Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lidl test nieuw format in Italië

SPAR International sluit overeenkomst met partners in Rusland

SPAR International kondigde gisteren aan dat het een overeenkomst heeft gesloten met twee partners, Intertorg en Azbuka Vkusa, om haar retail-activiteiten in de regio van Moskou uit te breiden. De licentie-overeenkomsten vertegenwoordigen een aanzienlijke versterking en uitbreiding van bestaande regelingen tussen SPAR International en de twee bedrijven en zal in de komende 12 maanden resulteren in een totaal van 45 SPAR winkels in de regio Moskou. SPAR Rusland beleefde in 2014 een recordjaar. De omzet steeg met meer dan 30% tot 1,45 miljard euro.

Lidl test nieuw format in Italië
Lidl is begonnen met het testen van een nieuwe (intuïtieve) winkelindeling in Italië. De nadruk van het nieuwe format ligt op het milieu, zo meldt esmmagazine.com. De Italiaanse tak van Lidl is de eerste die de lay-out mag testen. Indien succesvol kan het wereldwijd worden geïmplementeerd.

VK: Wonen in de buurt van Waitrose maakt je 53.000 euro rijker
Uit een verslag van AOL Money UK blijkt dat wonen in de buurt van een Waitrose niet alleen handig is voor de wekelijkse boodschappen, maar ook voor de waarde van uw huis dat kan oplopen tot maar liefst 53.456 euro. De Lloyds Banking Group vergeleek de huizenprijzen in gebieden waar nationale supermarkten zijn gevestigd. Wonen in de buurt van een Waitrose winkel maakt het meeste verschil.

VS: Voedselprijzen in Arizona omlaag met 5%
De voedselprijzen van Arizona's retailsector zijn volgens de laatste Arizona Farm Bureau Federation Marketbasket Survey in het eerste kwartaal van 2015 gedaald met ongeveer 3% jaar-op-jaar, zo meldt kpho.com. Relatief gezien is de uitkomst van de nationale enquête van de American Farm Bureau Federation ongeveer 1% hoger dan het onderzoek van maart 2014.

China: Omzetdaling in 2014
Op 31 december 2014 bedroeg Lianhua's omzet Lianhua 4,36 miljoen euro: een daling van 4,1% ten opzichte van 2013, zo meldt retailanalysis.igd.com. De like-for-like omzet (dezelfde periode vorig jaar) daalde met 5,5%. Het totale aantal verkooppunten werd uitgebreid tot 4.291. De groep opende 275 nieuwe vestigingen in 2014, waaronder vier hypermarkten en 158 supermarkten. Lianhua zal zich in 2015 voornamelijk richten op verse producten. 

India: Flipkart om kruidenierswaren te verkopen
Flipkart begint de tweede helft van dit jaar met de onlineverkoop van kruidenierswaren. De branche is overvol, maar wordt desalniettemin beschouwd als een aantrekkelijk optie voor online retailers, zo meldt indiatimes.com. Bij de start van de retailservice zal Flipkart de rivalen Amazon en Snapdeal voor zich moeten dulden. Zij hebben een voorsprong in dit marktsegment.

Japan: Seven & I overtreft de voorspellingen
De totale omzet van Seven & I groeide harder dan verwacht met 6,6% tot 78,35 miljard euro, zo meldt retailanalysis.igd.com. Alleen de convenience division haalde echter het gestelde doel, wat resulteerde in een gematigde stijging van 1,1% tot 2,67 miljard euro.

Japanse Seven-Eleven behaalt recordgroei
Seven-Eleven Japan (SEJ) behaalde een omzetgroei van 5% tot 78,35 miljard euro, een record voor het vierde achtereenvolgende jaar, zo meldt retailanalysis.igd.com. De totale omzet groeide met 6% tot 30,75 miljard euro. De winkelomzet was de gezondste in de afgelopen jaren met een stijging van 2,4% jaar-op-jaar. Daarnaast nam het aantal winkels van SEJ toe door 1.172 nieuwe winkels tot een totaal van 17.491 winkels.

VK: Tesco opent tweede 'Food-to-Go' conceptstore
Na de positieve feedback op zijn eerste 'food-to-go' conceptstore in Londen opent Tesco een tweede conceptstore in de Britse hoofdstad, zo meldt esmmagazine.com. Het assortiment van de winkel bevat meer dan 50 soorten sandwiches, voorverpakte sushi, warme food-to-go artikelen, hapjes en drankjes en is gericht op toeristen en kantoormedewerkers.

VS: Kroger maakt Stewart tot hoofd Dillons' divisie
Marlene Stewart is door Kroger gepromoveerd tot president van Dillons' divisie, zo meldt supermarketnews.com. Zij vervangt Joe Grieshaber, die onlangs werd benoemd tot president van Kroger's Columbus divisie.

VS: Sommige Harris Teeter-winkels gaan verder onder merk Kroger
Harris Teeter presenteerde afgelopen dinsdag plannen om vier locaties te sluiten en drie daarvan voort te zetten als winkels van Kroger, zo meldt tennessean.com. De verhuizing komt ongeveer een jaar na de overname van Harris Teeter door De Kroger Co (voor 2,3 miljard euro). Kroger behield het merk Harris Teeter in de fusie.

VK: Prijzen bereiken laagterecord
De prijzen in Britse winkels zijn in maart opnieuw fors gedaald: de 23ste maand van dalingen, zo meldt ft.com. Volgens de BRC-index daalden de prijzen in maart met een record van 2,1%. Dit betekent een versnelling van de daling van 1,7% ten opzichte van vorige maand. Voedselprijzen dalen met 0,9%, een versnelling van februari van 0,4%. De grote supermarktketens blijven in een felle strijd om de (overgelopen) consumenten van de Duitse discounters terug te winnen.

VS: Food Lion wint energieaward voor de 14e keer
De Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft Food Lion erkend als de 2015 ENERGY STAR Partner van het jaar en kreeg daarvoor de Sustained Excellence Award voor zijn voortdurende leiderschap in de bescherming van het milieu door middel van energie-efficiëntie prestaties, zo meldt nassaunewslive.com. Dit is het 14e jaar dat Food Lion de award ontvangt.

Turkse retailomzet groeit
De Turkse retailomzet groeide volgens het Turkse Instituut voor de Statistiek in februari met 2,9% ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar, aldus turkishweekly.net. De omzet van levensmiddelen steeg ook: met 4,2% in dezelfde periode. Er is een relatieve voedselschaarste in Turkije. De afgelopen strenge winter en de toegenomen export van levensmiddelen naar Rusland verkleinen het aanbod. Turkije exporteert ongeveer 5,5 miljard euro aan goederen en diensten naar Rusland. De voedselexport bedraagt volgens de Kamer van Koophandel in Istanboel ongeveer 1,2 miljard euro.

VS: Walmart introduceert nieuwe bezorgservice
Walmart introduceert de nieuwe bezorgservice ew Direct Home Delivery Service For Foster City, zo meldt patch.com. Bewoners van Bay Area kunnen nu online bestellen en boodschappen ontvangen. De bewoners zijn een van de eersten in het land, die deel nemen aan het programma van Walmart dat directe levering aan huis garandeert.

Walmart nummer 1 op IDC lijst van 's werelds grootste IT-spenders
Volgens een nieuw rapport van IDC spenderen de grootste bedrijven ter wereld in 2014 823 miljard euro op het gebied van technologie. Retailgigant Walmart is de nummer 1, zo meldt zdnet.com.

VS: Walmart start landelijk initiatief tegen honger
Vandaag start Walmart het initiatief 'Fight Hunger', zo meldt eprretailnews.com. De 'Spark Change'-campagne nodigt het publiek uit om actie te ondernemen in de strijd tegen de honger. Walmart voegt zich in deze campagne samen met een aantal van Amerika's meest toonaangevende retailers zoals Campbell's, ConAgra Foods, General Mills, Kellogg Company, Kraft en Unilever.

Foodland breidt beloningsprogramma uit
Minder dan twee jaar na de onthulling heeft Foodland het beloningsprogramma geïntroduceerd op bijna al haar locaties in West Virginia, Ohio en Kentucky, zo meldt charlestondailymail.com.

VK: Marks & Spencer introduceren 'forgotten food'
Marks & Spencer heeft een nieuw Brits thema genaamd Tastes Of The British Isles geintroduceerd, zo meldt burtonmail.co.uk. De retailer wil hiermee de Britse eilanden terug op het de menukaart van 2015 krijgen.

Vraagt Wal-Mart leveranciers om Savings Catcher te financieren?
Consultants van diverse leveranciers vertelden The City Wire dat Wal-Mart na het sterk verminderen van co-marketing afspraken met leveranciers, nu ook om hulp vraagt voor de financiering van het Savings Catcher-programma van de retailer. Marktaandeel winnen op de verlaging an de prijzen is volgens Wal-Mart Stores CEO Doug McMillon dit jaar een van de belangrijkste punten, zo meldt The City Wire. Wal-Mart woordvoerster Molly Blakeman stelde dat ze de beweringen over ondersteuning van de leverancier voor het Savings Catcher-programma, voorafgaand aan de publicatie van dit rapport, niet kan onderbouwen. Klik hier om meer te lezen.

Hoe ver kan discounters uitbreiden?
De lessen uit Frankrijk en Duitsland schetsen de toekomst voor retailers als Aldi en Lidl, aldus analisten van BPEX. De website thepigsite.com heeft een artikel gepubliceerd over "Tot hoe ver de discounters kunnen blijven uitbreiden". Klik hier om het artikel te lezen.
Publicatiedatum: