Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl's groenten- en fruitomzet stijgt met 40% in Oost-Europa

Bij Lidl vullen elke dag meer dan 100 leveranciers de schappen van de winkels in Bulgarije met verse groenten en fruit, zoals naar voren kwam in de presentatie van de campagne "Managing Freshness", eind januari 2015. De afgelopen paar maanden zag de retailer een toename van 40% in de omzet voor deze twee productcategorieën.

Het assortiment van verse voedingsmiddelen wordt drie keer zo groot. "Op dit punt bieden wij klanten zeven tot zes soorten tomaten, van prachtige heerlijke traditionele Bulgaarse roze tomaten tot de meer populaire cherrytomaatjes en rassen zoals Kuma," verklaarde Miss Milena Dragiyska-Dencheva, manager van Lidl Bulgarije. "Bulgaarse klanten zoeken diversiteit, maar altijd met een focus op excellentie, en dit geldt voor zowel traditionele Bulgaarse producten als exotische vruchten. Lidl is toegewijd aan het leveren van uitstekende kwaliteit tegen een zeer goede prijs," voegde ze eraan toe. (Frognews.bg)

Lidl richt zich op Poolse consumenten om groenten en fruit te kopen
Volgens een studie in opdracht van de Europese Commissie eten slechts 7% van de Polen groenten en fruit bij elke maaltijd. Dit laat zien dat de Polen grootste voorstanders zijn van het winkelen op de straatmarkten van de EU. Bijna 50% van de Poolse consumenten kopen hun groenten en fruit op deze markten, terwijl het EU-gemiddelde 33% is. Op de markten zijn ze overwegend op zoek naar de hoogste kwaliteit producten, zo meldt portalspozywczy.pl.

Sommige Polen stellen ook dat ze aankopen doen op straatmarkten, omdat ze denken dat de gekochte producten lokaal worden geproduceerd en dus vers zijn. Deze trend is de hoeksteen van Lidl's central square-concept; een plek voor iedereen die op zoek is naar verse groenten en fruit. Lidl's 'centraal plein' biedt elke dag meer dan 90 verschillende producten, zelfs op zondag. Lidl ondersteunt ook de Poolse telers. Door haar betrokkenheid bij de campagne "I eat it because it's Polish", georganiseerd door de Polish Trade and Distribution Organisation, heeft Lidl bijgedragen aan de popularisering van Poolse appelen onder haar klanten. Dit leidde tot een verbetering van de prijzen bij oorsprong. In 2014 is de omzet van dit fruit gegroeid met dubbele cijfers; in vergelijking met dezelfde periode in 2013.

Coles investeert in telers voor verser fruit
Retailer Coles investereert in telers om de verkoopseizoenen van populaire producten te verlengen, zo meldt afr.com. Managing director van Coles, John Durkan, zegt dat de retailer meer wil investeringen om de duur van populaire groenten en fruit buiten het seizoen in Australië te verkleinen. De investeringen in een schaduwdoek, voor twee aardbeientelers in Victoria en WA, hebben het seizoen succesvol verlengd, leidend tot betere opbrengsten voor de boeren en meer Australische aardbeien voor Coles. Durkan: "Daar willen we meer van zien. Het zijn in principe kleine investeringen, maar ze doen wonderen in termen van het groeiseizoen voor de producten. Dus, ik zie volop gelegenheid voor zowel de aanbodzijde en ook voor de consument, omdat aardbeien en mango's impulsaankopen zijn; hoe meer producten We hebben met de juiste prijs, hoe meer we verkopen."

Canada: Loblaw en Uber slaan handen ineen voor click-and-collect aanbod
In een poging om de onlineomzet te verhogen, werken Loblaw en taxishareservice Uber momenteel samen door het winkelend publiek gratis ritten te geven naar de drie winkels die de 'click-and-collect'-service van de retailer aanbieden, zo meldt canadiangrocer.com. Een toenemend aantal retailers in Canada investeert in e-commerce.

Brazilië: GPA presenteert resultaten eerste kwartaal
GPA, eigendom van Casino, presenteerde onlangs de resultaten van het eerste kwartaal. De geconsolideerde omzet steeg met 14,8% tot 5,3 miljard euro, ondanks een uitdagende macro-economische omgeving, zo meldt retailanalysis.igd.com. Bij foodretail steeg de omzet met 8,0% tot 2,75 miljard euro.

Denemarken: Dagrofa verliest
De Deense retailer Dagrofa presenteerde haar resultaten over 2014; een omzet van 2,6 miljard euro en een verlies van 42,6 miljoen euro; in vergelijking met een verlies van 36,4 miljoen euro in 2013, zo meldt retailanalysis.igd.com. In 2014 opende Dagrofa 8 nieuwe KIWI-discounters, maar sloot 13 onrendabele winkels, waardoor de teller van de KIWI-winkels op 95 stond. In Groenland behaalde Dagrofa's supermarktketen Pisiffik een omzet van 128,2 miljoen euro; een daling van 1,5% ten opzichte van 2013. Dagrofa verwacht dat de lijn van 2014 wordt doorgetrokken in 2015, maar heeft een strategisch plan voor 2015-17 ontwikkeld.

