Succesvol seizoen Sweet Sensation
Ton van Wiggen, verkoopleider peren, vertelde de telers dat een aantal retailers in binnen- en buitenland de Sweet Sensation in hun assortiment hebben opgenomen. De verkopen bij deze retailers waren goed en soms boven verwachting. Ook was Ton alleszins tevreden met het prijsniveau dat duidelijk hoger was dan dat van de standaard rassen. Ton vatte het afgelopen seizoen als volgt samen: "Sweet Sensation heeft in het afgelopen seizoen een goede basis voor een sterke marktpositie in de toekomst gelegd. Voor volgend seizoen hebben meer retailers interesse getoond en wordt er een volumegroei verwacht bij de huidige afnemers".
Bert Wilschut, product manager Sweet Sensation, heeft vervolgens kort aandacht besteed aan de teelt-verbeteringsproeven die komend jaar een vervolg gaan krijgen. Er is besloten tot een voortzetting van de snoeiproeven en ook het mechanisch bestuiven krijgt een vervolg. Daarnaast is in het afgelopen seizoen ook onderzoek geweest naar het op juiste wijze koelen van het product.
In de komende jaren zal de markt voor Sweet Sensation wereldwijd verder doorgroeien. Ook de vraag naar jaarrond beschikbaarheid neemt toe. In 2014 zijn de ook de eerste Sweet Sensation peren naar China geëxporteerd. Om adequaat aan de vraag te voldoen, worden de komende jaren op diverse plaatsen, waaronder in Chili, Argentinië en Zuid Afrika, extra bomen aangeplant.
De bijeenkomst werd afgesloten door voorzitter Michiel Appelhof, die de Sweet Sensation bokaal uit mocht reiken aan de telers met de beste kwaliteit Sweet Sensation peren. Dit jaar is de trofee uitgereikt aan de heer G. van Dijk van fruitteeltbedrijf 't Wed Werkhoven. Uit zijn oogst voldeed maar liefst 85% van het fruit aan de strenge kwaliteitseisen van Sweet Sensation.