Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kwartaalcijfers: winst -27%

Weer en wisselkoers drukken winst Fresh Del Monte

Tholen - Slecht weer en ongunstige wisselkoersen drukten de winst van Fresh Del Monte Produce over het eerste kwartaal van 2015. De omzet steeg naar net boven een miljard dollar, maar onder de streep daalde de winst van 58,6 miljoen dollar naar 42,5 miljoen dollar. Een daling van 27 procent.

"Significant hogere inkoopkosten voor bananen, lagere ananasopbrengst in combinatie met kwaliteitsproblemen met de tomaten en druiven door verschillende extreme weersituaties wereldwijd," somt CEO Mohammad Abu-Ghazaleh de oorzaken van de lagere winst op. "Daar bovenop zagen we ongunstige wisselkoersen."

Amerikaanse markt grootst
Fresh Del Monte is actief in meer dan honderd landen en ziet zichzelf als de marktleider in ananas en derde bananengigant ter wereld. Rond de 57 procent van de omzet wordt in Noord-Amerika gehaald. Europa en het Midden-Oosten maken de top 3 compleet met een aandeel van 18 en 13 procent in de omzet over het eerste kwartaal.

Omzet per segment
Over het eerste kwartaal steeg de omzet in het bananensegment met 4 procent naar 454,3 miljoen dollar. Een jaar eerder lag de omzet op 436,9 miljoen dollar. De tomatenverkoop steeg met 38 procent naar 26,5 miljoen dollar, hoewel de prijzen met 30 procent daalden. De beschikbare volumes stegen met 97 procent.

De omzet in de ananas daalde met 8 procent naar 121,8 miljoen dollar. Ook de volumes stonden onder druk en vielen 13 procent lager uit. Daar staat tegenover dat de verkoopprijs 6 procent hoger lag. De meloenenomzet was in lijn met vorig jaar. Hoewel het volume steeg met 11 procent, daalde de verkoopprijs met 10 procent.

In de bewerkte AGF en niet-exotische producten zag Fresh Del Monte de resultaten groeien. Bewerkte AGF realiseerde een omzetstijging van 8 procent naar 94,8 miljoen dollar. Niet-exotische producten realiseerden een omzetgroei van 4 procent naar 129,6 miljoen dollar.

Eigen teelt en schepen
De multinational teelt en betrekt groenten en fruit uit alle werelddelen: Latijns-Amerika, Afrika, Filipijnen, Noord-Amerika en Europa. Bewerkte AGF zet Fresh Del Monte af in Europa, Afrika en Midden-Oosten.

Het bedrijf heeft vier opslagfaciliteiten in zeehavens in Noord-Amerika. Daarnaast heeft het bedrijf 15 schepen in bezit en least nog eens 6 schepen voor het transport van de producten.

Costa Rica en Florida
Van alle producten is 46 procent op plantages in handen van Fresh Del Monte. De resterende 54 procent wordt voornamelijk aangekocht via contracten met onafhankelijke telers. Costa Rica is de belangrijkste leverancier. Rond de 34 procent van het totaal volume is afkomstig uit dit land en rond de 40 procent van het vastgoed dat Fresh Del Monte bezit is hier te vinden.

Vorig jaar kocht het bedrijf ruim 1000 hectare grond in Florida voor een bedrag van 16 miljoen dollar om de tomatenteelt uit te breiden. Twee jaar geleden breidde het bedrijf het areaal uit in Florida en Virginia, waardoor Fresh Del Monte jaarrond tomaten kan aanbieden.

De beurzen reageerden op de kwartaalcijfers en doken in het rood met een verlies van 17 procent naar 40,68 dollar per aandeel afgelopen dinsdag.