Vietnam: Vingroup plant agressieve expansie
Vingroup plant een agressieve expansie om Saigon Co.op van de eerste plaats af te stoten. In de tussentijdse evaluatie kwam naar voren dat de retailer in tot 2017 haar netwerk wil uitbreiden naar 100 supermarkten en 1000 convenience stores, zo meldt retailanalysis.igd.com. Vingroup betrad de Vietnameese retailmarkt vorig jaar, door de overname van een aandeel van 70% in Ocean Group.

NZ: Countdown leider van online 'boodschappenservice'-pack
Countdown is de leider in de snel groeiende online retailmarkt, zo meldt stuff.co.nz. De resultaten toonden aan dat de Nieuw-Zeelandse online retailsector wordt gedomineerd door Countdown, New World en Pak'n Save, die al hebben geïnvesteerd in betaalde zoekmethoden.

Billa en Penny hebben uitbreidingsplannen in Bulgarije
Beide dochterondernemingen van de Duitse REWE Group in Bulgarije, BILLA en PENNY, hebben uitbreidingsplannen in het land, zo meldt dnevnik.bg. "BILLA Bulgarije" meldde plannen om in de komende jaren bijna 10,3 miljoen euro in nieuwe winkels te investeren. Het persbericht van "BILLA Bulgarije" stelde dat de omzet in 2014 31,4 miljard euro bedroeg; 4,8% meer dan in 2013. "Het financiële resultaat was beduidend beter dan verwacht."

India: Tata start online
Tata Group start een onlineplatform voor retail, zo meldt trak.in. Tata Enterprise lanceerde de site My247market.com dat kopers items biedt in meerdere categorieën, waaronder groenten en fruit.

VK: Eerste onafhankelijke supermarkt biedt online shopping
Dike and Son is de eerste onafhankelijke supermarkt met een volledige wekelijkse online shopping service, zo meldt blackmorevale.co.uk. De retailer is lid van VK's grootste inkooporganisatie, Nisa. Een organisatie die het mogelijk maakt voor Dike and Son om te concurreren met prijsstellingen en het aanbieden van goede deals op het dagelijkse boodschappen.

Retailomzet in Brazilië daalde onverwacht
Retailomzet in Brazilië zijn in februari onverwacht gedaald. Het consumentenvertrouwen keldert in 's werelds tweede grootste opkomende markt naar beneden, zo meldt Bloomberg. De verkoop van voedsel, dranken en tabak in hypermarkten en supermarkten daalde met 0,2% na een herziene 0,4% stijging in januari.

VS: Giant Food Stores/Martin's Food Markets stellen uurloon vast
Giant Food Stores en Martin's Food Markets hebben het loon voor startende werknemers vastgesteld 8,5 euro per uur en wordt in juni ingevoerd als onderdeel van het engagement van de retailer om concurrerende lonen te verstrekken, zo meldt fox43.com. Het uurloon voor de huidige medewerkers zal ook worden aangepast. "Onze medewerkers zijn de basis van ons succes en we hebben altijd geloofd in het betalen van concurrerende lonen om het beste talent aan te trekken," stelt Tom Lenkevich, voorzitter Giant/Martin's.

Singapore's retailomzet groeit
De retailomzet in Singapore steeg in februari met 15,8% ten opzichte van een jaar geleden, zo meldt businesstimes.com.
De retailomzet in voedingsmiddelen en dranken groeide met 29% tot bijna 67% als gevolg van een hogere omzet tijdens het Chinese Nieuwjaar in februari 2015.

Tsjechische en Slowaakse consumenten verwachten dat de groei
De Roemeense overheid onthulde plannen om de BTW 
voor alle levensmiddelen en non-alcoholische dranken van 24% naar 9% te verlagen. De maatregel zal vanaf 1 juni in werking treden, zo meldt esmmagazine.com. Roemenen besteden bijna een derde van hun inkomen aan voedsel, in vergelijking met het EU-gemiddelde van ongeveer 18%. De regering schat dat de btw-cut zou moeten leiden tot een voedselprijsdaling van ongeveer 12%.
 
VS: Giant-Carlisle verhoogt uurloon
Giant-Carlisle divisie van Ahold stelde afgelopen dinsdag dat het startersloon vanaf juni 8,50 euro per uur bedraagt, zo meldt supermarketnews.com verslagen. De retailer zak ook het uurloon van de huidige medewerkers verhogen tot een minimum van 8,50 euro per uur.

Publicatiedatum: