Russische boycot drukt op resultaat Fruitmasters
Het afgelopen jaar stond in het teken van groei in areaal en volume en groei in de centrale dienstverlening. Onder het motto 'met vernieuwing onderweg' investeerde Fruitmasters in innovatie, duurzaamheid en in de ontwikkeling van nieuwe en bestaande afzetmarkten.
Autonome groei
Het ledenvolume groeide bij Fruitmasters met 35% ten opzichte van 2013 vanwege de grote oogst en de toename van nieuw areaal. Daarnaast was er een sterke toename in vraag naar de centrale diensten: het bewaren, sorteren en verpakken van product. Doordat telers gebruik maken van deze kernactiviteiten van Fruitmasters, kunnen zij zich beter concentreren op de teelt.
Innovatie en efficiëntie
Fruitmasters heeft in 2014 geïnvesteerd in verduurzaming, waarbij innovatie en efficiëntie voorop staan. Zo is er een waterzuiveringsinstallatie aangeschaft waarmee 75% water wordt bespaard en de operationele kosten worden gereduceerd. Daarnaast is er in 2014 verder geïnvesteerd in het ombouwen van de koelhuizen voor het gebruik van het milieuvriendelijk koelmiddel ammoniak. Dit levert een hoger rendement omdat het energieverbruik met 15% daalt. De energie die bij Fruitmasters wordt gebruikt bestaat voor 100% uit groene stoom. De duurzame maatregelen dragen eraan bij dat er steeds minder energie nodig is.
Met vernieuwing onderweg
Het ontwikkelen van conceptrassen is een belangrijke pijler van de afzetorganisatie. De conceptappel Kanzi® vierde zijn 10-jarig jubileum en de nieuwe conceptpeer is positief ontvangen zo blijkt uit de geplande aanplant voor het komende jaar. Ook in de overige productgroepen richt de organisatie zich op vernieuwing, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van aardbeiendoordragers.
In 2014 betrad Fruitmasters nieuwe afzetmarkten zoals China en inmiddels heeft de coöperatie markttoegang tot Brazilië en Canada. Fruitmasters ontwikkelde een verpakking met een sterk Hollands imago om zich te onderscheiden in deze verre afzetgebieden.