Belgen eten meer peren dan Nederlanders
In beide landen lijkt de Russische boycot een positieve invloed op de consumptie te hebben gehad. In Nederland waren de prijzen gemiddeld 30 procent lager dan in 2013 (€ 1,20/kg in 2013 versus € 1,70/kg in 2014) en daarnaast was er veel media-aandacht voor de positie van de perentelers. De totale perenconsumptie in Nederland steeg van 4,0 kg per huishouden in 2013 naar 5,4 kg per huishouden in 2014. Hoe groot het aandeel Conference is in het cijfer van 2014 is nog niet bekend, maar doorgaans bestaat 60 tot 70 procent van de perenconsumptie uit Conference.
Een gemiddeld Belgisch huishouden kocht in 2014 5,66 kg Conference, een recordhoeveelheid. Na de start van de Russische boycot was er in België eveneens veel media-aandacht voor de getroffen telers. In combinatie met de lage prijzen en de vroege oogst leidde dit tot een consumptiestijging van circa 30 procent in het najaar van 2014.
Duitse Conference-consumptie in de lift
Het afgelopen jaar hebben Duitse consumenten beduidend meer Conference gegeten dan in 2012 en 2013 In beide jaren vertoonde de Conference-consumptie enigszins een dip, maar deze is dankzij de Conference-campagne weer hersteld. De daling na de oogst van 2012 was overigens vooral te wijten aan het dure en schaarse aanbod vanwege het vorstjaar.
Een gemiddeld Duits huishouden kocht in 2014 0,45 kg Conference. Dat is 0,13 kg meer dan in 2013, ongeveer twee peren per huishouden. In totaal werd vorig jaar in Duitsland 18,3 miljoen kg Conference gegeten. Dat blijkt uit marktonderzoek, uitgevoerd door GfK.
Opvallend is dat in de regio Nordrhein Westfalen –het gebied waar de Conference-campagne zich sinds 2012 op richtte - de Conference-consumptie het sterkst gestegen is. Eerder al viel op dat de Conference-consumptie in de weken van de winkelpresentaties beduidend hoger lag dan in de rest van het jaar.
De export van Nederlandse Conference naar Duitsland vertoont de laatste jaren een stijgende lijn, met in 2013/'14 zelfs een recordexport van 17,5 miljoen kg. België exporteerde dat seizoen 8,4 miljoen kg Conference-peren naar Duitsland. Lees hierover meer
Mede op initiatief van de NFO is de Conference-campagne in 2012 samen met Belgische partners opgezet. Deze driejarige campagne eindigt in september 2015. Onlangs is de campagne met een jaar verlengd, opnieuw in een samenwerkingsverband opgestart door NFO, met vier coöperaties, Timmermans bv Jan Oskam bv en de Belgische VLAM. Komend seizoen richt de campagne zich op retailers in heel Duitsland.
Bron: NFO Nieuwsbrief