Businessclub Fresh Park Venlo krijgt inkijkje in ZON-strategie
Kluitjesvoetbal
"We hebben McKinsey, de Versnellingsagenda en de comeback van Cees Veerman. Maar is de sector te redden? " Met die woorden stak Van Ginkel van wal. Hij blikte terug op zijn jaren als marketing directeur van The Greenery van 1997 tot 2000. "Sindsdien ben ik vijftien jaar uit de sector geweest en wordt er een veelvoud van product aangeboden. De speelruimte is er niet eenvoudiger op geworden en de retail heeft daar baat bij. Er wordt kluitjesvoetbal gespeeld, waarbij de bal de prijs vormt of meer kilo's en we lijken alleen maar oog voor elkaar te hebben."
Er valt niet veel aan de prijs te doen
In de plannen van McKinsey heeft ZON besloten niet meer actief te participeren. "Deze sector kampt met een gebrek aan leiderschap. Deze situatie is niet houdbaar, er zal een sanering volgen, koud of warm", meent Van Ginkel. "Wij zien meer in de regionale versnellingsagenda. We leven in een sector waarin aan de prijs niet veel valt te doen. Ook als ZON zijn we daar te klein voor, maar ik maak me liever druk over zaken waar we wel invloed op hebben. We hebben te weinig onderscheidend vermogen gehad. We moeten weer kleur krijgen en daar wil ik me voor in gaan zitten. Een partij als Fruitmasters heeft dat beter gedaan."
ZON Growers Academy
"Mijn voorganger heeft uitstekend werk verricht en er is hard ingegrepen. Het aantal personeelsleden is van 180 naar 130 gegaan. We hebben geen receptiemedewerkers meer en ook de kantine is gesloten. ZON heeft de afgelopen jaar een bescheiden winst geboekt. Het geld dat we hebben willen we investeren in onze marktplaats, kennis van de organisatie en productie. Zo willen we de ZON Growers Academy starten voor onze telers die echt de volgende stap willen maken. We hebben ook afgelopen jaar afscheid moeten nemen van verschillende telers, waardoor het aantal leden is gedaald naar 270. Dat betreuren we en daarom moet ZON weer kleur krijgen. ZON moet een onderscheidende afzetorganisatie worden voor telers in Zuidoost-Nederland met een slagvaardige en klantgerichte organisatie."
"We kiezen voor accountmanagement en onze marktplaats. We hebben gekozen voor een opwaardering van de klok. Belgiƫ bewijst hoe belangrijk dit instrument is voor de daghandel en ook bij ons werpt het zijn vruchten af. We hebben de laatste tijd weer nieuwe klokkopers mogen verwelkomen!"
Klik hier voor de fotoreportage