Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Haggen vertraagt ​​conversietempo | Omzet Carrefour eerste kwartaal niet teleurstellend

Britse retailers vragen om versproducten uit Nederland

Britse retailers richten zich de laatste tijd steeds meer op vers producten uit Nederland, zo meldt esmmagazine.com. De resultaten van een onderzoek van ProduceView tonen bijvoorbeeld dat de leidende grootschalige retailers, actief in Groot-Brittannië, in de loop van de laatste 15 weken ofwel komkommers verkregen uit eigen land of Nederlandse komkommers importeerden. De gemiddelde prijs voor de onderzochte periode was 0,72 euro De komkommers van Lidl waren het goedkoopst met 0,54 euro, terwijl die van Co-op 1,10 euro bedroegen. Bovendien komen voor de eerste keer in 2015 Nederlandse paprika's beschikbaar bij Co-op en Morrisons. Marks & Spencer importeerde de eerste Nederlandse trostomaten van het jaar (esmmagazine.com).

Omzet Carrefour eerste kwartaal niet teleurstellend
Carrefour overtrof in het eerste kwartaal de verwachtingen, zo meldt ft.com. De totale omzet steeg met 6,2% jaar-op-jaar tot 21 miljard euro in de drie maanden tot 31 maart. Een stukje beter dan de verwachtingen van analisten: 20,8 miljard euro. In Frankrijk, dat goed is voor bijna de helft van de totale omzet, steeg de omzet met 7,9% jaar-op-jaar, met uitzondering van benzine. De groei was het snelst in de convenience-stores van de retailgroep, gelegen in stadscentra, met een stijging van 50,3% jaar-op-jaar, exclusief benzine. Internationaal groeide de omzet met 8,4%. Echter, in China daalde de omzet.

H-E-B ontvangt internationale prijs
De Free Trade Alliantie San Antonio vierde afgelopen donderdag haar 20ste verjaardag met de uitreiking van haar International Visionary Award. De ontvanger was de retailer HEB en dan in het bijzonder de Mexicaanse tak van de supermarktketen, zo meldt expressnews.com. De prijs werd door Howard Butt III, voorzitter van HEB Mexico, en Jody Hall, HEB global sourcing director, in ontvangst genomen. "Vrijhandel is een bederfelijk goed," stelde Butt. "Het ligt voortdurend onder vuur."

VS: Haggen vertraagt ​​conversietempo
De retailer Haggen vertraagt ​​het conversietempo van haar winkels, zo meldt supermarketnews.com. rapporten. Bill Shaner, CEO van de Pacific Southwest divisie van Haggen, stelde dat het aanpassen van de planning door de verandering van winkelconversiedata "eventuele problemen kan identificeren en tackelen, met inbegrip van vergunningen, de regelgeving van stad, provincie en staat, en systeemfouten." Shaner vervolgde: "We willen het goed doen. Ons doel is om een soepele overgang mogelijk te maken voor onze teams en gasten."

Intermarché test verpakking versgeperst fruitsap 
Een Intermarché in Issy-les-Moulineaux test een nieuwe verpakking voor hun versgeperste sinaasappelsap. Het moment van persen (tijd en datum) fungeert als het merk op het etiket. Het idee komt van agency Marcel, bekend van de lelijke groenten en fruitcampagne.

VK: Aldi creëert meer dan 500 nieuwe banen in Londen 
De discounter stelde afgelopen woensdag dat de expansie in Londen zich in het jaar 2015 zal richten op de opening van negen nieuwe winkels, zo meldt telegraph.co.uk. De groei in Londen is een belangrijk onderdeel van Aldi's ambitie om in omvang te verdubbelen naar 1.000 winkels in 2022.

X5 Retail Group werkt samen met andere ketens
X5 Retail Group meldde onlangs dat de samenwerkingsovereenkomst tussen Pyaterochka en de Moscow Regional Union of Consumer Societies ('MSPK') is ondertekend, aldus eprretailnews.com. Volgens de overeenkomst zullen Pyaterochka en MSPK co-branded stores openen onder de merknaam Pyaterochka.MSPK. Met behulp van een omgekeerd franchise model zullen de retailers in ten minste 21 van MSPK's consumptiemaatschappijen actief zijn. De overeenkomst is gericht op het voldoen aan de behoeften van bewoners in de regio Moskou (ook die op het platteland wonen) door het verstrekken van een breed scala aan producten en diensten tegen betaalbare prijzen.

Marsh Supermarkets sluit vier Indiana-winkels
In de komende weken is Marsh Supermarkets Inc. van plan om vier winkels in Indiana te sluiten, waarvan drie in het gebied Indianapolis, zo maakte de retailer afgelopen donderdag bekend (ibj.com). "Na een uitgebreide beoordeling is bepaald dat deze winkels niet voldoen aan onze zakelijke eisen met betrekking tot de omzet of groeipotentieel in de toekomst," stelde Marsh in een schriftelijke verklaring.

Armeense voedselprijzen in maart -0,9%
De voedselprijzen in Armenië daalden in maart 2015 met 0,9%, in vergelijking met de voorgaande maand, zo meldt arka.am. De prijzen voor groenten en aardappelen daalde met 3,2% ten opzichte van een jaar en 2,8% ten opzichte van een maand geleden.

Analisten: Zwakke maand maart moet Costco in april te boven komen
De omzet van Costco Wholesale Corp wordt volgens sector-analisten in april weer 'normaal', zo meldt supermarketnews.com. Een aantal unieke factoren, waaronder een verschuiving in Pasen, hadden een negatieve invloed op de resultaten in maart, aldus de analisten. De Issaquah stelde afgelopen woensdag dat de totale omzet voor de vijf weken tot 5 april daalde met 0,3% tot 9,8 miljard euro. De vergelijkbare omzet daalde met 2% in totaal en waren vlak in de VS, deels te wijten aan een dag mindere omzet tijdens de Paas-periode - deze verschuiving had invloed op de omzet met 1% tot 1,5%.

Ethiopië: inflatie stijgt in maart tot 8,5%
De inflatie in Ethiopië steeg tot 8,5% in maart (van 8,2% in februari), zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek op maandag 6 april 2015. De inflatie van de voedselprijzen steeg naar 10,1% van 9,6% als gevolg van een stijging van de prijzen van producten zoals granen, groenten en fruit, zo meldt Reuters Afrika.

Indische Future Group voorspelt 30% groei
De CEO van Future Group stelde dat de retailer ongeveer 75 tot 90 miljoen euro zal investeren in de loop van dit boekjaar. Het doel is om inkomsten te vergroten naar 3,54 miljard euro; een stijging van 30%, zo meldt retailanalysis.igd.com. Een belangrijk deel van de investering zal worden ingezet voor de autonome groei. De retailer is van plan om ongeveer 350 supermarkten en 20 'Big Bazaar'-hypermarkten te openen.

Lagere retailkosten drijven Ierse prijzen naar beneden
Vorige maand waren de prijzen 0,6% lager dan in dezelfde periode van 2014. Brandstof en retailwinkelprijzen droegen bij aan de langste prijsdaling op jaarbasis sinds het midden van 2010, zo meldt Irish Examiner. De kosten van voedsel en dranken (met uitzondering van de verkoop van alcohol) was vorige maand meer dan 2,5% lager dan vorig jaar als de strijd om marktaandeel, aangewakkerd door discounters Aldi en Lidl en de meer gevestigde retailers zoals Dunnes Stores, SuperValu en Tesco, zich op de Ierse markt voortzet.

Ierse Dunnes pakt stakende werknemers aan
De werknemers van Dunnes die vorige week participeerde in de eendaagse staking zijn geconfronteerd met veranderingen die mogelijk leiden tot ontslag, zo beweert de vakbond (independent.ie). De acties zijn volgens Mandate Assistant General Secretary Gerry Light "betreurenswaardig en verwerpelijk".

Indonesië: Retailomzet groeit in februari 16,5% jaar-op-jaar
De jaarlijkse retailomzet in Indonesië groeide in februari met 16,5%. De groei lag voornamelijk in de verkoop van ICT-producten, voedsel, drank en tabak, zo bleek uit een enquête van Bank Indonesia (Reuters). 650 retailers in 10 grote steden stelden dat de omzetgroei naar verwachting in maart zal blijven versnellen, geleid door een stijging in de verkoop van voedsel, drank en tabak.

Dansk Supermarked vervangt 80.000 lampen
Dansk Supermarked - de eigenaar van Føtex, Bilka, Netto, en Salling - investeert in 80.000 lampen bij meer dan 500 winkels in het hele land, zo meldt cphpost.dk. "LED-lampjes zorgen voor een elektriciteitsbesparing van 53% en hebben ongeveer een levensduur die drie keer langer is dan traditionele lampen," stelde de projectmanager.
Publicatiedatum: