan."
"Het seizoen voor importsinaasappels begint met de aankomst van de sinaasappelen uit Zuid Afrika eind juni. Dit kan ook later zijn als de binnenlandse sinaasappelen ook voorradig zijn. Met uitzondering van een klein volume vroeg fruit verwachten we vanuit Chili geen sinaasappelen tot laat juli. De verkoop van importsinaasappelen gaat door tot de start van het seizoen in Californië ergens in november", zegt Greenberg.
Easy peelers uit Zuid Afrika arriveren in een lastige verkooptijd waarbij in juli grote hoeveelheden fruit arriveren voor de verkoop in juli en begin augustus. Peruaanse W. Murcotts zijn beschikbaar vanaf midden juli tot begin september. In het late seizoen, van september tot de derde week van november, is Chili een belangrijke leverancier. Greenberg: "Volumes vanuit Zuid Afrika zijn doorgaans wat kleiner omdat Zuid Afrika zich ook richt op andere markten."
Al het fruit wordt bij aankomst door Capespan verpakt in verpakkingen met een vastgesteld gewicht en easy peelers krijgen het merk CLEM GEMS™ mee. Zoals alle importeurs ziet Capespan North America een toename in directe verkoop tussen telers en retailers. Greenberg ziet dit als een positieve ontwikkeling: "Het dwingt ons te focussen op kwaliteit en service en het heroverwegen van onze marketingstrategie. We spelen in op het concept door te bemiddelen tussen de telers en de retailers. Zo lang we hierin een waardevolle rol spelen, zullen zowel retailers, klanten als telers hiervan profiteren."