Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Pure food'-trend een zegen voor supermarkten

Metro Inc. stelde dat de prijs van het gemiddelde winkelmandje in het laatste kwartaal steeg met 4%, zo meldt thestar. De prijzen van versproducten en vlees stegen sterker dan verwacht, net als die van groenten en fruit, respectievelijk 6,4% en 2,1%. Metro's winst steeg met 15,2% tot 103,6 miljoen euro in het tweede kwartaal, eindigend op 14 maart. De omzet van de 'Same-stores' steeg met 4,5% en 6% in totaal. Deze toename van elk van de vier voorafgaande kwartalen kwam voort uit online promoties, een verbeterd aanbod van vers voedsel en een reorganisatie bij de Food Basics discount banner.

Canada: Metro heeft interesse in Target Stores
Metro Inc is geïnteresseerd in een aantal winkels van Target Corp. Metro is de tweede Canadese retailer, die de mogelijkheden bekijkt om de winkels van de Amerikaanse retailer, na vertrek uit Canada, over te nemen.

India: Walmart en Indiase overheid vormen taskforce voor agro-grondstoffen
De overheid van Andhra Pradeshen en Walmart International hebben een taskforce samengesteld voor de inkoop van verschillende agro-grondstoffen, zo meldt business-standard.com. De samenwerking is gericht op de sourcing van agro-producten van lokale telers, terwijl het helpt om de productiviteit en de capaciteitsopbouw van de agrosector te verhogen. Walmart koopt momenteel cashewnoten, rode pepers, kokosnoten en zoete limes uit Andhra Pradeshen. De minister wil dat de retailer met verschillende partijen in de agrosector samen werkt om grondstoffen te identificeren. Andhra Pradeshenals moet volgens de minister gezien worden als een mondiale hub voor sourcing van bepaalde producten, waaronder groenten en fruit. 

India: Walmart is van plan om uit te breiden
De Amerikaanse retailgigant Walmart wil vier tot vijf winkels openen in de stad en nog een aantal elders in de staat, zo meldt thehindu.com.

Enquête: 'Pure food'-trend een zegen voor supermarkten
Scott Mushkin, een analist bij Wolfe Research in New York, publiceerde afgelopen woensdag een onderzoek dat stelt dat de 'purefood'-trend een zegen is voor de supermarkten, zo meldt supermarketnews.com. Het onderzoek, gehouden onder meer dan 2.000 Amerikaanse vrouwen, stelde dat labels als "minimaal verwerkt," "lokaal geteeld" en "natuurlijk en biologisch" invloed hebben op de aankoopbeslissingen van voeding (in 2013 werd het onderzoek ook uitgevoerd). Meer dan 45% van de ondervraagden onderkenden dat zij in de komende twee jaar iets of aanzienlijk meer geld wil uitgeven aan groenten en fruit, een stijging van 7% ten opzichte van 2013. Naast de versproducten en "pure food" wil het winkelend publiek ras, gemak en goede prijzen, zo blijkt uit de enquête.

CEO Tesco: We kunnen concurreren met Aldi en Lidl
CEO van Tesco, Dave Lewis, vertelde ITV News dat de retailer nog steeds kan concurreren met goedkopere rivalen zoals Aldi en Lidl - en zegt daarbij dat hij de retailer, na de grote verliezen van vorig jaar, "centimeter voor centimeter" wilt opbouwen, zo meldt itv.com. Hij gaf echter toe dat Tesco "niet zo competitief is geweest" in de afgelopen jaren. De besteding van een 'significant' bedrag aan prive-jets - die inmiddels zijn verkocht - was een blunder.

VS: Ahold wil uitbreiden in Center City
Na het experimenteren met een stedelijk retailconcept, genaamd Everything Fresh, in Philadelphia wil Ahold USA uiteindelijk acht van zulke winkels openen in Center City, zo meldt bizjournals.com. Zij willen daarmee tegemoet komen aan de consument, die op zoek is naar biologische producten, bereide maaltijden en "kickass prices". Everything Fresh is een merk dat Ahold USA, die eigenaar is van supermarktketen Giant Foods, verder blijft ontwikkelen.

