Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan De Klerk, COO Capespan Farms

"Strategie van laatste tien jaar was om minder afhankelijk te zijn van Europa"

Onze collega's van FreshPlaza bezochten Capespan Farms in Zuid-Afrika als voorbeschouwing op het hardfruitseizoen. COO Johan DeKlerk is vooralsnog optimistisch: "De maten zijn dit jaar kleiner, maar van de Packhams, Grannies en Fuji-appelen is in tegenstelling tot vorig jaar nu wel een gemiddeld volume beschikbaar."


Klik hier voor de fotoreportage

"Het jaar 2013 was één van de beste seizoenen in dertig jaar, wat resulteerde in veel handelsactiviteiten. Voor 2015 wordt een taaiere markt verwacht, waardoor er meer programma's worden gemaakt. Ik denk dat een verhouding van 60-70% programma's en de overige voor de handel een goede is", vertelt Johan.

Hij ziet het Verre Oosten als een unieke afzetmarkt. "Je kunt je niet veroorloven om fouten te maken, maar deze markt kan erg lucratief zijn en daarmee is het een markt met een groot potentieel. Het Midden-Oosten kan een goede markt zijn, maar ook een dumpplaats worden als de prijzen laag zijn. Dit jaar heeft de Europese markt genoeg uitdagingen met een grote voorraad en de Russische boycot. Het is moeilijk om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Er zijn de nodige programma's gemaakt, maar we zullen geen fruit sturen dat nog geen afzetkanaal heeft."



Volgens Johan zullen de volumes naar Afrika dit jaar tot wel 50% dalen onder invloed van de olieprijs. "Als je Afrika belevert, moet je er elke dag zijn. Elk gebied heeft zijn eigen voorkeuren. Aan de westkust heeft men de voorkeur voor de gele rassen en in het oosten voor rood. Daarbij wordt Noord-Afrika beleverd door de EU."

"Onze strategie is de afgelopen tien jaar geweest om de afhankelijkheid van Europa te verminderen. In het verleden zijn we te veel afhankelijk van deze markt geweest. Nu zijn Zuid-Afrikaanse leveranciers mondiale spelers. Wereldwijd stijgt de fruitconsumptie en ik verwacht dat deze trend door gaat zetten. De Zuid-Afrikaanse productie is de afgelopen jaren toegenomen, maar dat zie ik niet als een bedreiging, maar als een uitdaging."

"Onze 'window' duurt van 1 januari tot week dertig. Daarna wordt export door de heffingen te hoog, tenzij de prijs erg hoog is. Retailers willen twaalf maanden per jaar werken met leveranciers en onze CEO werkt er hard aan om jaarrond leverancier te worden. Dit houdt in dat we onze activiteiten in verschillende landen zullen uitbreiden."



In tegenstelling tot enkele jaren geleden vragen retailers volgens DeKlerk steeds meer om nieuwe rassen. "Maar het kan acht jaar duren voor een nieuwe boomgaard in volle productie komt, dus je moet wel zeker zijn van de kwaliteit en de opbrengst." De afzet van peren is in Zuid-Afrika een stuk kleiner. "Bij Zuid-Afrikaanse telers is een 80/20 verhouding van appelen en peren normaal. De belangrijkste perenrassen zijn Packham en Forelle."

Capespan bezit in Zuid-Afrika 1.200 hectare met twee teeltbedrijven en een pakstation in Paarl en acht teeltbedrijven in de Westkaap naast twee citrusplantages.


Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Johan De Klerk
Capespan
Tel: +27 21 917 2624
johan_de_klerk@capespan.co.za
www.capespan.com