Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Belgen kopen geen ons, maar een kilo kersen"

Nederlanders succesvol met fruitwinkel in bourgondisch België

Tholen - Groentewinkel Het Fruithuis wordt gerund door twee enthousiaste Nederlanders. Eerst werkten ze in Nederland, maar al snel besloten de heren de grens over te steken. Ard Buijks en Rogier Coppens vinden het leuk om in het 'buitenland' te werken. "Belgen zijn bourgondisch ingesteld en geven nog geld uit aan lekker eten. In Nederland misten we dat een beetje."

Rogier en zijn neef Ard begonnen 18 jaar geleden in Strijbeek en zijn nu gevestigd in Minderhout, net over de grens. "We startten in de schuur van Ards ouders. Zij teelden zelf en daar verkochten we aardbeien, kersen en diverse andere producten. Op een gegeven moment breidde het assortiment steeds verder uit en liep de verkoop steeds beter. Op den duur werd het tijd om te verhuizen."



Verschillen tussen Belgen en Nederlanders
De keuze viel op Minderhout, een plaats tussen Hoogstraten en Breda. Ondertussen zitten de handelaren al drie jaar in een nieuw pand, vlak naast de oude locatie. "We hebben het hier prima naar ons zin. In Nederland hadden we al veel Belgische klanten en we merkten dat onze 'buren' meer geld besteedden aan goed eten. Een Belg is bourgondisch en koopt geen ons kersen, maar een kilo. Aardbeien gaan niet per bakje, maar per twee. Ze moeten wel voldoende in huis hebben", legt Rogier uit. "Er zijn nog veel meer verschillen. Een Nederlander komt bijvoorbeeld terug met een slecht product en wil daar een nieuwe voor. Een Belg daarentegen zie je nooit meer terug. Hij zegt er ook niets van, dus je kunt het maar één keer goed doen. Ons speerpunt is dan ook om de beste kwaliteit te leveren."



Inkopen in beide landen
Veel groenten- en fruitwinkels hebben het tegenwoordig moeilijk. "Er is vaak een enorme prijsconcurrentie met de supermarkten. Wij hebben daar gelukkig geen last van. We kunnen goede prijzen maken, maar daar moeten wel goede producten tegenover staan." Inkopen doen Rogier en Ard in beide landen. "In Breda kopen we veel bij Aartsenfruit en Van Dommele. Daarnaast gaan we altijd naar de vroegmarkt in Brussel en de Veilingen in Mechelen en Hoogstraten." Sinds ze een nieuwe locatie hebben is er veel veranderd. "In de oude winkel sneden we al groenten, maar nu bieden we ook maaltijden en soepen. Het assortiment breidt zich nog steeds uit." Toch is het wel moeilijker om te onderscheiden. "Ik denk dat dit het beste kan met extra kwalitatief fruit. Daar wil men nog voor betalen. Als het gaat om groenten, kiezen mensen steeds meer voor gemak, het is meer een bijzaak. Hier zijn fruitmerken ook nog vrij belangrijk. Klanten kopen geen handappelsienen, maar Cibel. Helaas zijn veel merken tegenwoordig ook in de supermarkten verkrijgbaar."



Samenwerkingen met telers
Vroeger werken de heren meer samen met telers. Vandaag de dag is dat minder, maar zijn er nog enkele telers, die producten aan hen leveren. "Een voorbeeld is Boer Geluk uit Tholen. Die levert al zo lang wij bestaan Bintjes aan ons. Hier worden ze 'polderpatatten' genoemd. Het is één van de producten waar we groot mee zijn geworden en die we heel veel verkopen. Niemand kende het hier, maar ondertussen is iedereen gek op de echte Thoolse klei-aardappelen. Niet gewassen, maar echte Bintjes met smaak."



Nog genoeg te verdienen

Kleinhandelaren hebben het over het algemeen steeds moeilijker. "Wij hebben er gelukkig nog weinig last van. Als je blijft vernieuwen en hard werkt, is er nog genoeg te verdienen. Wij werken echt alleen met vers, ook voor onze bereidingen. Er worden geen halffabrikaten gebruikt. Zo kun je natuurlijk ook een prijs vragen. Al is dat sinds de crisis wel veranderd. Je moet de klanten meer verleiden met aanbiedingen." Rogier ziet een verschil in de verkoopdagen. "Doordeweeks is het kopen en afrekenen, maar in het weekend neemt men veel meer tijd voor de boodschappen. Dan kun je echt de gekste dingen verkopen. Opvallend is dat maandag hier een beste dag is in de verkoop. Dan beslissen Belgen waarschijnlijk weer om na een 'ongezond' weekend gezonder te gaan leven en meteen voor een week in te slaan."



Oneindige service

Het Fruithuis levert aan consumenten en vele horecazaken uit de buurt. "Ook bij horecaklanten merken we dat ze voor kwaliteit komen. Alles is kraakvers en als iets niet goed is, zorgen we meteen voor een oplossing. Onze service en kwaliteit zijn het belangrijkst. We zijn niet de goedkoopste, maar hebben wel de beste kwaliteit." Rogier, Ard en het personeel bedienen hun klanten nog zelf. "Dat kost meer tijd, maar we kiezen bewust voor de persoonlijke aanpak."

Voor meer informatie:
Fruithuis BvBa
Desmedtstraat 74-76
2320 Minderhout
Tel: (0032) (0) 33140 241
Fax: (0032) (0) 34259 837
info@hetfruithuis.be
www.hetfruithuis.be