Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Apotheker:

"Als je elkaar wat gunt, heb je echt een win-winsituatie"

Tholen - AGF-groothandel Apotheker heeft met zijn Groninger grossierderij geografisch een unieke locatie in de AGF-branche. "Dat kan lastig zijn als je om 11 uur net een kist andijvie mist, anderzijds hebben we lokaal wel een grote bekendheid. Maar we weten niet anders, want ons bedrijf is hier al gevestigd sinds 1936", vertelt Frank Apotheker. Hij richt zich hoofdzakelijk op de markthandelaren en detaillisten in Groningen, Friesland en Drenthe.


Frank Apotheker

Lokaal is er niet veel AGF-product voorhanden en daarom koopt Apotheker voornamelijk in op veilingen en bij collega-groothandelaren. "We betrekken wel wat kasgroenten van een Friese teler en halen in de zomer lokaal wat peterselie en selderij op, maar dan houdt het toch snel op", vertelt de grossier, die een totaalassortiment voert. "We voeren een breed en diep zachtfruitassortiment en richten ons ook op niche-producten, zoals Doré's en Opperdoezer Rondes en sperziebonen uit de kas."



"De mensen zijn hier in het noorden nog wat traditioneler dan de rest van het land. Zo verkopen wij nog redelijk veel aardappelen in 10 kg verpakking", vertelt Frank. Hij heeft ook wat klanten in Duitsland, maar die export heeft volgens de grossier niet veel groeipotentie. "Hier over de grens is het een groot, leeg gebied. Daarbij is de retail in Duitsland nog sterker vertegenwoordigd dan hier. Dan blijven die paar kleinhandelaren over. Verder hebben wij behoorlijk wat afzet richting horecagroothandels en de institutionele markt."



"Retail beleveren we sowieso niet. En de speciaalzaken hebben het verdraaid moeilijk. De laatste tijd hoor ik steeds meer dat onze klanten last hebben van de verruiming van de openingstijden van de winkels, zoals op zondag. Veel van onze klanten doen daar niet aan mee, maar hierdoor loopt de verkoop op zaterdag en maandag terug. En daardoor mist men toch omzet. Mensen geven hun geld maar één keer uit", zegt Frank, die 18 medewerkers heeft.



"De markthandel houdt zich aardig staande. En je ziet hoe groter de markt, hoe beter het gaat. Zo zijn de markten in de binnenstad van Groningen en Leeuwarden drukbezocht. Positief vind ik dat ook jonge mensen relatief vaak op de markt komen. Zij kopen weliswaar niet de grootste aantallen, maar weten het aanbod en de gezelligheid op de markt te waarderen", vertelt Frank. "We proberen onze klanten te prikkelen met dagelijks wisselende aanbiedingen en door constant te hameren op smaakbeleving. Dat wordt steeds belangrijker. Je moet er bovenop zitten en mensen oude én nieuwe producten laten proeven en onder de aandacht brengen."



Qua omzet loopt Apotheker iets achter bij vorig jaar, maar dat wijt de grossier aan de weersomstandigheden. "Vorig jaar hadden we toch al wat langer warm weer. En met een aspergeprijs van 16 euro per kilo zoals afgelopen week, verkoop je niet zoveel. Deze week loopt de aspergeverkoop een stuk beter. Wel vind ik het opvallend dat de consumenten de laatste jaren erg wisselvallig inkoopt. De ene dag geeft men grof geld uit en en de andere dag weer niks. Dat legt wel wat meer risico bij de grossier. Maar goed, daar ben je ondernemer voor."



De concurrentie wordt er in de loop der jaren niet minder op. "Er zijn steeds meer collega's met een landelijke dekking, die bij ons in de buurt verkopen. Daar heb je mee te maken. Het enige wat je kunt doen, is te proberen een vertrouwensrelatie op te bouwen met een klant en hem iedere dag waar te maken dat jij de beste leverancier bent. Sommige klanten nemen er makkelijk een grossier bij om de koopjes eruit te vissen, maar je moet elkaar in deze handel ook wat gunnen. Als je elkaar wat gunt, heb je echt een win-winsituatie."

Voor meer informatie:
Apotheker
De Hallen 8, Fresh & Foodcenter
9723 TW Groningen
Tel: 050-5251744
info@apothekergroothandelbv.nl
www.apothekergroothandelbv.nl