VS: Taxi Studio herontwerpt Budgens' eigen merk-verpakking
Budgens hoopt, in samenwerking met Taxi Studio, zichzelf te positioneren als een premium retailer met het herontwerpen van zijn gehele 'eigen merk'-verpakkingsstijl, zo meldt thedrum.com. Dit nieuwe initiatief wordt momenteel, in de eerste vernieuwde winkel in Londen, geïmplementeerd in Budgens' lijn van 180 verse producten.

India: '24X7Fresh' online-leveringsdienst in 30 Indiase steden
24x7Fresh, een start-uo online retailer, wil actief worden in 30 Indiase steden, zo meldt thetechportal.in. De Leveringsdienst zal een bereik hebben van meer dan 30 steden binnen 12 maanden met inbegrip van Bengaluru, Mumbai en Pune. 24X7Fresh is ook van plan om meer dan 1500 werknemers in te huren voor afdelingen zoals technologie, marketing, logistiek en customersupport. 24X7Fresh biedt een brede line-up van producten, met inbegrip van retail.

Zimbabwe profiteert van Pick n Pay
De Zuid-Afrikaanse retailgigant Pick n Pay zal in de komende twee jaar 382,84 miljoen euro investeren als onderdeel van haar Afrikaanse uitbreidingsprogramma, waaronder Zimbabwe. De investeringen zijn gericht op verdere versterking van de balans en de financiële prestaties van de groep, zo meldt source.co.zw.

Zweedse Axfood test e-commerce in sterk eerste kwartaal
De Zweedse retailer Axfood biedt met ingang van vandaag een e-commerce dienst aan, zo meldt retailanalysis.igd.com. Axfood onthulde deze ontwikkeling na de resultaten van het eerste kwartaal. De geconsolideerde omzet steeg met 6,9% naar 1,03 miljard euro. De retailomzet voor winkels van Axfood steeg met 5,8%, terwijl de like-for-like omzet steeg met 4,8%. De operationele winst steeg ook met 33,7% tot 35,3 miljoen euro.

Nakumatt 'geniet' van nieuwe concurrenten in Kenia
Regiodirecteur strategie en operaties van Nakumatt, Thiagarajan Ramamurthy, stelde dat de retailer zich niets aantrekt van de nieuw concurrenten, de wereldwijde retailers Carrefour, via haar VAE-gebaseerde franchisenemer Majid Al Futtaim, en Walmart, op de Keniaanse markt, zo meldt retailanalysis.igd.com. Ramamurthy stelde dat Nakumatt een marktleidende positie heeft in Kenia en is gericht om haar aanwezigheid uit te breiden naar 70 winkels die voldoen aan de eisen van 1,5 miljoen shoppers. De winkels genereren een omzet van 930 miljoen euro, een stijging van 650 miljoen euro in 2014.

Rusland: Magnit verhoogt de uitgaven op het land
Magnit, de grootste retailer van Rusland, verhoogt haar kapitale bestedingen voor dit jaar met 23% als het meer grond koopt om winkels te ontwikkelen en te profiteren van de economische crisis in het land, zo meldt retailanalysis.igd.com. De retailer "probeert te profiteren van de Russische economische vertraging aan kavels en koopt gebouwen tegen gereduceerde prijzen om de fundamenten voor toekomstige groei te leggen," aldus Natalya Kolupaeva, analist bij ZAO Raiffeisenbank in Moskou.

Carrefour opent nieuwe winkel banner in Argentinië
Carrefour heeft een nieuwe winkel banner in Argentinië, de zogenaamde '5 Minutos', geïntroduceerd. De retailer wil hiermee trachten om haar aanwezigheid in de Argentijnse retailsector te vergroten, zo meldt esmmagazine.com. Het nieuwe winkelformaat is vergelijkbaar met de grootte van de Carrefour Express winkels en zal voornamelijk worden gevestigd in een kleinere steden.

Seflana breidt Metro banner uit in Namibië
De in Botswana gevestigde Seflana Group, die de operaties van Metro in Namibië in 2014 verwierf, stelt dat de strategie en investeringen sinds de overname hebben geholpen om marktaandeel te winnen op lokaal niveau, zo meldt retailanalysis.igd.com. Seflana stelde dat na de aankoop van Metro de activiteiten en operaties, in haar lidmaatschap van Unitrade Management Services (UMS), hebben bijgedragen aan het verbeteren van inkoop, marketing en branding bij de retailer, waardoor de efficiëntie en de winstgevendheid zijn verhoogd.

Publicatiedatum: